Nederland neemt in dit geheel in Europees verband een bijzondere plaats in omdat wij als enige land de vermaeldijde Bijzondere Verbruiksbelasting (BVB) kennen, een belasting die voor bedrijfsauto's
niet hoeft te worden afgedragen. Dat maakt het voor ons land soms aantrekkelijk een stationwagon of MPV zodanig te laten ombouwen dat de auto voldoet aan de eisen die aan een bedrijfsauto worden
gesteld. Hierdoor wordt de BVB-plicht ontweken en is de houderschapsbelasting lager, ongeacht de gekozen brandstofsoort. Veel Nederlandse importeurs weten de wegen die naar dit belastingwalhalla
leiden goed te vinden en hebben hierop ingespeeld met modellen die uiterlijk vrijwel gelijk zijn aan de personenautovarianten, maar die toch wettelijk als bedrijfsauto mogen worden aangemerkt.
De Nederlandse markt zal dit jaar naar verwachting een afzet kennen van 73.500 lichte bedrijfsvoertuigen. Wanneer dit aantal gerealiseerd wordt is hierin ten opzichte van 2003 (77.045 exemplaren)
een lichte neergang te zien van zo'n 3500 exemplaren op jaarbasis. De belangrijkste reden voor dit afnemende aantal is de terughoudendheid van bedrijven ten aanzien van - grote - investeringen
waaronder bedrijfsauto's. Hoewel naar verwachting de economie dit jaar licht zal aantrekken is hierin een vertraagd effect te zien voor wat betreft de aanschaf van een nieuwe bedrijfsauto. De
vertaalslag betere economie - dus investering, wordt immers doorgaans niet direct gemaakt wanneer de eerste tekenen van herstel zich aandienen. Traditioneel is het wel zo dat de meeste bedrijfsauto's
worden verkocht gedurende de eerste zes maanden van het jaar. (Bron: NDA-RAI-Vereniging)
Tussen de automerken die een of meer bedrijfswagens in het programma hebben zitten dit jaar wat wijzigingen ten aanzien van voorgaande jaren. Bijzonder in dit kader is de introductie van een nieuw merk
op de Nederlandse markt: Santana. Een Spaanse fabriek die sinds eind jaren vijftig auto's maakt en zich nu ook in Nederland tracht te bewijzen. Chevrolet heeft zijn mega MPV Trans Sport Van van het
programma gehaald. Onderstaand een keuze van het overzicht aan merken en modellen bedrijfsauto's op de Nederlandse markt. Ook hier vindt u, net als bij de personenwagenmarkt, een spectrum aan mogelijkheden...
Merken die in Nederland een lichte bedrijfsauto in het programma hebben zijn onder meer: Chrysler/Dodge, Citroën, Fiat, Ford, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault,
Santana, Seat, Ssang Yong, Toyota en Volkswagen.
Chrysler/Dodge
Een van de weinige Amerikaanse merkenconglomeraten die in ons land nog actief is op de markt van lichte bedrijfsauto's. Als onderdeel van het machtige DaimlerChrysler is met name het laatstgenoemde merk
bezig aan een bombardement van nieuwe (en kwalitatief steeds beter wordende) auto's. Op de markt van lichte bedrijfsvoertuigen speelt het merk toch maar een bescheiden rol. DaimlerChrysler voert in ons
land drie afzonderlijke merknamen: Dodge - met maar een model in het programma: de Ram Van - Jeep die stoere types als Cherokee en Grand Cherokee in Van-jas levert, en Chrysler met de geinige PT Cruiser
Custom Van en de Voyager en Grand Voyager als exponenten van chic en ruim vervoer. Omdat Dodge met zijn Ram Van en Chrysler met zijn Voyager en Grand Voyager nagenoeg dezelfde auto's in het programma
hebben zullen we die gezamenlijk behandelen. Jeep vindt u verderop in dit overzicht terug.
Ram Van/Voyager/Grand Voyager
De verschillen tussen de Dodge Ram Van en Chrysler Voyager zijn ogenschijnlijk minimaal. Chrysler biedt voor zijn Voyager, naast de benzinemotor met een vierpits cilinderinhoud van 2.4 liter nog een
extra krachtige versie met een cilinderinhoud van 3.3 liter, verdeeld over zes potten. De Ram Van is meer het echte werkpaard van de familie mist de zespitter maar heeft weer de beschikking over een
nieuwe moderne turbodieselmotor met een cilinderinhoud van 2.5 liter. De Voyager is ook als personenautovariant verkrijgbaar, voor de Dodge blijft deze voorbehouden aan de Verenigde Staten. Zowel de
Ram Van als de Voyager en Grand Voyager (die een verlengde carrosserie heeft en dus over nog meer laadruimte beschikt) kunnen worden uitgerust met een licht verhoogd dak ten opzichte van de
personenwagenvariant. Deze varianten bieden een inhoudscapaciteit van bijna drie kubieke meter. De Dodge Ram Van heeft een basisprijs van 17.995 euro, ex. BTW.
PT Cruiser Custom Van
Het gamma PT Cruiser modellen krijgt met de introductie van de lang verwachte convertible eindelijk wat meer body. Ook binnen de bedrijfswagenwereld blijft de PT Cruiser Custom van een bijzondere eend in
de bijt, hetgeen met name te danken is aan zijn opvallende carrosserie met een typische jaren vijftig uitstraling. Speciaal bedoeld voor die ondernemers die zich durven onderscheiden, of voor wie dat
onderscheiden zelfs een must is. De PT Cruiser Custom Van is verkrijgbaar in drie motorvarianten: 1.6 en 2.0 liter, die beide benzine lusten en een turbodieselversie van 2.2 liter. Het laadruim heeft
een capaciteit van 1,2 kubieke meter. De PT Cruiser Custom Van heeft een vanafprijs van 15.555 euro, ex. BTW.
Citroën
Het Franse comfortmerk maakt als sinds jaar en dag onderdeel uit van het grote PSA concern waartoe ook Peugeot behoort. De voordelen hiervan zijn duidelijk, synergie bij de ontwikkeling van nieuwe modellen.
De nadelen zijn eigenlijk dezelfde, de auto's lijken dermate op elkaar dat ze voor leken eigenlijk niet uit elkaar te houden zijn. Franse bedrijfsauto's doen het overigens 'van nature' goed in Nederland. Het
aanbod is dan ook sterk. Citroën brengt drie modellen bedrijfsauto op de markt: Berlingo, Jumpy en Jumper. De Jumpy staat vanaf deze maand opgefrist bij de dealer.
Jumpy
In oervorm al in 1995 op de markt gebracht en gemeenschappelijk ontwikkeld met Peugeot en Fiat. De basis hiervoor vormde de, eveneens gezamenlijk ontwikkelde, MPV-vorm Evasion, 806, Ulysse. Nu enigszins
doorontwikkeld tot vernieuwde Jumpy. Door beter zitmeubilair moet meer comfort gegenereerd worden, de geluidsisolatie werd verder verbeterd en de snuit van de auto werd aangepast. Ook hier vinden we, net als
bij de andere twee afgeleide types van Peugeot en Fiat een personenautoversie voor maximaal negen personen. Er geldt een motorkeuze van een tweeliter benzineaggrgaat en vier diesels met een vermogen dat
varieert van 70 tot 110 paardenkrachten. Het laadvolume bedraagt rond vier kubieke meter. Prijzen via www.citroen.nl