In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2007













advertenties
www.deondernemer.com
www.sitesupport.nl




Mini symposium op Contacta
Toerisme: meer kwaliteit

Zeeland moet zich in de nabije toekomst richten op die gasten die veel geld te besteden hebben.
Niet méér toeristen, wel betere. Dat zei David Luteijn, voorzitter van de Raad van Commissarissen van NV Economisch Impuls Zeeland bij de opening van de bedrijvenbeurs Contacta in Goes. Vier vooraanstaande zakenmensen en Europarlementariër Lambert van Nistelrooij bogen zich daar over het onderwerp: kansen en bedreigingen voor ondernemend Zeeland.

door Ron Gregoor



GOES - "Zeeland moet zich buigen over drie hoofdlijnen als het gaat om de toekomstige ontwikkelingen op economisch gebied", zei Luteijn voor een zaal van ongeveer honderd belangstellenden. Dat zijn het zeehavengebied, de agrarische sector en het toerisme.
"We moeten zorgen voor groei en vernieuwing van ons zeehavengebied: het Sloegebied en de Kanaalzone. Daar kunnen ook de kleinere bedrijven van profiteren. Dan snijdt het mes aan twee kanten." Overigens is het niet alleen de industrie, waar de provincie op moet inzetten, vindt Luteijn. Hij: "De zakelijkheid rond de agrarische bedrijven moet verbeterd worden. We moeten onze groene ruimte optimaal invullen. Ook hier is ruimte voor vernieuwingen."

En dan het toerisme, daar is in Zeeland natuurlijk niet aan te ontkomen. Het vakantieaanbod moet een meer pluriform karakter krijgen. "We moeten niet méér toeristen willen, maar wel andere. Mensen die meer geld te besteden hebben. Die op zoek zijn naar kwaliteit. Het is niet goed alleen te gokken op het campingtoerisme. Het is maar de vraag of dat een geweldige toekomst heeft. De vraag naar luxevakanties stijgt, ook in onze provincie. Daar moeten wij op inspelen. Hoogwaardig toerisme." Waarbij Luteijn natuurlijk niet bedoelt dat de bezoekers van nu maar weggejaagd moeten worden.

Promotie
Zeeland moet zich verkopen. Juist daarom is de NV Economisch Impuls Zeeland in het leven geroepen. Luteijn is daar mede initiatiefnemer van en is voorzitter van de Raad van Commissarissen. "We misten een goede promotie en acquisitie. Daar willen we iets aan doen."
Het mini symposium werd gehouden in de Zeelandhallen, net voor de officiële opening van de Contacta. De organisatie had naast Lambert van Nistelrooij en Luteijn ook Murk Peutz, regiodirecteur van Syntens, Tom Schiettecat, coördinator van Grenswijzer en Corno Stam, algemeen directeur van uitzendbureau Tence uitgenodigd om hun licht te laten schijnen op de toekomst van Zeeland. Er was ook iemand van het ministerie van Economische Zaken uitgenodigd, maar die kwam, tot groot ongenoegen van Luteijn, niet opdagen. Trendwatcher Richard Lamb hield de aanwezigen voor welke kansen Zeeland allemaal krijgt als het gaat om vernieuwingen. "Denk dan eens aan de creatieve industrie. En maak gebruik van die unieke ligging tussen Rotterdam, Brabant en België in." Van Nistelrooij schetste wat Europa allemaal voor Zeeland kan betekenen.
Innovatie is enorm belangrijk voor een economische groei, liet Syntensdirecteur Peutz weten. De bio-industrie biedt daarbij geweldige kansen, vond hij. "We moeten zoeken naar combinaties. Een mooi voorbeeld vind ik wat er bij Neeltje Jans gebeurt. Daar kun je zwemmen met dolfijnen, maar tegelijkertijd worden daar zeedieren gekweekt. Dat is heel slim bedacht. We moeten slim gebruik maken van de mogelijkheden die we hebben."

In het bloed
Tom Schiettecat, coördinator van Grenswijzer, de club die het grensoverschrijdend ondernemerschap stimuleert, riep de Zeeuwen op om toch vooral eens naar Vlaanderen te kijken. "Grensoverschrijdend ondernemen, heel belangrijk voor zowel jullie als voor ons", zei de Belg.
Corno Stam, directeur van Tence, het uitzendbureau van het jaar 2007, ziet veel potentie in Zeeland. "Het ondernemerschap zit de Zeeuwen in het bloed."

Dagvoorzitter en gespreksleider André Bosman, Tweede Kamerlid namens de VVD, had de taak de aanwezigen in gesprek te brengen met het panel. Dat lukte aanvankelijk 'voor geen meter', waarop hij zelf de panelleden maar onder vuur nam. Maar naarmate het gesprek vorderde, begonnen de genodigden zich er toch mee te bemoeien. En uiteindelijk resulteerde dat toch allemaal in een enerverend debat.


...repareert
Drukte geeft een bepaalde rust

...promoot
Impuls zet Zeeland op de kaart

...prikt
Uit eten met Karla en Marten

...innoveert
Vernieuwen in goede tijden

...financiert
Gebundelde innovatievouchers maken groot onderzoek TNO mogelijk

...onderzoekt
Brandstofcel geeft fluistersloep de toekomst

...vraagt aan
Innovatievoucher 2007

....informeert
Wat verandert er voor u in 2008?

...bespaart
Zeeuwse ondernemers betalen fors minder aan KvK

...stopt
een onnodige betaling

...zit
De stoel

...bekijkt
de Stand van Zaken

...promoot
Toerisme: meer kwaliteit

...presenteert
Contacta: alle ruimte

...werkt samen
Rotterdam praat weer met Zeeuwse havens

...levert
Zeeuwse wijn voor KLM

...schrijft
de Ondernemer zoekt medewerkers

...creëert
De nieuwe lijn VW bedrijfsauto's

...viert
Zestig jaar VW Transporter

...vervaardigt
Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat

...is rijk uitgerust
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper

...automatiseert
De truck als rijdende computer

...rijdt
Zakelijk onderweg

...combineert
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller

...lost op
The European Road Transport Show

...introduceert
MAN introduceert sterkste truck

...pakt uit
Renault massaal op BedrijfsautoRAI

...biedt
Ford: Aandacht voor het milieu

...neemt
Foto's uit de heliumballon

...lanceert
Nederland aan deOndernemer.nl

...nomineert
Siringusprijs

...realiseert
Zeeland heeft echte binnenvaarthavens

...traint
In de ban van de veiling

...adviseert
De beurs op voor het goede doel

...vindt
Zeeland moet globalisering omarmen

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...peilt
Experts zijn een stuk optimistischer

...verhuist
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

...verwacht
Marktherstel vanaf begin 2008