In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2007
File not found.


















Delta moet samen optrekken

De verschillende geledingen in de sector recreatie en toerisme in de provincie Zeeland kunnen elkaar behoorlijk versterken. Dat is de filosofie achter de oprichting (in 2005) van de Stichting Promotie Marketing Zeeland Delta (PMZD).

door Henk van de Voorde

Jurgen Klapwijk, directeur VVV Schouwen-Duiveland bij het cultuurhistorische Slot Haamstede.
Foto: Willem Mieras

ZIERIKZEE - "Zeeland profileert zich tegenwoordig meer als een ketting in plaats van allemaal losse pareltjes. Dat is een goede ontwikkeling. De Stichting is een platform om samen met collega's de krachten te bundelen op het gebied van het toerisme. Zeeland heeft een goede naam op het gebied van recreatie en toerisme. Het beste is dus om je te profileren onder die gezamenlijke productnaam. 'Kom naar de Zeeuwse Delta'. Belangrijk is om de eerste fuik zo breed mogelijk te maken. Dan kun je veel meer vissen vangen. Vervolgens kan de toerist een keuze maken tussen Schouwen-Duiveland, Walcheren, de Bevelanden, Tholen of Zeeuws-Vlaanderen. Wij hebben toeristische attracties te bieden die Zeeuws-Vlaanderen niet heeft en andersom. Het is beter om gezamenlijk op te trekken dan te pionieren. Schouwen-Duiveland, Ouddorp, Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen beschikken allemaal over een strand, maar daarnaast hebben alle plaatsen onderscheidend vermogen. Daarbij is het belangrijk dat er gebruik gemaakt wordt van elkaars kracht in plaats van het feit dat ieder zijn eigen verhaaltje vertelt", aldus Jurgen Klapwijk, directeur VVV Schouwen-Duiveland en Ouddorp aan Zee.

Zeeland is bij uitstek geschikt voor de watersport.
Foto: PMZD

De PMZD stelt onder andere een profiel van de toerist op, bekijkt of bepaalde acties aanslaan en speelt continu in op nieuwe ontwikkelingen. De bedoeling is dat iedere regio profiteert van de synergie tussen de VVV's van Ouddorp/Schouwen-Duiveland, Walcheren-Noord-Beveland, Zuid-Beveland/Tholen en Zeeuws-Vlaanderen. ,,Dat gebeurt ook omdat de trechter naar de buitenwacht zo groot mogelijk wordt gemaakt. Er is een bundeling van kennis en kunde tussen de vier VVV's met directe en korte lijnen. Aan de balies van de VVV kantoren zitten de 'ogen en oren'. Daar mag geen laag, geen filter, tussen zitten. De medewerkers zijn in feite ambassadeurs voor heel Zeeland."

Achterban
Met elkaar een zo goed mogelijk toeristisch product neerzetten, dat is waar het om draait volgens Klapwijk. In Schouwen-Duiveland heeft hij regelmatig contact met vertegenwoordigers van de branche. ,,Je moet als VVV open staan voor de geluiden uit de sector. Het is het spin in het webverhaal. Wat speelt er bij de kampeerboeren, bij de Recron, bij de ondernemersverenigingen Zierikzee, Renesse, Burgh-Haamstede. Als VVV dien je veel feeling te hebben met de achterban."
Jurgen Klapwijk prijst zich gelukkig met de keuze die de provincie en de gemeente Schouwen-Duiveland hebben gemaakt voor de omgevingskwaliteiten van Zeeland. Bedrijvigheid moet bij de aard en schaal van Zeeland passen. Dat is zeker van toepassing op de recreatie-, woon- en zorgeconomie. ,,Recreatie & toerisme is een aparte branche met veel dynamiek. Het is niet iets om er even bij te doen onder het mom van 'de toeristen komen toch wel'. Je moet uitkijken dat je niet indut, maar juist steeds op zoek zijn naar nieuwe frisse ideeën."

Dynamiek
In Zeeland slaat de vergrijzing onevenredig zwaar toe. In combinatie met het toerisme als inzet van beleid, spreken critici smalend over Zeeland als 'Florida van Nederland'. ,,Het is niet de bedoeling om op die manier te worden neergezet, maar anderzijds zijn vijftig plussers wel belangrijk voor de Zeeuwse economie. Zij hebben vaak een wat ruimer bestedingspatroon. De dynamiek van het toerisme zit hem juist in de vogels van verschillende pluimage: jong en oud, kort en lang verblijf, toeristen uit Nederland en uit het buitenland. Op Schouwen-Duiveland is veertig procent van de toeristen afkomstig uit Duitsland, samen met de Nederlanders de grootste groep.

Daarnaast komen er ook steeds meer Belgen op bezoek. Schouwen-Duiveland heeft een rijk cultuuraanbod en beschikt over prachtige natuur: kust, water, strand, eindeloze polders en cultuur."

Internet: www.vvvzeeland.nl


...destilleert
Ambachtelijke destilleerderij

...woont
Aquacultuur in Noord-Beveland

...vertrekt
Burgemeester vertrekt

...peilt
Nog steeds een dikke zeven

...zit
De stoel

...kijkt
De stand van zaken

...produceert
Samenwerking leidt tot maatwerk

....innoveert
Syntens feliciteert STN uit Hulst met de Zeeuwse Innovatieprijs EMERGO 2007

...vaart
Betere vaarroute leidt tot minder verkeersopstopping

...wint
Win 1000 euro met je ondernemingsplan

...hapt
Zien en gezien worden op sfeervolle Haringparty

...rijdt
Zakelijk onderweg

...filosofeert
Delta moet samen optrekken

...koestert
Trots zijn op Zeeuws-Vlaanderen

...studeert
Toerisme op Reynaertcollege

...fietst
Sportief netwerken op Tour Culinair

...verwent
De gast wil verwend worden

......campeert
Van camping tot multinational

...herleeft
Historie herleeft op Middelburgse grachten

...vermaakt
Neeltje Jans: een mix van educatie en vermaak

...speelt
Ook bij slecht weer spelen aan zee

...zeilt
Watersport: voor elk wat wils

...bestuurt
Toerisme als motor van de economie

...runt
Hbo- opleiding voor campingbaas

...verhuurt
Werk maken van vakantie

...reikt uit
Eeuwige roem dankzij Emergo

...vertegenwoordigt
Primeurs op Contacta 2007

...vangt
Mosselen zijn emotie

...groeit
Zeeland heeft economische wind mee