In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2007













advertenties
www.sitesupport.nl
www.deondernemer.com




scheepvaart
Zeeland heeft echte binnenvaarthavens

De Zeeuwse havens zijn echte binnenvaarthavens. De Westerschelde Container Terminal (WCT) leidt tot een aanzienlijke toename van overslag, werkgelegenheid, zeevaart èn binnenvaart. De realisatie van de containerkade zorgt veel dynamiek, met tal van nieuwe activiteiten in de Zeeuwse havens.

door Henk van de Voorde


De binnenvaart ontwikkelt zich als trendsetter in duurzaam transport.
Foto: WCT

TERNEUZEN - De WCT creëert veel capaciteitsvergroting en additionele werkgelegenheid. De binnenvaart is bij uitstek geschikt voor de distributie van goederenstromen vanuit de Zeeuwse havens naar het Europese achterland. Deze meest milieuvriendelijke vorm van vervoer, vormt een perfecte schakel tussen deepsea, shortsea en het achterland. De binnenvaart is in staat van paraatheid om het door de komst van de WCT toenemende volume te accommoderen. Realisatie van de WCT, in combinatie met een inlandse binnenvaartterminal, brengt een grote toename van het vervoer via binnenvaartschepen met zich mee. De binnenvaart ontwikkelt zich als de belangrijkste logistieke sector voor containertransport. Opleidingen in de Zeeuwse onderwijsinstellingen worden afgestemd op de (logistieke) vraag van de binnenvaart en het door Zeeland Port Promotion Council bepleite Kenniscentrum Binnenvaart staat in de steigers. De verwachting is dat een substantieel deel van het totaal aantal containers dat via de WCT wordt overgeslagen via de binnenvaart wordt afgehandeld. Er wordt rekening gehouden met een totale overslag voor de binnenvaart van 700.000 twintigvoets containers per jaar. De binnenvaart heeft in heel Nederland een steeds groter aandeel in het goederenvervoer. De totale overslag van de binnenvaart evenaart met 30 miljoen ton per jaar die van de zeevaart. In tegenstelling tot de havens van Rotterdam en Antwerpen is er geen congestie in de Zeeuwse havens. In de Zeeuwse havens laden jaarlijks ongeveer 23.500 binnenschepen. Het havenschap Zeeland Seaports faciliteert de binnenvaart door te investeren in nieuwe kades in Terneuzen en wachtsteigers voor de binnenvaart pal achter de Westhavendam van de Sloehaven in Vlissingen-Oost. Ter versterking van de concurrentiepositie met andere havens wordt getracht om de haventarieven zo laag mogelijk te houden.

Logistieke keten
De binnenvaart staat gelijk aan het professioneel vervoer van talrijke ladingsoorten over de Europese binnenwateren. Het is een uitstekende vervoersmodaliteit als alternatief voor of aanvulling op andere vormen van transport binnen de logistieke keten. De binnenvaart heeft diverse voordelen voor economie, mens en maatschappij: de binnenvaart is milieuvriendelijk en veilig, opereert zowel nationaal als grensoverschrijdend, beschikt over een omvangrijke vloot met een grote diversiteit aan scheepstypen en biedt moderne logistieke en innovatieve oplossingen. De binnenvaart ontwikkelt zich als trendsetter in duurzaam transport en is volop bezig om ICT te integreren in de logistiek processen. Dit leidt tot een hoge mate van efficiency. "Er is genoeg capaciteit op het water om de groei van de binnenvaart aan te kunnen. De Nederlandse vloot is de laatste jaren met 500 binnenvaartschepen uitgebreid en de komende vier jaar zullen er nog eens 400 bijkomen. Kom maar op met die lading! De uitstoot van CO2 per ton vervoerde lading is via de binnenvaart zes keer minder dan bij vervoer over de weg. Bovendien kan de binnenvaart een belangrijke bijdrage leveren om het fileprobleem op de wegen op te lossen. Wij zijn groot voorstander van de komst van containerterminals in de Zeeuwse havens. Wat ons betreft wordt er honderd procent van de goederenstromen afgevoerd over het water naar bestemmingen die wij aandoen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk", zegt secretaris Kees de Vries van Bureau Voorlichting Binnenvaart. De Vries is ook directeur van Koninklijke Schuttevaer. Deze organisatie behartigt al ruim 150 jaar de belangen van de beroepsbinnenvaart op het gebied van nautisch- technische zaken en natte infrastructuur.

Overslagcijfers
De overslagcijfers wijzen uit dat de groei van de Rotterdamse en Zeeuwse havens achterblijft bij de meeste andere Europese havens. In Rotterdam is vorig jaar weliswaar 377 miljoen ton overgeslagen, maar dat vertaalt zich slechts in een groei van 1,7 procent. Zeebrugge is daarentegen gegroeid met 13,6 procent, Amsterdam en Bremen met 12 procent, Hamburg met 10 procent, Gent met 9 procent en Antwerpen met 5 procent.
Het Havenbedrijf Rotterdam zit met smart te wachten op de procedurele goedkeuring voor de aanleg van de tweede Maasvlakte, om de forse toename van de activiteiten in de Rotterdamse haven te accommoderen. Havenschap Zeeland Seaports heeft zijn hoop gevestigd op de Westerschelde Container Terminal. Naast de WCT worden ook andere containerfaciliteiten met instemming begroet door het havenschap, zoals de mogelijke komst van de Verbrugge Container Terminal (VCT) en de multipurpose terminal van de bedrijven Sea Invest en Zuidnatie in de Scaldiahaven die in 2008 in gebruik wordt genomen.


...repareert
Drukte geeft een bepaalde rust

...promoot
Impuls zet Zeeland op de kaart

...prikt
Uit eten met Karla en Marten

...innoveert
Vernieuwen in goede tijden

...financiert
Gebundelde innovatievouchers maken groot onderzoek TNO mogelijk

...onderzoekt
Brandstofcel geeft fluistersloep de toekomst

...vraagt aan
Innovatievoucher 2007

....informeert
Wat verandert er voor u in 2008?

...bespaart
Zeeuwse ondernemers betalen fors minder aan KvK

...stopt
een onnodige betaling

...zit
De stoel

...bekijkt
de Stand van Zaken

...promoot
Toerisme: meer kwaliteit

...presenteert
Contacta: alle ruimte

...werkt samen
Rotterdam praat weer met Zeeuwse havens

...levert
Zeeuwse wijn voor KLM

...schrijft
de Ondernemer zoekt medewerkers

...creëert
De nieuwe lijn VW bedrijfsauto's

...viert
Zestig jaar VW Transporter

...vervaardigt
Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat

...is rijk uitgerust
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper

...automatiseert
De truck als rijdende computer

...rijdt
Zakelijk onderweg

...combineert
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller

...lost op
The European Road Transport Show

...introduceert
MAN introduceert sterkste truck

...pakt uit
Renault massaal op BedrijfsautoRAI

...biedt
Ford: Aandacht voor het milieu

...neemt
Foto's uit de heliumballon

...lanceert
Nederland aan deOndernemer.nl

...nomineert
Siringusprijs

...realiseert
Zeeland heeft echte binnenvaarthavens

...traint
In de ban van de veiling

...adviseert
De beurs op voor het goede doel

...vindt
Zeeland moet globalisering omarmen

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...peilt
Experts zijn een stuk optimistischer

...verhuist
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

...verwacht
Marktherstel vanaf begin 2008