Hèt business to business evenement van Zeeuws-Vlaanderen
Junior Kamer in teken van de BOS
De Junior Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen organiseert op vrijdag 28 november in het Terneuzense Scheldetheater haar mega evenement in de vorm van de Business On
Stage (BOS). De JK is de grootste trainingsorganisatie ter wereld waarbij de leden op informele wijze leren om hun talenten zo optimaal mogelijk te benutten.
Mondiaal telt de Junior Kamer 350.000 leden, in Nederland 2.500 waarvan een dertigtal in Zeeuws-Vlaanderen.
Jos Sollie is voorzitter van de Junior Kamer
Zakenman Jos Sollie is dit jaar voorzitter van de JK Zeeuwsch-Vlaanderen. "Naar buiten toe is de BOS het meest in het oog springende evenement van de JK", stelt hij
vast. Officieel is tegenwoordig 'ondernemers in actie' het credo van de Junior Kamer. 'Learning by doing' is van origine het JK adagium. "Je hoeft helemaal geen
ondernemer te zijn om deel uit te maken van de Junior Kamer. 'Learning by doing' dekt meer de lading. Je leert veel van de BOS, maar bijvoorbeeld ook van workshops,
cursussen (zoals presentatietechniek) en congressen. Vorig jaar zijn we naar een congres in Istanbul geweest, deze maand zijn we van 3 tot en met 8 november op het
wereldcongres van de Junior Kamer in Kopenhagen. Vanuit Nederland en België zijn er 200 aanmeldingen. Eerder dit jaar hield een Vlaamse professor voor de Junior Kamer,
in Porgy & Bess in Terneuzen, een lezing over de islam. Een heel actueel thema. Iedereen doet naast een drukke baan de JK erbij. Je komt veel mensen tegen die zich in
dezelfde levensfase bevinden. De JK bevordert vriendschap en contact binnen dezelfde leeftijdsgroep." Men kan tot en met het 40e levensjaar deel uitmaken van de Junior
Kamer.
Rivieren
De in Terneuzen woonachtige Jos Sollie, afkomstig uit het midden des lands, voelt zich prima thuis in het Zeeuws-Vlaamse. Toch is voor het gezin Sollie een terugkeer
naar boven de rivieren bepaald niet denkbeeldig. Jos is sinds enkele maanden namelijk directeur/eigenaar van Voorne Putten Autogroep in Spijkenisse. Hij geeft leiding
aan 110 mensen die werkzaam zijn bij vier automomotivebedrijven: VW Audi dealer, Skoda dealer, schadeherstelbedrijf en leasemaatschappij. "Het is voor mij een nieuwe
uitdaging, op drie verschillende plekken met twee locaties in Spijkenisse en één in Hellevoetsluis."
Steigers
Jos Sollie legt uit dat in het kader van training ieder jaar de samenstelling van de JK commissies wijzigt. Zelf was hij BOS voorzitter van het eerste uur, namelijk in
het jaar 2000. Anno 2003 is Jean-Paul Heijens, directeur van Eyke Hogendoorn, voorzitter van de BOS. Sollie: "We hebben in 2000 de BOS in de steigers gezet. Daar is
vervolgens omheen gebouwd. De ingrediënten worden ieder jaar kritisch onder de loupe genomen. De BOS is elk jaar verfijnder geworden met nieuwe mensen die hun eigen
invulling geven. Iedereen zet voor honderd procent zijn beste beentje voor met eigen accenten. Want ieder wil het minstens zo goed doen dan de voorgangers, maar toch
anders. De eigen invulling geeft iets verrassends. Het succes van de BOS is elk jaar groter en steeds meer mensen willen hun naam verbinden aan het evenement. De BOS
heeft een sociaal element (netwerken, eten en drinken), een leerelement en een wedstrijdelement. Met de BOV zijn we op het hoogtepunt gestopt. Je moet niet iets
vernieuwends brengen als je al over de top bent. De BOS kan in principe lang mee omdat er elk jaar een nieuw thema is waardoor ingespeeld kan worden op de actualiteit."
