In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2006
File not found.

















Citroën C6, Buitengewone keuze

Er zijn niet zo heel veel autotypen waar zo lang van te voren naar wordt gegist als juist grote Citroëns. De befaamde voorgangers Traction Avant, DS en CX en (iets minder) XM kennen nog steeds een enorme schare trouwe fans. Verliefd op het ongewone zijn ze meestal maar de laatste decennia werden ze door het Franse merk niet verwend. Vooral de C5, het voorlaatste grote model, werd niet 'apart' genoeg gevonden om de toorts op dat gebied over te nemen. Met de komst van de bijna buitenaards gelijnde C6 ging een stil gejuich op in hun kringen. Eindelijk weer een échte Citroën!



Met de C6 bewandelt Citroën niet de veiligste weg qua verkoopaantallen. Je vindt een C6 mooi of afschuwelijk, daar lijkt het op en meestal zijn autofabrikanten geen voorstander van het feit dat mensen hun auto's lelijk kunnen vinden. Maar de Fransen waren aan hun imago verplicht om een buitengewone auto te scheppen. Dat is gelukt en goed ook. In heel veel dingen is de C6 bijzonder. En nog eens bijzonder Citroën ook. De gebogen lijnen van het C6-koetswerk zijn zo getekend dat je er bijna naar moet blijven kijken. Sommige lijnen vloeien door terwijl andere weer abrupt eindigen, ze vloeken in de kerk als het ware. Maar ze intrigeren en dat blijven ze doen, ook als je er langer naar kijkt. Knap dat Citroën zoiets heeft aangedurfd.
De auto is vooralsnog leverbaar met twee motoren, het benzineblok heeft een cilinderinhoud van drie liter; de dieselvariant meet 2,7 liter. De benzineversie die wij reden is prettig, maar lijkt niet zo snel te zijn als de cijfers van de diesel beloven. Hij is wel voldoende stil. Natuurlijk is de ongeëvenaarde hydropneumatische vering weer aanwezig en het is verbluffend hoe dit systeem alle langere hobbels gladstrijkt. Kortere oneffenheden worden daarentegen nadrukkelijker doorgegeven. Kennelijk kun je niet alles hebben. Ruimte is er in het interieur in overvloed maar de bagageruimte is minder groot en niet zo heel goed toegankelijk. Of de C6 het succes zal worden wat er van gehoopt wordt zal de toekomst leren. Echt voordelig is hij niet. Prijzen starten bij dik 55 mille, exclusief BTW.

Alfa Romeo Brera, Italiaanse schone

Het Italiaanse Fiat concern, waartoe Alfa Romeo behoort, ziet de zon nog steeds niet helder opkomen. De vrijage met General Motors was van korte duur en het tij moet nu toch snel keren om de toekomst zeker te stellen. Alfa Romeo probeert dat met een aantal nieuwe modellen waarvan de sportieve Brera tot de meest bejubelde behoort. En inderdaad, de auto oogt als een raspaard, fraai en elegant met een agressieve snuit zoals dat hoort bij auto's als deze. Vervaarlijk lijken zes lampen de verte in te priemen, wat enigszins schijn is omdat de twee middelste de clignoteurs herbergen. Fraai gedaan en het thema drie wordt verder in ex- en interieur doorgetrokken.



De Alfa Romeo Brera is een coupé die is getekend door de befaamde stilist Giugiaro en zijn potlood was absoluut voorzien van een scherpe punt toen hij er aan begon. Waar je met de Brera verschijnt oogst je bewonderende blikken. Er zijn drie motorversies leverbaar. De versie met 2.2 JTS-motor werd door ons gereden. Daaronder in de prijslijst, dus duurder, staat de 3.2 V6 genoteerd die ongetwijfeld wel wat rapper is dat de 2.2 JTS en als zodanig waarschijnlijk wel iets meer recht doet aan het snelle uiterlijk dat grootse prestaties belooft. Bijzonder is wel de toepassing van een dieselmotor in een Brera. In vroeger dagen ongehoord voor een Alfa, maar nu de techniek, mede onder aanvoering van het Fiatconcern zo ver is voortgeschreden kan het met groot gemak. Het is zelfs de vraag of de dieselmotor niet de aardigste van de drie is.
Wie de versie met 2.2 liter bestelt moet zich echter wel rekenschap geven van het feit dat de auto het snelle uiterlijk niet helemaal waarmaakt. Weliswaar is een topsnelheid van meer dan 220 km/h nog steeds aanzienlijk en sprint de auto in negen seconden naar 100 km/h; echte toptijden zijn het niet (meer). Wil je de auto rijden naar wat hij waard is dat is het van belang dat je de motor flink op toeren houdt, om bij het eerste het beste verkeerslicht niet het onderspit te delven van een gechiptunede oude Civic. De Brera heeft bovendien forse concurrentie gekregen van Audi, die onlangs haar nieuwe TT presenteerde. Dat model is nauwelijks duurder en biedt, uiteraard, ook heel veel rijplezier. Ook, want de Brera is een strak sturende sportauto die ongetwijfeld een grote schare fans zal hebben.

