In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2007













advertenties
www.deondernemer.com
www.sitesupport.nl




interview
Impuls zet Zeeland op de kaart

Begin juli werd de NV Economische Impuls Zeeland opgericht. Het team dat mee gaat bouwen aan de economische ontwikkeling van Zeeland is bijna compleet. Internationale promotie en acquisitie is één van de drie kerntaken. Met directeur Gerbert van der Wal en manager investeringen Guido van Liefland praten we over de mogelijkheden van Impuls.

door Ron Gregoor


Guido van Liefland (rechts) en Gerbert van der Wal op de Contacta-beurs. Foto: duofoto

MIDDELBURG - Impuls is 2 juli officieel opgericht na een behoorlijk lange tijd van voorbereiding. Vanuit de provincie was al eerder de behoefte geuit om Zeeland op de kaart te zetten en de economie daar een forse impuls te geven. Om geen tijd te verliezen, heeft Impuls met Rewin, de ontwikkelingsmaatschappij West-Brabant, een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de kerntaak acquisitie en promotie. Immers, het Rewin heeft in die regio tal van goede successen behaald. "Alle know how en ervaring is daar aanwezig", legt Gerbert van der Wal uit. "We gaan nauw samenwerken met het Rewin." Een van de eerste 'goede vangsten' van Impuls was het binnenhalen van de Bredanaar Guido van Liefland. Hij werkte in totaal zeven jaar bij de gemeente Breda. Aanvankelijk als accountmanager op de afdeling Economische Zaken. Later als adjunct directeur van de Brim, de NV Maatschappij ter bevordering van Industrievestiging in Breda. Daarvoor had hij al ervaring opgedaan bij overheid en bedrijfsleven. Van Liefland was deze zomer drie maanden in de Verenigde Staten om daar West- Brabant te promoten. Hij ging mee met de handelsmissie naar China en deed daar 'belangwekkende zaken'. Van Liefland gaat zich vooral bezig houden met de acquisitie, het aantrekken van bedrijven.

Kerntaken
Impuls heeft drie kerntaken: structuurversterking en ontwikkeling van de regionale economie door grote projecten te faciliteren met kennis en kunde. Daarnaast is economische promotie en acquisitie enorm belangrijk. Tenslotte ontwikkelt en voert Impuls projecten uit voor de Zeeuwse kenniseconomie. De directie is in handen van Gerbert van der Wal en Koos de Vos. Zij hebben naast de leiding overigens ook een inhoudelijke portefeuille. De Vos richt zich op de programmalijnen kenniseconomie, gezondheidszorg en innovatieve product- markt- combinaties. Van der Wal is nauw betrokkene bij toerisme en recreatie, en de cluster procesindustrie, energie en maintenance. Binnenkort heeft Impuls negen mensen in dienst. "De bedoeling is dat we de economie stimuleren in de meest brede zin van het woord. Voor een aantal thema's gaan we bijvoorbeeld projecten ontwikkelen. Waar we vooral veel energie in steken is het stimuleren van innovatieve ontwikkelingen." De achterliggende gedachte van Impuls is om Zeeland een economisch welvarende provincie te laten worden. Van Liefland: "Nu zie je dat heel veel Zeeuwen, die hier gestudeerd hebben, voor hun werk naar de randstad trekken. Die mensen moeten we terug zien te halen. Maar dan moeten er wel bedrijven zijn, waar ze kunnen werken. Dat zal onze taak moeten worden."
Zeeland is in principe een bevoorrechte provincie. Met grote bedrijventerreinen als de Kanaalzone en Vlissingen- Oost, een belangrijke agrarische sector, ideaal gelegen voor logistiek en transport (aan het water en tussen Rotterdam en Antwerpen) en een prachtige natuur met overal stranden. Daar wil Impuls het uiterste uit halen.

