Vorig jaar maart ben ik naar de Kamer van Koophandel gegaan en een half jaar later ben ik begonnen met effectieve klantenwerving", vertelt
Jacqueline wier meisjesnaam De Meester haar goed van pas komt voor de bedrijfsnaam van de prille onderneming. Ze geeft trainingen op maat
in kantoorautomatisering aan voornamelijk bedrijven. Dat wil zeggen dat ze zelf steeds een leidraad (manual) opstelt met specifieke oefeningen
voor een bepaald bedrijf. "De oefeningen gaan over hùn werkzaamheden. Om als startend bedrijf te kunnen concurreren met gevestigde bedrijven
moet je boven het maaiveld uitsteken. Daarom maak ik manuals voor de klant toegespitst op de praktijk", aldus Jacqueline van de Voorde-De Meester
uit Hulst.
Pakketten
Ze geeft zowel basiscursussen als cursussen voor gevorderden. Voor basiscursisten die op hun werk veel te maken hebben met administratie is het
Word programma meer van belang, terwijl voor financiën Excel handig is. Powerpoint is raadzaam voor presentaties van een bepaald bedrijf. Vaak
doceert Jacqueline combinaties van pakketten, maar wel steeds 'taylormade'. "Nee, een droom is geen werkelijkheid geworden voor mij. Wel is een
liefhebberij een passie geworden. Het is voor mij een kick om veel tijd en energie in een eigen bedrijf te stoppen. Als het misgaat kan ik niemand
de schuld geven en als het goed gaat kan ook niemand anders de complimenten krijgen. Zeker in deze branche is veel eigen initiatief nodig. Je moet
steeds nieuwe bronnen aanboren. Een specifieke computercursus is niet iets wat regelmatig terugkeert. Soms wel. Zoals lesgeven aan nieuw ingestroomde
medewerkers of lesgeven voor hetzelfde bedrijf maar voor een andere afdeling. Bijvoorbeeld een cursus Excel voor de afdeling boekhouden. Ik beschouw
het als een groot compliment als je door een bedrijf teruggevraagd wordt."
Erasmus
Het werkterrein van de Koewachtse van origine blijft niet beperkt tot de regio Zeeeuws-Vlaanderen. Zo geeft ze les aan het secretariaat bestuurskunde
voor de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. Ook middelgrote bedrijven als Stoffels Cleaning en Westerveld Schoonmakers behoren tot haar klantenkring.
Het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) in Terneuzen, dat onlangs het 10-jarig jubileum vierde, is eveneens één van Jacquelines opdrachtgevers.
"Jaren geleden ben ik als systeembeheerder begonnen, heb de opmars van de pc meegemaakt en alle stappen doorlopen. Bij DOW destijds gaf ik wel eens
computerles en eind november 2002 werd ik gevraagd om ook voor het ROC te werken omdat ze op zoek waren naar docenten voor ICT cursussen in het
volwassenenonderwijs. Ik was dus toen nog niet voor mezelf begonnen, want ik wilde eerst weten of ik het werk wel leuk vond. Dat bleek het geval en na
mijn inschrijving in het handelsregister heb ik gezorgd dat ik alle ECRDL certificaten behaalde om computerles te geven. Vervolgens ben ik me pas met
de acquisitie van mijn bedrijf bezig gaan houden. Gelukkig staat mijn gezin achter mij. Er komt veel om de hoek kijken bij de start en het runnen van
een eigen bedrijf. Je moet bijvoorbeeld zelf je administratie regelen. Buiten het drukwerk besteed ik niet veel uit. Zelf heb ik ook mijn logo en mijn
visitekaartjes gemaakt", legt 'De Meestertrainer' uit. Binnen afzienbare tijd hoopt ze ook een eigen website gerealiseerd te hebben.
Kloof
Het klantenbestand van DeMeester Training laat zich verdelen in 80 procent 'zakelijk' en 20 procent 'particulier'. Jacqueline: "Ik geef les aan particulieren
die altijd gezworen hebben dat ze niks met computers te maken willen hebben. Maar de ontwikkeling van pc's heeft hen ingehaald. Ze zeggen: 'nu moet ik mee'.
Bijvoorbeeld omdat ze een bestuursfunctie bij een sportvereniging (gaan) bekleden of vanwege de kleinkinderen. Deze mensen hebben wel interesse voor automatisering,
maar het is niet zoals bij de jongere generatie met de paplepel ingegoten. Ze moeten de kloof overbruggen. Ik vind het heel leuk om mensen iets bij te brengen en
aan de hooggespannen verwachtingen van de klant te voldoen. Je hebt te maken met deadlines van de opdrachtgevers en je kan alles niet zomaar uit de mouw schudden.
Mijn cursussen zijn namelijk op maat gemaakt. Als je voor een klant staat moet je geven wat erin zit. De uitdaging is om het goed te doen. De interactie met de
cursisten vind ik prettig. Bovendien heb ik het voorrecht dat ik bij veel bedrijven een kijkje in de keuken mag nemen."
Meer informatie
E-mail: info@demeestertraining.nl