Special: Bedrijfsauto's 2004
The big boyzzz...
Het segment van de grote jongens van de weg, de trucks met een laadvermogen van meer dan 3500 kilogram, staat qua verkoopaantallen onder
druk. De RAI-Vereniging verwacht dit jaar een landelijke afzet van zo'n 13.500 vrachtauto's.
Binnen de markt van grote bedrijfswagens speelt het veiligheidsaspect nog steeds een grote rol, al is hier nog niet het niveau bereikt
dat in luxe personenauto's mogelijk is. Echter, ook in deze markt wordt onderzoek gedaan naar aspecten die specifiek met de veiligheid
van vrachtverkeer te maken hebben en daardoor ook met veiligheid van de andere verkeersdeelnemers. Een van de meest recente ontwikkelingen
op dit vlak is een omrolbeveiliging, die niet merkgebonden, op veel vrachtauto's nu al mogelijk is. Daarnaast wordt verlichting gemonteerd
die, net als bij luxueuze limousines, in een bocht net voor de rijrichting uitdraaien; als het ware meesturen met de bocht waarbij, uiteraard,
gebruik wordt gemaakt van xenonverlichting.
Momenteel worden proeven gedaan met geavanceerde technische oplossingen voor problemen die zich binnen het vrachtverkeer voordoen. Een van die
oplossingen is het laten weerklinken van een audiosignaal in de cabine waneer een vrachtauto uit zijn koers raakt (bijvoorbeeld wanneer een
chauffeur in slaap dreigt te vallen). Uiteraard speelt de dodehoekproblematiek nog steeds een grote rol, maar veel fabrikanten van zwaar materieel
monteren uitgebreide camerasystemen die veel meer aangeven dan welke dodehoek spiegel ook. Heel belangrijk voor een ondernemer in het vrachtverkeer
zijn lage onderhoudskosten en een zo gering mogelijke uitval van zijn materieel. In dat kader staan onderhoudssystemen op stapel waarbij de
motordiagnostiek zelfs op afstand via een pc kan worden uitgelezen. Steeds meer wordt onderhoud afhankelijk gemaakt van de omstandigheden van de
vrachtauto in kwestie. Bovendien gebeurt het steeds vaker dat onderhoud van de wagen on-site gebeurt. Onderweg worden de wagens onder handen genomen
met behulp van volledig toegeruste 'vliegende brigades'. Dit alles om zo min mogelijk verlet te krijgen want ook Ð en misschien wel juist - in deze
branche geldt: tijd is geld!
DAF
DAF
Onze nationale trots met betrekking tot het grote wegvervoer is natuurlijk het merk DAF. De onderneming maakt inmiddels al weer langere tijd deel uit van
PACCAR, maar nog steeds kunnen we best prat gaan op het merk dat in kringen van zwaarder vrachtvervoer zo'n uitstekende naam heeft opgebouwd. Betrouwbaar
en rijden tegen een lage kilometerprijs, daarin excelleren de Eindhovenaren en weten ze ook in Europees verband prima te scoren.
DAF heeft met de LF, CF en XF drie series vrachtwagens voor respectievelijk licht, middelzwaar en zwaar vrachtvervoer. Het is ondoenlijk hiervan het aantal
veriëteiten op te sommen. Voor vrijwel ieder bedrijf in deze sector kan DAF een wagen op maat leveren.
Scania
Scania
Zweden is van oudsher een land dat een sterke traditie heeft in de productie van vrachtauto's. Maar liefst twee autofabrikanten hebben een grote naam opgebouwd
binnen deze wereld van groot rollend materieel. Een ervan is Scania, een fabrikant die zich toelegt op vrachtauto's in de zwaardere sector. Het merk heeft auto's
met een cilinderinhoud van respectievelijk, 9, 11, 12 en zelfs 16 liter. Nieuw in het geheel (vanaf februari 2004) is de toepassing van HPI-inspuiting op de 12-liter
motoren, waardoor een grote trekkracht wordt gegenereerd bij lage toerentallen. Zelfs onder duizend toeren per minuut is de vermogensontwikkeling indrukwekkend.
