Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zitten we in een echte recessie. De terugval is groter dan in veel andere Europese landen en dat
terwijl ons land in de jaren van economische groei juist op die landen voor liep. Het gevolg is stijgende werkloosheid en dus ook minder vraag naar
kantoor- en andere bedrijfsruimte. Vooral de buitenlandse investeringen lopen achter en dat heeft volgens het NEPROM-rapport alles te maken met het
feit dat Nederland steeds minder aantrekkelijk wordt. Peter Ruigrok, de nieuwe voorzitter van de Neprom, de branche-organisatie van projectontwikkelaars,
is duidelijk: "In Nederland ontbreekt een echte toplocatie voor kantoren en er zouden luxe woonmilieus moeten worden gebouwd. Daarmee kan de tanende
belangstelling van buitenlandse bedrijven voor Nederland als vestigingsplaats worden omgebogen. Ook moeten het fiscale klimaat, de hoge arbeidskosten
en de slechte bereikbaarheid worden aangepakt."
Buurlanden
Uit onderzoek van Buck Consultants International, dat in opdracht van de Neprom werd uitgevoerd, blijkt dat Nederland steeds minder in trek is bij het
internationale bedrijfsleven. Steeds vaker laten bedrijven die een locatie voor hun Europese hoofdkantoor zoeken, de keuze vallen op een van onze buurlanden.
Volgens Ruigrok tuimelde Nederland op de ranglijst van het internationaal gezaghebbende instituut World Economic Forum van de vierde plaats in 2000 naar de
vijftiende plaats in 2002. Onlangs maakte het Institute for Management Development (IMD), een ander internationaal toonaangevend instituut, bekend dat
Nederland binnen de groep kleine en middelgrote landen van de eerste plaats naar de achtste positie zakte.
Sterke punten
Toch blijkt volgens het NEPROM-rapport dat Nederland voldoende sterke punten heeft om uit het dal te komen:
- Nederlandse bedrijven besteden weliswaar relatief weinig aan Research and Development, toch scoort Nederland veel nieuwe patenten. Met andere woorden: er zijn goede kansen voor innovaties.
- Redelijke huren voor kantoren op toplocaties in vergelijking met veel toplocaties in het buitenland. Met name buitenlandse bedrijven vestigen zich op die locaties.
- Schiphol is wat betreft het aantal passagiers de vierde luchthaven van Europa; de haven van Rotterdam is de grootste doorvoerder van containers ter wereld. Ook op andere punten (telecommunicatie, regionale luchthavens) scoort ons land qua infrastructuur goed.
- Nederland heeft in het buitenland een sterk imago.
- De instelling, mentaliteit en productiviteit van de Nederlandse werknemers is goed.
Vestigingslocaties
In de visie van NEPROM moet Nederland inzetten op het ontwikkelen van de kenniseconomie (hoogwaardige technologie, logistiek en internationale diensten), kansrijke
branches stimuleren (bijvoorbeeld bloementeelt, chemie, logistiek, internationale diensten) en de voordelen van Nederland beter communiceren zoals arbeidsklimaat,
specialistische kennis, infrastructuur, vestigingslocaties.
(Bronnen: Neprom en NVM)