Geslaagd netwerken in Zeelandhallen Goes
Nuttige en aangename verenigd op Contacta
De Contacta 2003, dè Zeeuwse beurs voor het bedrijfsleven die van 14 tot en met 16 oktober plaatsvond in de Zeelandhallen
te Goes, is zeker geslaagd te noemen. Meer dan 200 deelnemende bedrijven, gemeenten en instellingen presenteerde zich deze
dagen in Goes.
De vele bezoekers ontvingen interessante informatie over ondernemend Zeeland en collega-standhouders wisselden gretig visitekaartjes met
elkaar uit. Voor de meeste ondernemers vindt er geen directe verkoop plaats op de beurs, maar is daarom niet minder belangrijk en succesvol
voor de deelnemers.
Eén van de graadmeters voor een succesvolle beurs vormt namelijk het aantal gelegde nieuwe contacten tussen bedrijven en (potentiële) nieuwe
klanten, want deze leiden uiteindelijk, vaak op wat langere termijn, tot de gewenste (verkoop)resultaten. Daarom is het business-to-business
netwerken traditiegetrouw één van de hoofdmoten van de Contacta en dat kan overal plaatsvinden zoals in de stand, op het terras of onder het
eten. Naast de Kamer van Koophandel, Syntens en SEPAZ, waren ook een groot aantal Zeeuwse gemeenten, zoals Middelburg, Vlissingen, en Reimerswaal
prominent aanwezig om hun beleid betreffende economische zaken en bedrijfshuisvesting uit te dragen aan de aanwezige ondernemers.
Representanten
Account Manager Jos van Dongen van 'de Ondernemer' was één van de vele representanten uit het bedrijfsleven op de Contacta 2003 en hij blikt met
een goed gevoel terug op de Contacta. "Directeur Rein van Vliet van organisator Inter-Expo kan met recht tevreden zijn over de Contacta 2003. Zelf
heb ik tientallen contacten gelegd met collega's uit alle geledingen van het bedrijfsleven en van provincie en gemeenten. Iedereen weet dat netwerken
belangrijk is en normaal gesproken komen ondernemers er door hun drukke werkzaamheden niet vaak aan toe om collega's informeel te ontmoeten. Nu worden
op spontane wijze ervaringen uitgewisseld. Hoe het met het bedrijf gaat, over nieuwe marktontwikkelingen, etcetera.
Bedrijfsimago
Naast het netwerken met andere deelnemers is de Contacta per traditie interessant voor ondernemers die hun bedrijfsimago naar de klant willen
verbeteren. Ook dit jaar werd de bezoekers bij diverse bedrijven een aardig kijkje in de keuken gegund.
De ondernemers van diverse pluimage waren goed te spreken over 'de aangeklede borrel', telkens aan het eind van de Contacta. "De stand van de
gemeente Reimerswaal waar nageborreld werd, was absoluut top. Iedere ondernemer weet dat netwerken een belangrijk onderdeel is van de samenleving.
De netwerklocaties komen meer en meer buiten de directie- en bestuurskamers te liggen. De basis voor de meeste zakelijke transacties worden gelegd
als mensen elkaar informeel ontmoeten zoals in de voetbal-, hockey- of tenniskantine dan wel tijdens het golfen", vertelt Jos van Dongen. Hij
memoreert in dit verband ook over de verschillende serviceclubs en trainingsorganisaties die Zeeland rijk is. Gezellig en functioneel netwerken
vindt bijvoorbeeld plaats bij de Rotary-club, het Ondernemersnetwerk, Kiwanis, de Lionsclub, Young Management en de Junior Kamer.
Al met al een geslaagde beurs voor de meeste deelnemers en bezoekers en de contacta 2003.
|