In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2007













advertenties
www.deondernemer.com
www.sitesupport.nl




beursvloer
De beurs op voor het goede doel

Een succesvolle accountant wil iets terug doen voor de Zeeuwse samenleving waaraan hij zo veel te danken heeft. Natuurlijk, hij sponsort al de lokale voetballers, maar hij wil ook eens iets anders doen. Maar wat? En vooral hoe? Een jonge stichting die gehandicapten een leuk uitje bezorgt, heeft geen kaas gegeten van het voeren van een goede boekhouding. Eigenlijk zou ze wat - kostenloze - hulp van een accountant kunnen gebruiken. Maar je stapt toch niet zomaar een kantoor binnen?

door Dennis Rijsbergen


Resy van Loon voor het stadshuis in Middelburg
Foto: Willem Mieras

MIDDELBURG - Resy van Loon van Adviesbureau Betrokken Ondernemen Zeeland en projectleider van de Stichting Beursvloer Zeeland, heeft de oplossing. Breng die twee partijen samen op een markt van vraag en aanbod. De Zeeuwse Beursvloer is daarmee geboren. De Beursvloer is een landelijk concept en al in de meeste provincies actief. Ondernemers, serviceclubs en overheden ontmoeten er maatschappelijke organisaties. "Het concept slaat landelijk zo goed aan, dat ik dacht: dit moeten we in Zeeland ook hebben", zegt Van Loon. De Beursvloer Zeeland is, zo heeft ze voor ogen, een dynamische ontmoetingsplaats van knowhow, potentiële vrijwilligers, diensten en goede doelen. Een Zeeuwse Wallstreet waar in plaats van aandelen helpende handen - met gesloten beurzen - worden verhandeld. Een maatschappelijk Damrak op de Markt in Middelburg. De Beursvloer is een idee van Nederlandse makelij dat in het buitenland met enige nieuwsgierigheid wordt gevolgd. "In Duitsland zijn al Beursvloeren gehouden. En uit Finland, Noorwegen en Frankrijk is ook belangstelling. Dat geeft wel de kracht van het concept aan."

Geordende hectiek
Het evenement in het voormalige stadhuis in de Zeeuwse hoofdstad is zeker geen kraampjesgebeuren, benadrukt ze. "Het gaat er eigenlijk net als een financiële beurs aan toe. Het gaat om netwerken. Er zijn vijf themahoeken waar bedrijven staan, die bij elkaar passen. De maatschappelijke organisaties gaan dan shoppen. Het is de bedoeling dat ze zich kort en krachtig voorstellen en kijken welke bedrijven kunnen helpen." In anderhalf uur geordende hectiek 'handelen' de goede doelen en ondernemers met elkaar. Tot de gong weer slaat en er succesvolle 'deals' zijn gesloten. Maatschappelijk betrokken ondernemen is een trend, zegt Van Loon. "Dat is aanvankelijk door de politiek opgelegd en is al jaren aan de gang. Maar het kwartje is voor veel bedrijven gaan vallen en ze zien nu de voordelen van maatschappelijk betrokken ondernemen. Het is een manier om je eens anders te profileren, in plaats van als sponsor gewoon wat geld beschikbaar te stellen. Een bedrijf kan door zijn mensen in te zetten laten zien dat hij betrokken is bij de lokale samenleving." Van Loon noemt de Rabobank als voorbeeld. "Die heeft in verzorgingshuis Ter Reede in Vlissingen een leuke dag georganiseerd voor de mensen daar. Werknemers van de bank zorgden niet alleen voor de organisatie en de muziek, nee, op de dag zelf waren ze de vrijwilligers die de bewoners van hun kamer haalden, koffie schonken en de boel weer opruimden. Receptioniste en manager zij aan zij."


Op de beursvloer wordt volop gehandeld in goede doelen. Foto: Beursvloer

Het voordeel voor de maatschappelijke organisaties moge duidelijk zijn. Die kunnen gebruik maken van de expertise en helpende handen van de ondernemingen. Het kan zelfs gebeuren dat een enthousiast geworden werknemer besluit structureel vrijwilliger te worden. Maar schuilen in dit fenomeen ook voordelen voor de bedrijven? Behalve het goede imago dat de bedrijven eraan overhouden, ziet Van Loon nog een positief effect. "Een werknemer die wordt ingezet voor een goed doel, doet eens ander werk dan dat hij normaal doet. Het verruimt zijn blik, zijn expertise, zijn competenties. En dan komt hij weer terug achter zijn bureau en dan denkt 'ie: 'Jeetje, ik heb iets goed gedaan voor de samenleving.' De ervaring is dat de werknemers tevredener zijn, en tevreden werknemers zijn goed voor de onderneming. Het leidt tot meer enthousiasme op de werkvloer." En jezelf als ondernemer neerzetten als een 'goed ondernemer' in de Zeeuwse maatschappij kweekt bovendien goodwill, denkt Van Loon. "Een potentiële klant kan denken: 'Hé die doet goede dingen voor de samenleving, met hem wil ik zaken doen.' Het is dus een win-win-situatie. Goed voor het bedrijf, goed voor de werknemer en goed voor de maatschappelijke organisatie."