Stimuleren
Impuls kan die kar niet alleen trekken. Uiteindelijk is het de taak om vooral te stimuleren. De partijen moeten bij elkaar gebracht worden. Bedrijven moeten in contact worden gebracht met de gemeenten. Het gaat dan zowel om bedrijven uit het binnen- als het buitenland. "Wij gaan op zoek naar die bedrijven die belangstelling hebben. Maar ook naar bedrijven die die nog niet hebben, er nog niet uit zijn. Die proberen we over te halen om naar Zeeland te komen. Die laten we zien wat voor voordelen vestiging in deze provincie heeft. En daarna is het aan de gemeenten. Wij brengen de partijen met elkaar in contact. De gemeenten moeten het dan afmaken, zegt Van Liefland. Voor de kerntaken economische structuurversterking en kenniseconomie is het Structuurfondsenprogramma Zuid- Nederland van groot belang. In dit Europees programma zit een bedrag van 184 miljoen euro, dat in de periode 2007- n2013 besteed kan worden voor innovatieve ontwikkelingen. Voor Zeeland is dit programma nieuw. Van der Wal: "Wij moeten de krachten bundelen in Zeeland om toch minstens 30 miljoen euro te realiseren. Meer mag ook. Impuls wil daarbij het voortouw nemen. Voorwaarde is dan wel dat het vernieuwende projecten zijn die iets wezenlijks toevoegen aan de economische ontwikkeling van de provincie. "Het is niet zo dat we zeggen: hier is een zak geld, haal er maar uit wat je nodig hebt. We zijn wel selectief met de subsidies."
"En", zegt Van der Wal, "met geld alleen kom je er niet. Het is voor nieuwe bedrijven heel belangrijk om in de directe omgeving personeel te vinden. Goed geschoold, enthousiast. Daarom moeten we ook zorgen dat de onderwijsinstellingen optimaal zijn en dat er een goede samenwerking is tussen bedrijfsleven en kenniscentra."

Waar staat Impuls over twee jaar?
Van der Wal: "Dan hebben we in ieder geval een aantal projecten gerealiseerd. Vernieuwende producten in de markt gezet Dan staan we er, weet iedereen wat Impuls is. En dan zullen we nog heus weleens een bedrijf aan onze neus voorbij zien gaan. Maar we doen er dan alles aan om Zeeland nationaal en internationaal economisch op de kaart te krijgen. Wat dat betreft hebben we wel een voorsprong. Normaal gesproken hebben we een jaar nodig om de zaak helemaal op poten te zetten. Maar mede dankzij de inbreng van het Rewin West- Brabant kunnen we een snelle start maken."
Meer informatie: www.impulszeeland.nl


...repareert
Drukte geeft een bepaalde rust

...promoot
Impuls zet Zeeland op de kaart

...prikt
Uit eten met Karla en Marten

...innoveert
Vernieuwen in goede tijden

...financiert
Gebundelde innovatievouchers maken groot onderzoek TNO mogelijk

...onderzoekt
Brandstofcel geeft fluistersloep de toekomst

...vraagt aan
Innovatievoucher 2007

....informeert
Wat verandert er voor u in 2008?

...bespaart
Zeeuwse ondernemers betalen fors minder aan KvK

...stopt
een onnodige betaling

...zit
De stoel

...bekijkt
de Stand van Zaken

...promoot
Toerisme: meer kwaliteit

...presenteert
Contacta: alle ruimte

...werkt samen
Rotterdam praat weer met Zeeuwse havens

...levert
Zeeuwse wijn voor KLM

...schrijft
de Ondernemer zoekt medewerkers

...creëert
De nieuwe lijn VW bedrijfsauto's

...viert
Zestig jaar VW Transporter

...vervaardigt
Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat

...is rijk uitgerust
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper

...automatiseert
De truck als rijdende computer

...rijdt
Zakelijk onderweg

...combineert
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller

...lost op
The European Road Transport Show

...introduceert
MAN introduceert sterkste truck

...pakt uit
Renault massaal op BedrijfsautoRAI

...biedt
Ford: Aandacht voor het milieu

...neemt
Foto's uit de heliumballon

...lanceert
Nederland aan deOndernemer.nl

...nomineert
Siringusprijs

...realiseert
Zeeland heeft echte binnenvaarthavens

...traint
In de ban van de veiling

...adviseert
De beurs op voor het goede doel

...vindt
Zeeland moet globalisering omarmen

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...peilt
Experts zijn een stuk optimistischer

...verhuist
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

...verwacht
Marktherstel vanaf begin 2008