In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2006













advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl/?makelaar=breda




De juiste persoon op de juiste plek

Voor het welslagen van elke onderneming is de menselijke factor van doorslaggevend belang. In een sterk veranderende arbeidsmarkt is het de kunst om de juiste medewerker aan u te binden.


Pim Groeneveld.

De grote vraag is nu uiteraard 'Hoe vind je die medewerker?'. In de persoon van Pim Groeneveld vond de Ondernemer alvast de perfecte gesprekspartner om hier zijn licht eens op te laten schijnen. Zo kwamen we onder andere te spreken over de verschillende strategieën, die doorgaans het meeste resultaat opleveren. En passant kwam ook zijn antipathie tegen het internet bij deze zoektocht ter sprake en passeerden de 'onderhuidse competenties' en het 'academisch onderbuikgevoel' de revue.

Synergie
In zijn functie als directeur/eigenaar van 'Groeneveld Werving & Selectie' kent Pim Groeneveld inmiddels wel de fijne kneepjes van het vak. Zijn taak is het de 'juiste' persoon op de 'juiste' plek te krijgen. "En dat gaat me goed af," laat Groeneveld weten, wiens resultaten in dat opzicht voor zich spreken. "Wat dat betreft is mijn academisch onderbuikgevoel perfect ontwikkeld. Uiteraard zijn opleiding en werkervaring van het grootste belang in deze zoektocht, maar onderschat vooral de kracht van bepaalde gedragskenmerken niet. Een onderneming moet bestaan uit elkaar aanvullende personen, waartussen een grote mate van synergie aanwezig is. Ik kan nog zo'n bekwaam iemand vinden voor een functie, maar als deze persoon qua gedragskenmerken niet binnen dat team past dan werkt het niet."

Headhunten
Het traject van werving en selectie kan doorgaans benaderd worden vanuit een tweetal verschillende invalshoeken. "Allereerst is daar het daadwerkelijke 'headhunten'," aldus Groeneveld. "Een headhunter gaat dan op zoek naar bekwame mensen voor een vacature en doet dat op een heel directe manier; van mens tot mens. Een wat discretere aanpak is de 'executive search' waarbinnen voorzichtig polsen, benaderen en bemiddelen centraal staan. Je werkt dan met een zogenaamde longlist van bedrijven en gaat eens peilen of de persoon in kwestie toe is aan een volgende stap in zijn carriëre. Een afgeleide variant van deze benaderingswijze is 'file search' waarbij de opdrachtgever de kandidaat en het bedrijf waarvoor hij werkt niet kent."

Onderhuidse competenties
Welke insteek Groeneveld ook hanteert, ze worden allen gekenmerkt door een persoonsgerichte werkwijze. "De intake is in zo'n geval dan ook van het grootste belang. Op dat moment is het de kunst om die onderhuidse competenties boven tafel te krijgen, want juist dat zijn de eigenschappen die iemand geschikt maken binnen een team. In het vervolgtraject kan ik dan een groot aantal instrumenten aanwenden; van testen, metingen en trainingen tot aan een volledig assessment. Dit alles om uiteindelijk die persoon te vinden wiens karakter, potentieel en ambitieniveau het best aansluit bij de organisatiecultuur."

Gemotiveerde personen
"En die persoon vind je niet via internet," laat Groeneveld stellig weten. "Internet is een prachtig medium om informatie te achterhalen of mee te corresponderen, maar als ik op zoek ga naar kandidaten dan wil ik gemotiveerde personen, die moeten solliciteren naar de betreffende functie. Kandidaten wiens cv op internet staat en simpelweg achterover leunen, laat ik aan me voorbijgaan. Het beste resultaat hebben wij te allen tijde met de advertentie in de print media. De respondenten zijn in dit geval het meest gemotiveerd, leert de ervaring. Een andere tendens waar ik wars van ben is de 'no cure, no pay' methode, die ik veel om me heen zie. Een aantal bedrijven wordt dan aangezet zo snel mogelijk een kandidaat voor te dragen. Dit gaat volgens mij ten koste van het professionele karakter van de branche."

Investeren
Niettemin ziet Groeneveld de toekomst uitermate positief tegemoet. "Je ziet langzamerhand dat de economie zich weer ten goede keert. De afgelopen jaren zijn binnen bedrijven het aantal werknemers teruggebracht tot een absoluut minimum. De vooruitzichten worden beter en dat betekent dat werkgevers weer durven te investeren. Met groot enthousiasme zal ik dan ook mijn vakmanschap aanwenden om voor hen de 'juiste' persoon op de 'juiste' plek te krijgen."


...stimuleert
Terminal goed voor uitstraling Zeeland

...begeleidt
Psychosociale begeleiding voor vrouwen

...spreekt
In 't kort

...werft klanten
Vrouwelijke ondernemers maken elkaar sterk

...kijkt verder
Grenzeloos innoveren

...organiseert
Zeeuws Innovatie Evenement 2006 komt er weer aan

...doet het goed
Zeeuwse export boekt flinke omzetstijging

....oriënteert zich
Internationale Handelsdag in Bergen op Zoom

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...volgt op
OCG is dynamisch ondernemersnetwerk

...wint
Project Tholen wint Ei van Columbus

...pioniert
Peter Pronk van EWT uit Schoondijke: "In China raak je nooit uitgeleerd"

...rijdt
Onderweg

...legt contacten
Succesvol ondernemen tussen eb en vloed

...krijgt bezoek
Hoog bezoek bij JK Z.Vlaanderen

...heeft visie
Samen bouwen aan de toekomst van Zeeland

...presenteert
Dialoog met de klant op WoningExpo Zeeland

...groeit
Hart van Zeeland bouwt aan zijn toekomst

...bloeit
Tuinidee Goes

...zoekt
Beursindex Tuinidee

...heeft heel wat in huis
Initiatiefnemer Woningexpo 2005 ziet volop kansen

...werkt samen
Makelaars zien WoningExpo als kans om Zeeland te promoten

...beleeft
Wonen in een prachtstad

...heeft stijl
Als de consument ons kent, vergeet hij ons nooit meer!

...bezoekt
Beursindex Woningexpo

...verwacht
Sportief Pasen 2006

...bezichtigt
'Boegbeelden' koestert maritiem erfgoed

...ervaart
Campagne voor zeeland als ideaal watersportgebied

...publiceert
Zeeland, visserij en toerisme

...gaat naar
Beursindex Maritiem

...vertegenwoordigt
Wat doet het watersportverbond

...adviseert
"Uw Veiligheid, Vaarkunde en Vaarplezier is Onze Zorg"

...adverteert
Gecombineerd werven in dagblad en op internet

...test
Vaak van doorslaggevende betekenis

...detacheert
Alle krachten bundelen

...neemt uit handen
Meer dan het oplossen van de personeelsvraag

...leidt op
Bouwen aan een toekomst de intermediair voor het bedrijfsleven

...investeert
Het nut van permanente scholing

...spreekt
In 't kort

...selecteert
De juiste persoon op de juiste plek

...vraagt
Hoeveel privacy hebben uw klanten?

...en de milieuregelgeving
Veel aandacht voor milieu bij ontwikkeling