In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2004
File not found.

















Zeeland Seaports: meer aandacht voor acquisitie

Zeeland Seaports is verantwoordelijk voor ruim 4400 hectare haventerreinen, verspreid over de gemeentes Borsele, Terneuzen en Vlissingen. Het havenschap beheert en ontwikkelt dit gebied, onder meer door de juiste infrastructuur aan te leggen en te onderhouden. Maar Zeeland Seaports doet meer om de positie van de haven te versterken: "Een goed ondernemersklimaat in de haven is ons hoofddoel."


Hans van der Hart.

Binnen het geografisch afgebakende Zeeuwse havengebied zwaait Zeeland Seaports de scepter. Nieuwe havengronden worden bouwrijp gemaakt en uitgegeven door het havenschap, infrastructuur aangelegd en onderhouden. Algemeen directeur Hans van der Hart: "Het scheppen van een goed ondernemersklimaat in de haven is ons belangrijkste doel. Als het nodig is, kijken we daarbij over onze grenzen heen. Zo hebben we bijvoorbeeld een forse bijdrage geleverd aan de toegangswegen naar de Westerscheldetunnel, om zo de havens beter te ontsluiten."

Infrastructuur
Belangrijke infrastructurele werken die Zeeland Seaports op stapel heeft staan, zijn de bouw van een nieuwe zeesluis bij Terneuzen en de verdieping van het kanaal van Gent naar Terneuzen. Van der Hart: "De huidige sluis is al zo'n honderd jaar oud, wordt onbetrouwbaar en vergt teveel onderhoud. Belangrijker wellicht is ook dat de sluis te klein is. Zeker nu we de Axelse Vlakte verder ontwikkelen en Gent nieuwe kades bouwt, wordt het drukker en dat leidt tot congestie. De nieuwe sluis zal tussen Dow en de huidige zeesluis worden gebouwd." Naast de bouw van een nieuwe zeesluis moet ook het kanaal verder worden uitgediept. Van der Hart: "Gent heeft een kade gebouwd van achttien meter diep, terwijl het kanaal nu nergens dieper is dan twaalf meter. Als de Gentse kade optimaal moet worden benut, heeft dat niet alleen consequenties voor de diepte van het kanaal, maar ook voor de diepte van de nieuwe zeesluis en de diepte van de tunnel bij Sluiskil. Een werkgroep van Belgische en Nederlandse vertegenwoordigers onderzoekt momenteel hoe diep het kanaal, de sluis en de tunnel moeten worden." De gewenste diepte heeft uiteraard ook gevolgen voor de kosten. De Gentse wethouder Termont stelde onlangs een verdeelsleutel voor van 70/30, in het voordeel van Gent. Van der Hart denkt daar anders over: "De belanghebbende van verdere verdieping is toch vooral Gent."

Clustervorming
Naast infrastructuur heeft ook het verder versterken van het bedrijfsleven de aandacht van Zeeland Seaports. Van der Hart: "De grootste groeimarkt bevindt zich in het Verre Oosten. Nieuwe industrieën vestigen zich daar en niet langer meer in Europa. Dat betekent dat we het hier vooral moeten zoeken in het versterken van bestaande activiteiten. Clustervorming is een van de manieren om dat te doen." Twee van dergelijke clusters ontwikkelen zich momenteel in Zeeuws-Vlaanderen. Het gaat om het Agripark in Sas van Gent en het Value Park bij Dow. Van der Hart: "Zowel in het Agripark als in het Value Park willen we synergie creëren. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die gebruik maken van elkaars reststoffen of die leverancier zijn van bestaande industrie. Door bestaande industrieën zo te versterken, behouden we ze voor de regio. Immers, hoe sterker bedrijven als Dow, Cerestar of Yara verbonden zijn met de regio, hoe groter de drempel wordt om te vertrekken. Zo houden we werkgelegenheid hier en vergroten we die zelfs. Want vergeet niet: de industrie is nog steeds goed voor negenduizend directe arbeidsplaatsen in de haven."

Acquisitie
Een andere duidelijke taak die Van der Hart ziet liggen voor Zeeland Seaports betreft acquisitie. Tot op heden werd vooral reactief geopereerd als het erom ging nieuwe bedrijven of ladingen naar de Zeeuwse havens te lokken. Dat moet anders, aldus Van der Hart. "We hebben acquisitie als belangrijke doelstelling opgenomen in onze beleidsnota en zijn momenteel ook onze organisatie op dat punt aan het versterken. Het is belangrijk dat we gericht markten gaan verkennen, dat we kijken waar onze klanten zitten en ze dan ook actief benaderen. We moeten in de toekomst meer de sterke punten van onze havens naar buiten brengen. Daar zijn we in het verleden veel te bescheiden in geweest."


...onderneemt
Masterclass Duurzaam Ondernemen op koers

...start
Effectieve manier van online netwerken

...innoveert
Taxicentrale Middelburg innoveert continu

...organiseert
Startersdag voor 'jonge ondernemers'

...belegt
De beleggings- adviseurs

...bezoekt
Veel diversiteit en Kwaliteit op Contacta 2004

...werft
Regionaal dagblad ideaal voor personeelswerving

...roept
Havenburgemeesters roepen op tot bovenregionaal beleidsplan

...acquireert
Zeeland Seaports: meer aandacht voor acquisitie

...vervoert
Havens zijn heel belangrijk voor de Zeeuwse economie

....behartigt
Vrijland nieuwe voorzitter Port Promotion Council Zeeland

...ontwikkelt
Ontwikkelingen in de kanaalzone

...bindt
Clustervorming bindt industrie aan Zeeland

...vestigt
Infrastructuur en arbeid belangrijke vestigings- voorwaarden

...groeit
WCT bepalend voor economische toekomst Zeeland

...vraagt
Gevraagd: Technisch personeel

...presenteert
Junior Kamer Walcheren presenteert JKW Veiling

...netwerkt
NAC grootste zakelijke platform in Zuidwest Nederland

...rijdt
Zakelijk onderweg

...doneert
Opbrengst grootse netwerk-bijeenkomst voor Vrienden ZLG

...onderzoekt
Veel bedrijven weten niet of klanten tevreden zijn

...stimuleert
Ontmoetingsavond voor het Bedrijfsleven in Hulst

...concludeert
Sfeer, bereikbaarheid en keuze winkelaanbod doorslaggevend voor bezoek aan binnenstad