Burgemeesters
Het feit dat Zeeuws-Vlaanderen nog slechts drie gemeenten telt, komt de BOS ten goede. Daardoor is het evenement overzichtelijker geworden en beter afgebakend. Voor de nieuwe
burgemeesters Jan Lonink (Terneuzen), Jan-Frans Mulder (Hulst) en Jaap Sala (Sluis) is een prominente rol weggelegd om de kandidaat uit hun gemeente op het podium zo optimaal
mogelijk te ondersteunen. De bedrijven die geselecteerd zijn voor de BOS Award 2003 zijn Elektra '21 uit Terneuzen, bouwbedrijf Van Driessche-De Koster & Van Bunderen uit
Hulst en Hydrauvision uit Schoondijke. "Voor de burgemeesters is het nu ook interessant. Ook zij moeten aan de bak. Zij kunnen zich tijdens de BOS profileren."
Het thema van de BOS 2003 is 'fusies en overnames the day after'. Gastspreker is dit jaar mr. Marianne Tijssen. Zij is executive vice president (evp) van ABN AMRO Nederland en
heeft de nodige kennis over fusies. Jos Sollie ziet de toekomst voor het bedrijfsleven met vertrouwen tegemoet. "Je merkt in de business wel dat de hand op de knip gehouden wordt,
maar we moeten ons ook geen recessie aan laten praten. Het is een kwestie van conjunctuurbewegingen in de economie. We moeten kijken naar de mogelijkheden en niet naar de
onmogelijkheden. Als je bekijkt hoe goed het eind jaren '90 ging was het niet de vraag òf het minder zou worden, maar wanneer."
Winnaars
De vraag is wie de BOS Award over mag nemen van Jos Heijens van het milieulab te Graauw, de winnaar van het spektakel in 2002. De JK voorzitter: "Ik neem mijn petje af voor de
mensen op het podium. Je moet wel lef hebben. Ga d'r maar aan staan. Voor mij zijn dan ook alle kandidaten winnaars. De BOS is hèt business to business evenement van Zeeuws-Vlaanderen
met bijna elke keer een uitverkocht huis voor zo'n 500 belangstellenden. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat iedere lokale Junior Kamer jaarlijks, en met succes, een BOS-evenement
organiseert. In Zeeuws-Vlaanderen wordt de BOS, voorheen de BOV, al voor de tiende keer georganiseerd. Dat geeft iets aan. Het wordt gewaardeerd door de regio. Het is een dankbare taak
om zoiets te organiseren. Enkele jaren geleden was de federatievoorzitter van Junior Kamer Nederland op bezoek. Hij wist niet was hij zag. Er wordt in een hele positieve sfeer veel tijd
en energie gestoken in de BOS. De leden hebben veel voor elkaar over. Het is een stukje teamwork."
BOS-krant de Ondernemer
Vrijdag 21 november wordt de BOS-krant van de Ondernemer verspreid met daarin uiteraard ruime aandacht voor de drie kandidaten die geselecteerd zijn voor de BOS 2003, de drie Zeeuws-Vlaamse
burgemeesters, de gastspreker, de oud-winnaars, de BOS-commissie en de hoofdsponsors. De BOS wordt namelijk door ondernemend Zeeuws-Vlaanderen financieel ondersteund. Hoofdsponsors zijn
wederom Stoffels Cleaning, Deloitte & Touche, Advocatenkantoor Adriaanse & van der Weel, Adviesburo Frans de Ruyter, De Ondernemer en PZC. Nieuw als hoofdsponsors zijn ABN AMRO, Delta Milieu
en Henno Cijsouw Optiek. Kaarten voor het BOS evenement kunnen besteld worden via de website www.bosjuniorkamer.nl of via het secretariaat van de BOS, tel. 0115-687408.
|