In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2004
File not found.

















Effectieve manier van online netwerken

Vorige maand vond in het hoofdkantoor op landgoed Stameren in Maarn de introductiebijeenkomst plaats van het nieuwe netwerk voor ondernemers. "Er waren 65 ondernemers die de aftrap met ons mee kwamen vieren.


Het human interest profiel van Goesenaar André Maljaars vermeldt onder andere zeilen.

We hebben profielen laten uitdraaien van de DGA-database en ondernemers op basis van die informatie met elkaar in contact gebracht. Zo vindt er een meer effectieve manier van netwerken plaats. Je weet van tevoren om wat voor ondernemer het gaat en wat die eventueel voor een andere ondernemer zou kunnen betekenen", aldus de 42-jarige André Maljaars uit Goes. Hij is twee maanden geleden samen met de 46-jarige Coen Meischke uit Doorn van start gegaan met zijn bedrijf DGAcontact. De afkorting staat (uiteraard) voor Directeur Groot Aandeelhouder. Het nieuwe bedrijf is een online contactbank voor ondernemers. Het stimuleert via de digitale snelweg het netwerken tussen ondernemers. "Het is eigenlijk een online visitekaartjesbak. We zitten nu in de lanceerfase. Ongeveer 150 ondernemers hebben zich al aangemeld. Eind van het jaar hopen we rond de 250 aanmeldingen te hebben. Het is een virtuele groep van mensen. Ondernemers uit heel Nederland melden zich aan. Onze fysieke ankerpunten zijn in Goes en Maarn. Ook het communiceren met bestaande klanten wordt via dit databasesysteem vergemakkelijkt. Vroeger was het klantenbestand van een ondernemer vaak beperkt tot een regionaal gebied. Met de mogelijkheden van internet kunnen ondernemers hun marktgebied fors vergroten", legt Maljaars uit.

Marketing
De Vlissinger van origine was begin jaren 80 student van het eerste uur op de Hogeschool Zeeland. Na in Vlissingen zijn HEAO diploma marketing te hebben behaald, studeerde hij bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Naast zijn kersverse bedrijf, leidt hij sinds 2000 de online marketing onderneming Leaderboard. Doelstelling van deze bedrijven is ondernemers helpen met het slimmer maken van hun sales, marketing, communicatie en met hun manier van netwerken via internet. Ik ben eigenlijk altijd in de computerbusiness werkzaam geweest. Iedereen staat tegenwoordig met internet op en gaat er mee naar bed. Ondernemers moeten veel meer gebruik maken van de mogelijkheden van internet. Voordat een klant namelijk een winkel binnenstapt of een bedrijf belt, heeft er al een uitgebreid selectieproces plaatsgevonden via internet."

Borrels
André Maljaars zocht naar een snellere manier van netwerken dan de conventionele wijze. "Onderweg naar één van de vele borrels zoals iedere ondernemer die heeft dacht ik: 'dit moet sneller kunnen'. Je steekt ongelooflijk veel tijd in het bezoeken van netwerkbijeenkomsten. Vaak versta je de naam van een ondernemer niet eens, krijg je een visitekaartje in de hand gedrukt en fladder je van de één naar de ander. Thuis denk je dan: 'goh, wie was dat nou ook al weer achter dat kaartje. Met mijn nieuwe bedrijf gaat het netwerken voor ondernemers sneller, slimmer en effectiever. De contacten worden via dit online proces van 'social networking' verbreed. Met een paar klikken op de muis kun je je netwerk verdubbelen. Wij richten ons op de MKB ondernemer die uiteindelijk veel zaken toch zelf moet doen. In Nederland zijn er 560.000 MKB bedrijven die 1 tot 250 werknemers hebben." Bij DGA is er sprake van een mix van online en offline netwerken. De moderne facetten van internet worden gecombineerd met het traditionele netwerken. "Kortgeleden hebben we het DGA café geïntroduceerd. Dat wil zeggen dat ondernemers netwerkborrels kunnen combineren met gebruikmaking van de communicatieve faciliteiten van ons bedrijf. Wij regelen op digitale wijze de uitnodigingen en verdere aansturing. DGA heeft ook een digitale activiteitenkalender met actuele informatie over activiteiten van ondernemers zoals een beurs of een workshop. Wij geloven heel erg in een combinatie van een online netwerk met een fysiek netwerk. Een mix van digitaal en ouderwets netwerken. Wij zijn een online communicatieplatform voor ondernemers in de ruime zin des woords, waarmee we ons absoluut onderscheiden."

Privacy
Met de privacy van de DGA-inschrijvers wordt zorgvuldig omgegaan. "Een ondernemer kan op het afgesloten deel van de website zijn gegevens invoeren die alleen te zien zijn voor andere inschrijvers. Mijn nieuwe bedrijf is namelijk bedoeld voor één op één contact tussen ondernemers en niet voor reclamedoeleinden via de e-mail. Wel wordt het netwerken gecombineerd met nieuwsbrieven. Daarin staat bijvoorbeeld dat er binnenkort een door ons georganiseerde fysieke netwerkbijeenkomst is. Iemand die contact wil met een zakenrelatie van een inschrijver, mailt daar niet rechtstreeks naar toe. Via bemiddeling van de server wordt er naar het andere DGA-lid gemaild. Met deze online netwerkactiviteit komen mensen veel meer beslagen ten ijs. Van de ondernemers wordt niet alleen een zakelijk maar ook een human interest profiel (inclusief foto's) geschetst. Zo komen ondernemers veel meer te weten van mensen waar men potentieel zaken mee wil doen. Bij mijn persoonlijke profielschets staat bijvoorbeeld dat mijn sporten en interesses hardlopen, tennis en zeilen zijn en dat ik de Oosterschelde één van de mooiste vaargebieden vind." Deze maand vindt er weer een regionale netwerkborrel plaats.

Voor nadere info en aanmeldingen:
http://www.dgacontact.com


...onderneemt
Masterclass Duurzaam Ondernemen op koers

...start
Effectieve manier van online netwerken

...innoveert
Taxicentrale Middelburg innoveert continu

...organiseert
Startersdag voor 'jonge ondernemers'

...belegt
De beleggings- adviseurs

...bezoekt
Veel diversiteit en Kwaliteit op Contacta 2004

...werft
Regionaal dagblad ideaal voor personeelswerving

...roept
Havenburgemeesters roepen op tot bovenregionaal beleidsplan

...acquireert
Zeeland Seaports: meer aandacht voor acquisitie

...vervoert
Havens zijn heel belangrijk voor de Zeeuwse economie

....behartigt
Vrijland nieuwe voorzitter Port Promotion Council Zeeland

...ontwikkelt
Ontwikkelingen in de kanaalzone

...bindt
Clustervorming bindt industrie aan Zeeland

...vestigt
Infrastructuur en arbeid belangrijke vestigings- voorwaarden

...groeit
WCT bepalend voor economische toekomst Zeeland

...vraagt
Gevraagd: Technisch personeel

...presenteert
Junior Kamer Walcheren presenteert JKW Veiling

...netwerkt
NAC grootste zakelijke platform in Zuidwest Nederland

...rijdt
Zakelijk onderweg

...doneert
Opbrengst grootse netwerk-bijeenkomst voor Vrienden ZLG

...onderzoekt
Veel bedrijven weten niet of klanten tevreden zijn

...stimuleert
Ontmoetingsavond voor het Bedrijfsleven in Hulst

...concludeert
Sfeer, bereikbaarheid en keuze winkelaanbod doorslaggevend voor bezoek aan binnenstad