In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2006
File not found.

















Syntens als klankbord en kritische sparringpartner

Als veredelaar zorgdragen voor de marketing van je eindproduct; echt gangbaar is het niet. Vitro Plus, veredelaar en vermeerderaar van varens uit Haamstede is echter de uitdaging aangegaan en heeft een presentatieconcept uitgewerkt dat een succes lijkt te worden: Musthaves(r). De eerste verkoopresultaten zijn zeer bemoedigend.

Bloemen en planten worden meer en meer een impulsaankoop die de consument lang niet altijd bij reguliere bloemisten en plantenzaken doet. „Planten, dus ook varens, moeten zich steeds vaker weten te profileren tussen de potten pindakaas en bouwmaterialen”, zegt Vitro Plus-directeur John Bijl. „Daar komt bij dat de varen niet bepaald als een trendy plant wordt gezien."
Om de positie en het imago van de varen, en daarmee de omloopsnelheid op de schappen, te verbeteren, besloot Bijl de marketing op te pakken. Een aanzet tot het oprichten van een vereniging met collega's en kwekers, mislukte uit concurrentieoverwegingen. Bijl ging alleen verder en kon via het Bloemenbureau in Aalsmeer een ervaren freelancer voor het project aantrekken. Ook deed Bijl een beroep op Syntens als klankbord en kritische sparringpartner voor ideeën. In dat kader heeft de directeur van Vitro Plus meegedaan aan de Syntens Masterclass Ondernemen en Innoveren.
"Innovatie is nooit een eenmansactie, het is een kwestie van de juiste mensen bij elkaar krijgen" zegt Syntensadviseur Willy Reijniers. "Kennis uitwisselen, inspiratie opdoen maar vooral innoverend bezig zijn; dat is de opzet van de Syntens Masterclass Ondernemen en Innoveren".


Allereerst werd een imago-onderzoek verricht. Dat bevestigde het oubollige beeld van de varen. Ook kwam naar voren dat mensen weinig weten over de verzorging en de varen niet als cadeau-artikel zien. „Dat laatste hebben we opgepakt”, vertelt Bijl. „Een Westlands communicatiebureau dat gespecialiseerd is in bloemen- en plantenpromotie heeft voor ons een concept uitgedacht waar we de komende vijf jaar mee verder kunnen: Musthaves(r).”
Musthaves(r) beslaat dertien soorten kamervarens en bestaat uit een site met achtergrond informatie voor consumenten en handelaren, en een onderscheidende verkooppresentatie. Daarbij richt het concept zich op de betere verkooppunten. Bijl: „De presentatie heeft een vrij luxe uitstraling en bestaat uit stijlvolle banieren, mooie plantlabels, houten uitstalmogelijkheden en gecoate cadeauverpakking in zowel klassieke als moderne kleuren en in variabele maten. Deze cadeauverpakking kan thuis ook goed als sierpotje gebruikt worden. De potjes zijn waterdicht en voorzien van het logo en van (afscheurbare) barcode en informatie over de verzorging.”

Op advies van Syntens heeft Bijl gekozen voor een proefopstelling van enkele weken bij Braber Life & Garden in Renesse. Deze blijkt zeer succesvol te zijn. Binnen enkele maanden zullen de Musthaves(r) ook in de betere tuincentra van Noorwegen, Denemarken en Zweden te koop worden aangeboden. „Als ook die proeven goed aanslaan, en we aantoonbaar goede cijfers hebben, wordt het tijd voor de kwekers om bij te dragen in de financiering.
Want uitbreiding van het concept brengt kosten met zich mee die Vitro Plus niet alleen kan opbrengen; uiteindelijk zijn we een veredelaar, geen verkoopbureau.”

E-mail:
wjr@syntens.nl
info@vitroplus.nl

Workshops....
Kijk voor diverse workshops, informatie en aanmelding op www.syntens.nl/agenda
of neem contact op met ons kantoor in Middelburg,

Buitenruststraat 225
4330 EC Middelburg
telefoon: [0118] 62 81 41
fax: [0118] 62 81 8
e-mail: middelburg@syntens.nl


...speekt zich uit
Middelburg beheerst laten groeien

...loopt er modieus bij
Vollere dames willen er ook leuk uitzien

...ondersteunt projecten
Zeeuws-Vlaamse Soroptimisten vieren 40-jarig jubileum

...vervoert
Syntens ziet kansen voor de Zeeuwse transporteurs

...veredelt
Syntens als klankbord en kritische sparringpartner

...presenteert
TMF-directeur Cor Klos: 'Net dat steuntje in de rug wat ik nodig had'

...vraagt subsidie aan
Ruim 11.000 euro subsidie voor export

...informeert
Zakendoen in België

...doet zaken in het buitenland
Internationale Handelsdag op 8 april

...belegt
De Beleggings­adviseurs

...rijdt

De Ondernemer Bedrijfsauto­special 2006


  • Citroën
  • Fiat
  • Opel
  • Volkswagen
  • Hyundai
  • Isuzu
  • Land Rover
  • Nissan
  • Mitsubishi
  • Renault
  • Mercedes-Benz
  • Ford

...en privacy­bescherming
Privacy op de werkvloer

...debateert
Middelburgse politiek wil bedrijfsklimaat stimuleren

...spreekt
In 't kort

...bezoekt
Netwerken bij een dynamisch scheepsbouwbedrijf

...bekijkt de kantorenmarkt
Dynamis: 'Leer leven met nieuw evenwicht op kantorenmarkt'