Pacorini
WCT van levensbelang voor Pacorini
De hoofdactiviteit van het Italiaanse bedrijf Pacorini is de distributie, opslag en overslag
van koffiebonen en van non-ferro metalen. Sinds 2000 heeft het bedrijf een vestiging in
Vlissingen. Metalen als aluminium, zink en koper vinden van hieruit hun weg van en naar de
klant. Vooral de ruimte, de goede verbindingen over weg en water en de komst van de
Westerschelde Container Terminal trokken Pacorini naar Zeeland.
De Italiaanse Pacorini Group is gespecialiseerd in de distributie, opslag en overslag van koffie
en metalen. Met twaalf vestigingen in Italië, zeven in de rest van Europa en acht vestigingen
verspreid over Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië, biedt de groep wereldwijd
werkgelegenheid aan zo'n vierhonderd medewerkers. In 2000 vestigde Pacorini zich in
Vlissingen-Oost, waar het zich heeft gespecialiseerd in de distributie en de op- en overslag
van non-ferro metalen. Inmiddels werken bij Pacorini Vlissingen negen mensen in vaste dienst
en worden er dagelijks tussen de veertig en tachtig ingehuurd.
Non-ferro
"Non-ferro metalen zijn metalen waar geen ijzer in zit, zoals aluminium, zink, nikkel, koper
en lood. Platen of 'broodjes' van deze metalen komen van smelterijen over de hele wereld
naar Vlissingen toe en worden in de loodsen bij Pacorini opgeslagen. Na verkoop worden
ze dan verder vervoerd naar bedrijven die de metalen in hun eindproduct verwerken", legt
managing director Simon IJntema uit. De metalen van Pacorini komen vanuit de hele wereld
naar Vlissingen toe en worden na verder vervoer over de hele wereld verwerkt in allerlei
verschillende producten. IJntema: "Zink gaat heel veel naar galvaniseerbedrijven, lood
naar accufabrikanten. Aluminium is licht, dat wordt veel gevraagd in de automobielindustrie.
Tin wordt dan weer gebruikt in de fijnelektronica, voor soldeerwerk. Een steeds groter
deel van deze metalen gaat naar China, dat een enorme vraag uitoefent naar grondstoffen.
Maar een groot deel blijft ook in Europa".
Anticyclisch
Doordat de metalen deels op de London Metal Exchange (LME) worden verhandeld, is het een
bijzondere markt. IJntema: "Alle LME-warehouses die deze metalen opslaan, geven hun
voorraden dagelijks door aan de LME. De metaalprijzen en de voorraden zijn zodoende
voortdurend bekend bij alle handelaren. Dat betekent dat het een heel doorzichtige markt
is, maar ook een speculatieve. Door voorraden aan te houden of juist te verkopen,
proberen handelaren steeds hun winst zo hoog mogelijk te maken." Pacorini wordt geen
eigenaar van de metalen, maar slaat ze op en over, legt IJntema uit. "In tijden dat het
economisch tegenzit, houden handelaren voorraden vast en zijn onze opbrengsten aan
loodshuren hoog. Wat dat betreft waren 2002 en 2003 voor ons goede jaren. Door de
huidige enorme groei in China en India worden de wereldwijde LME-voorraden in rap tempo
kleiner, maar maken we juist onze omzet door de groei in overslag en distributie. Zo
zijn we redelijk ongevoelig voor conjuncturele schommelingen."
Goed geoutilleerde haven
Niet elk bedrijf mag de kostbare metalen opslaan. De opslag wordt gecoördineerd door de
London Metal Exchange, die hiervoor wereldwijd bedrijven accrediteert. IJntema: "De LME
stelt nogal wat eisen aan ons, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Het betreft
toch kostbare metalen. Daarnaast moet ook de haven zelf worden goedgekeurd door de LME.
Er moeten bijvoorbeeld voldoende verbindingen zijn met het achterland en de haven moet
beschikken over uitstekende aan- en afvoerwegen over land en water. Vlissingen voldoet
daar zonder meer aan. Het is een uitstekend geoutilleerde haven met zeer goede
achterlandverbindingen. Bovendien biedt Vlissingen nog voldoende ruimte, terwijl Antwerpen
of Rotterdam vol zitten."
Containerfaciliteit noodzakelijk
Het enige wat in Vlissingen ontbreekt, is een kade waar containers kunnen worden gelost
en geladen.
IJntema: "Ook metalen worden steeds vaker in containers vervoerd en steeds minder als
bulk. Daarom eist de LME dat een haven moet beschikken over een containerterminal.
Destijds is de LME akkoord gegaan met Vlissingen als onze vestigingshaven omdat wij
konden aantonen dat er op termijn containerfaciliteiten zouden komen." Het uitstel
van de WCT was voor Pacorini dan ook een fikse domper. IJntema: "Voor ons is het van
levensbelang dat er een containerterminal komt. Als de WCT er niet komt, zijn wij
genoodzaakt uit te kijken naar een andere haven, waar wel containerfaciliteiten zijn.
Jammer, want we hebben inmiddels bewezen dat Vlissingen voor ons op alle andere
terreinen een uitstekende vestigingsplaats is."
Meer informatie
Pacorini Vlissingen BV
Engelandweg 51,
4389 PC Vlissingen-Oost
Tel.: 0118 - 426557
E-mail: sales@pacorini.nl
Internet: www.pacorini.nl
|