Cadillac BLS, boodschappen Cadillacje?

Cadillac is met een flink productoffensief bezig op de Europese markt. Eerdere pogingen lijken min of meer gestrand maar nu moet het, aldus de Amerikanen, gaan lukken. Met modellen die meer op Europese leest geschoeid zijn en, jawel, een heuse dieselmotor. Wil je in Europa een poot aan de grond krijgen, dan zul je wel moeten. Zo zijn al eerder nobele merken door de knieën gegaan, daarvan zijn er met Jaguar en Lexus wel bewijzen genoeg.



En nu dus Cadillac, niet met alle modellen, maar toen het meest compacte model tot dusverre werd gepresenteerd, werd direct de 1.9 liter dieselmotor aangekondigd. In de zakelijke klasse kun je niet anders. Om maar met de deur in huis te vallen: de BLS met dieselmotor is absoluut een heerlijke auto. Helemaal origineel is-ie niet want hij deelt wat componenten met de Opel Vectra en de Saab 9-3. Sterker nog, het is de eerste Cadillac ter wereld die in het Zweedse Trollhättan wordt gebouwd, op dezelfde basis en in dezelfde fabriek als de Saab. Cädilläc dus als het ware, op zijn Zweeds. Het mag dan een van de kleinste Caddy's ooit zijn, alleen de jaren tachtig convertible Allanté was nog compacter, echt kort is hij niet. Het luxemerk van General Motors heeft er bovendien voor gezorgd dat de kenmerkende hoekige Cadillac styling van dit moment ook werd doorgevoerd in dit boodschappen Cadillacje. Met deze benaming doen we de BLS echter wel schromelijk tekort. Weliswaar is de zitruimte achterin niet echt om lange brieven over naar huis te schrijven, maar de auto heeft een eigen smoel en de dieselmotor die we reden past hem wonderbaarlijk goed. Wel is het zo dat de auto's waarmee de BLS het platform deelt, best wat goedkoper zijn dan de Amerikaan met Zweedse genen. In meest basale trim kost een BLS toch nog bijna 38 mille, inclusief BTW. De vergelijkbare Opel Vectra bijna zeven mille minder. Maar ja, Opel is geen Cadillac natuurlijk en deze hogere prijs zorgt er waarschijnlijk voor dat je wel exclusief blijft rijden. Al met al is deze kleinste Cadillac een prettige auto, Voldoende krachtig, met voldoende smoel maar zonder de traditionele nadelen van een oude zwabber Amerikaan.


...realiseert
Contacta 2006: Ontmoetingen in een positieve zakelijke sfeer

...verstrekt
Garantie op particuliere occasions

...profileert
Goes: economisch hart van Zeeland

...moderniseert
Nieuwe collectie, nieuw imago

...kleurt
Pionier Rubia krijgt steuntje in de rug van Syntens

...ervaart
Zeeuws bedrijfsleven bekneld door regels

...presenteert
Ondernemerstuin op Contacta

....kiest
BAGE-groep, Hollestelle en De Betho genomineerd voor OCG-Trofee

...toont
Automotive Plein: Gezamenlijke presentatie succesvol

...profileert
Schouwen-Duiveland Continu in Beweging

...slaat de handen ineen
Veel bedrijvigheid op Zeeuws-Vlaams paviljoen

...helpt
Samen werken aan de toekomst

...ontmoet
Relatiebeheer staat centraal

...concludeert
Water kun je nooit beheersen, wel beheren

...stimuleert
Bijeenkomst Duurzaam Ondernemen Tholen

...biedt
Interessante kavels op JKW-Veiling

...discussieert
Innovatieve ondernemers op BOS 2006

...overziet
Deelnemerslijst Contacta 2006

...exposeert
Beursindex Contacta 2006

...zit bij de ingang
Bedrijven uit alle kernen vertegenwoordigd op oudste plein Contacta

...profileert
Middelburg Plaza is een begrip op de Contacta

...behartigt
Goed ondernemersklimaat in Middelburg

...bezoekt
Veel sfeer op Zeeland Nazomerfestival

...onderzoekt
Meewerken genereert meerwaarde

...voetbalt
RBC Roosendaal is Zeeuwser dan u denkt

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...consulteert
Op spreekuur bij gedeputeerde le Roy

...ondersteunt
KN afdeling Zeeland in actie voor wezen in Congo

...belicht
Zuidwest Nederland: logistieke as of logistiek moeras

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...groeit
Sterk tweede kwartaal op de Nederlandse kantorenmarkt

...brengt in beeld
Nieuwe Regio Bouwwijzer Werken 2006