Het merk doet de Zweden eer aan door de ontwikkeling van geavanceerde veiligheidssystemen. Scania claimt met de introductie van een vervormbare kreukelzone in
Europees verband zelfs een reductie van zo'n 900 verkeersdoden per jaar. Deze zone bestaat uit een kleine 'motorkap' die speciaal is ontworpen om de krachten die
vrijkomen bij een frontale aanrijding, te absorberen. Naar verwachting kan de fatale impactsnelheid hierdoor stijgen van 56 naar 90 kilometer per uur.
Volvo
Ook Volvo trucks worden als zeer vooraanstaand gezien binnen de wereld van het vrachtvervoer. Zoals de meeste merken biedt ook deze Zweedse firma een groot aantal
varianten aan, voor zowel licht(er) (FL- en FM-series) als het echt zware werk (FH-serie waarbij de H staat voor een hoge cabineopbouw). Wie op zoek is naar een echt
'zware jongen' kan derhalve absoluut bij Volvo trucks terecht. Met de introductie van de FH16 heeft Volvo zelfs de krachtigste in serie geproduceerde truck op de weg
gezet. Zijn machtige motorvermogen reikt tot maar liefst 610 paardenkrachten, riant voldoende om welke truck ook met groot gemak over de hoogste toppen te sleuren.
Mercedes-Benz Actros: Truck of the Year 2004
Mercedes-Benz Actros: Truck of the Year 2004
Op de Bedrijfsauto RAI 2003 stond-ie al: de nagelnieuwe Mercedes-Benz Actros, het grootste werkpaard van 's werelds grootste bedrijfsautobouwer. Onlangs werd hij gelauwerd
met de prestigieuze titel: Truck of the Year 2004. Mercedes-Benz dealer Sturm Auto B.V. in Roosendaal stelde ons in de gelegenheid een eindje mee te rijden met deze gloednieuwe
mastodont.
Een bijzondere ontmoeting, want achter het stuur van de torenhoge cabine kruipt niet een stoere kerel met krullend borsthaar uit zijn hemd, maar een tamelijk frele jonge
vrouw: Marleen Konijnendijk. Ze is de enige vrouwelijke truckverkoper van Nederland, ongeacht het merk. Het is even wennen, want nooit eerder moest ik zoveel treden beklimmen
om in de cabine van een auto te stappen. Maar de Actros is dan ook iets bijzonders. Marleen Konijnendijk: "De nieuwste Actros onderscheidt zich van zijn concurrenten door een
uiterst lage kilometerprijs in combinatie met een hoog comfortniveau voor de berijder(s) en heel veel veiligheid. Het is duidelijk dat je dit laatste wel aan Mercedes kunt
overlaten natuurlijk. Deze Actros met een vermogen van 440 pk heeft zelfs de beschikking over een automatische versnellingsbak, die overigens ook handmatig te schakelen is."
Soepel alsof ze een simpel stadskarretje berijdt, draait ze de parking van Sturm Auto af; de oplegger van 13,6 meter in ons kielzog. Opvallend is natuurlijk de hoge zitpositie
waardoor je een majesteitelijk idee krijgt. Zelfs op andere vrachtwagencombinaties kijk je neer, een opmerkelijk gevoel. Marleen toont de talloze gebruiksmogelijkheden binnen
de cabine, de bijna eindeloze hoeveelheid vakken en bergplaatsen die de auto heeft. Onder het rijden vertelt ze honderduit over de capaciteiten van de auto. Daarbij is het niet
nodig haar zachte stem te verheffen want het is eigenlijk heel stil in de cabine. Mercedes-eigen houdt de hypermoderne dieselmotor zich namelijk mooi op de achtergrond. Wanneer
ze de truck behendig op het parkeerterrein heeft gezet vertelt ze: "Ik lever 'mijn' auto's altijd zelf aan mijn klanten af. Dan gebeurt het best dat ik onderweg zit te denken:
wat moet het toch geweldig zijn als je als chauffeur zó'n auto mag rijden. Het is gewoon een fantastische wagen!"
|