Westerschelde Container Terminal:
Zeeland mag de boot niet missen!
Binnenkort beslissen Provincie Staten van Zeeland over de komst van de Westerschelde Container Terminal in het Sloegebied. De ondernemers in de Zeeuwse havens zijn klaar voor deze uitdaging!
Wim Vrijland, voorzitter Zeeland Port Promotion Council.
Wereldwijd blijft het vervoer van goederen in containers toenemen. De Zeeuwse havens moeten hierin
mee, anders missen ze letterlijk de (container)boot. De Westerschelde Container Terminal zal de
werkgelegenheid in Zeeland een enorme impuls geven. Op de geplande locatie voor de grootschalige
containerterminal kunnen de grootste containerschepen afmeren. Deze ligt direct aan de Westerschelde,
dichtbij de belangrijkste doorgaande scheepvaartroutes, heeft een open verbinding met de Noordzee en
prima aansluitingen voor het achterland. De WCT verbindt Zeeland met het intercontinentale
containervervoernetwerk én houdt de provincie aantrekkelijk om te wonen, te werken en te recreëren.
Banenverlies
"Een moderne en dynamische samenleving combineert en balanceert alle elementen van duurzame ontwikkeling
binnen haar grenzen. Gevarieerde tewerkstelling met langetermijnperspectief, breed zorgaanbod, goede
infrastructuur en een aangename leefomgeving kunnen elkaar versterken als ze zich allemaal ontwikkelen
en zowel kwantitatief als kwalitatief concurrerend zijn met vergelijkbare activiteiten in andere regio's",
stelt Wim Vrijland, voorzitter van Zeeland Port Promotion Council.
"Door de combinatie van een stagnerende doorvoer en arbeidsproductiviteit verhogende maatregelen
binnen bedrijven is de primaire werkgelegenheid in de Zeeuwse havens sinds 2000 met 25-30% afgenomen. Dit
verlies van circa 4.000 banen betekent een afname van het Zeeuwse bruto inkomen van circa € 200.000.000
per jaar. Na belasting en premieafdrachten betekent dit dat er € 100.000.000 minder bestedingen zijn
in de Zeeuwse economie. Een passief beleid rondom de ontwikkeling van de Zeeuwse havens zal dit proces van
afkalvende werkgelegenheid en netto bestedingen versterken.
Meer getalenteerde jongeren zullen de provincie verlaten, de leefbaarheid zal verslechteren alsook de sociale
en medische voorzieningen. Kleinere spoorwegstations zullen sluiten, kernen sterven langzaam uit en ambitieuze
mensen en bedrijven vertrekken. Een toekomstperspectief als een nachtmerrie!"
Keer het tij!
2007 is cruciaal voor de Zeeuwse economie. Om het tij te keren moet de Provincie Zeeland:
- de ontwikkelingen in de havens een nieuwe impuls geven en het besluit tot aanleg van de WCT nu effectueren;
- haar infrastructuur moderniseren en toekomstgericht maken en
- haar natuurlijke geografische voordelen maximaal benutten.
De inwoners van Zeeland moeten trots op hun provincie kunnen zijn en blijven!
Extra werkgelegenheid
De Zeeuwse havens hebben grootschalige containeroverslag nodig om te kunnen groeien. "De discussie rondom de WCT
mag niet worden beïnvloed door gebrekkige, subjectieve informatie en tot feiten verheven meningen", vervolgt
Wim Vrijland. "De WCT biedt wel degelijk extra werkgelegenheid als wij pro-actief inspelen op de sterk groeiende
containerisatie. In de containervervoersector geldt echter dat pas zaken wordt gedaan, nadat de kades en opslagruimten
beschikbaar zijn. Wil je met de groei meegaan en klaar zijn voor de toekomst, dan zul je over extra ruimte moeten
beschikken dan bij de start nodig is. Het nieuwe Deurganckdok in Antwerpen is daarvan het bewijs. De extra
beschikbaarheid van kade- en opslagruimte resulteerde al binnen één jaar na de inbedrijfstelling
van het Deurganckdok in een groei van 10% van de Antwerpse haven.
Artist impression van de toekomstige Westerschelde Container Terminal.
Iedereen die de ontwikkelingen in het containervervoer kent, weet dat in het vervolgtraject van de containeroverslag
grotere toegevoegde economische waardes en daaraan gekoppelde werkgelegenheid ontstaan. Antwerpen investeert constant
om de containers ter plekke te behandelen. Voor tientallen miljoenen euro's verrijzen logistieke parken waarin de
containers uit het Deurganckdok worden afgehandeld. Daar gevestigde ondernemers leveren bovendien steeds meer
diensten op het gebied van transport, administratie, planning enzovoort aan verladers uit bijvoorbeeld China en
Amerika. Dat vraagt binnen enkele jaren duizenden banen op alle niveaus. Wat Antwerpen kan, kunnen de Zeeuwse
ondernemers ook! Zij beschikken eveneens over mondiale netwerken en over voldoende arbeidspotentieel. Alleen
hebben zij de ruimte nodig om kansen te grijpen op het moment dat die zich voordoen."
Economisch succes
Net zoals in politiek Den Haag is het in Zeeland populair, uitkomsten van het Centraal Planbureau te gebruiken bij
conclusies over toekomstige ontwikkelingen. Wim Vrijland: "De uitkomsten van CPB-modellen en -rekenwerk zijn bestemd
om te worden ingepast in totale besluitvormingsprocessen, waarin grote aantallen variabelen worden meegewogen. De
ingevoerde informatie bepaalt uiteindelijk de uitkomst. Die blijkt niet verabsoluteerbaar te zijn. Het CPB helpt
besluitvormers dus, meerdere operationele en strategische scenario's te vertalen in economische grootheden. Bestuurders
bepalen hoe zij deze informatie gebruiken voor de besluitvorming. Bij analysering van het economische rendement en de
creatie van werkgelegenheid bepalen uiteindelijk de opbrengsten en de snelheid waarmee de capaciteit wordt opgevuld het
economische succes van de WCT. Belangrijk daarbij zijn de toekomstige klanten en de prijs die zij willen betalen voor
de diensten, alsook de arbeidsproductiviteit en kapitaalsproductiviteit. Met andere woorden: de kwaliteit van het
ondernemen bepaalt het economische succes van de WCT. Voeden wij de CPB-modellen met bovengemiddelde ondernemerprestaties,
dan blijkt de WCT wel degelijk kansrijk te zijn. Uitstekende ondernemers en een slagvaardig havenbedrijf hebben we allang.
Wat we dringend nodig hebben, zijn bestuurders die in de Zeeuwse kracht geloven en het klimaat scheppen waarin ondernemers
topprestaties kunnen leveren!"
Internet: www.zppc.nl
|