Regionaal karakter
De eerste Beursvloer Zeeland is op 19 maart 2008. Gedeputeerde George van Heukelom luidt om 17.00 uur de beursgong. De eerste editie is met name bedoeld voor bedrijven en organisaties van Walcheren en Noord-Beveland. Later komen de andere Zeeuwse regio's aan bod. "Waarom zo lokaal? Het succes zit hem in het regionale karakter. Een lokale ondernemer bijvoorbeeld wil liever iets voor een organisatie in zijn gebied doen. Ga je zoiets voor heel Zeeland organiseren, dan wordt het te groots. Dan vinden vraag en aanbod elkaar niet gemakkelijk." Het is de bedoeling dat de Beursvloer Zeeland een keer in het jaar plaatsvindt, telkens voor een andere regio. "Neemt niet weg dat een bedrijf of organisatie uit Goes in maart ook welkom is. Maar het merendeel van de deelnemers komt toch echt van Walcheren en Noord-Beveland." Van Loon steekt veel tijd én haar aanstekelijke enthousiasme in het slagen van de Beursvloer Zeeland. Ze roept ondernemers en organisaties dan ook op zich via de website www.beursvloerzeeland.nl aan te melden. "Tegen ondernemers zou ik willen zeggen: 'Wil je vorm geven aan maatschappelijk betrokken ondernemen, meld je dan aan en handel mee. En maatschappelijke organisaties, grijp je kans'." In aanloop naar de Beursvloer Zeeland, zijn er in januari workshops 'hoe stel je zo concreet mogelijk een vraag', bedoeld voor maatschappelijke organisaties. "De Beursvloer duurt maar anderhalve uur. Het is snel en dynamisch. Ondernemers zijn wel gewend om snel te handelen en zakelijk te zijn. Voor maatschappelijke organisaties is dat niet het geval, vandaar de workshops. " Een datum voor die snelcursus is nog niet bekend. Die staat mettertijd op de site te lezen.


...repareert
Drukte geeft een bepaalde rust

...promoot
Impuls zet Zeeland op de kaart

...prikt
Uit eten met Karla en Marten

...innoveert
Vernieuwen in goede tijden

...financiert
Gebundelde innovatievouchers maken groot onderzoek TNO mogelijk

...onderzoekt
Brandstofcel geeft fluistersloep de toekomst

...vraagt aan
Innovatievoucher 2007

....informeert
Wat verandert er voor u in 2008?

...bespaart
Zeeuwse ondernemers betalen fors minder aan KvK

...stopt
een onnodige betaling

...zit
De stoel

...bekijkt
de Stand van Zaken

...promoot
Toerisme: meer kwaliteit

...presenteert
Contacta: alle ruimte

...werkt samen
Rotterdam praat weer met Zeeuwse havens

...levert
Zeeuwse wijn voor KLM

...schrijft
de Ondernemer zoekt medewerkers

...creëert
De nieuwe lijn VW bedrijfsauto's

...viert
Zestig jaar VW Transporter

...vervaardigt
Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat

...is rijk uitgerust
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper

...automatiseert
De truck als rijdende computer

...rijdt
Zakelijk onderweg

...combineert
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller

...lost op
The European Road Transport Show

...introduceert
MAN introduceert sterkste truck

...pakt uit
Renault massaal op BedrijfsautoRAI

...biedt
Ford: Aandacht voor het milieu

...neemt
Foto's uit de heliumballon

...lanceert
Nederland aan deOndernemer.nl

...nomineert
Siringusprijs

...realiseert
Zeeland heeft echte binnenvaarthavens

...traint
In de ban van de veiling

...adviseert
De beurs op voor het goede doel

...vindt
Zeeland moet globalisering omarmen

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...peilt
Experts zijn een stuk optimistischer

...verhuist
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

...verwacht
Marktherstel vanaf begin 2008