Verladersorganisatie spreekbuis voor de leden richting de overheden
EVO biedt praktische oplossingen
EVO probeert als spreekbuis voor haar leden de politieke
besluitvorming te beïnvloeden, zowel lokaal, nationaal
(Den Haag) als internationaal (Brussel). De verladersorganisatie heeft
veel specialistische kennis in huis over vervoer over weg, water, rails
en door de lucht, magazijnbeheer en items als arbo en logistiek, gevaarlijke
stoffen, milieu en afvalstoffen, personeel en bedrijf en criminaliteit- en
terrorismebestrijding.
Autoweg naar de Westerscheldetunnel.
EVO signaleert obstakels en biedt praktische oplossingen via onder
andere voorlichting over actuele onderwerpen en eigentijdse opleidingen en trainingen.
Ze voorziet in een breed opleidingsaanbod via uit het bedrijfsleven afkomstige docenten.
Ze biedt al dertig jaar logistieke opleidingen waarbij de leerinhoud steeds wordt aangepast
aan de actualiteit. In heel Nederland is er altijd wel een opleidingslocatie in de buurt.
EVO is een vereniging van en voor ondernemers met een logistiek belang die ontstaan
is vanuit de behoefte van ondernemingen die hun goederenvervoer regelden met eigen
vervoer. Eigen transport voor de aanvoer van grondstoffen, bereiken van afzetmarkten,
bedienen van klanten: om te ondernemen. Bedrijven die voor het vervoer van producten
gebruikmaakten van derden, de zogenoemde verladers, sloten zich eveneens aan. EVO
is uitgegroeid tot een belangrijke gesprekspartner op het gebied van logistiek. De
leden zijn verantwoordelijk voor meer dan tachtig procent van alle
goederenverplaatsingen in Nederland, inclusief import en export.
Over weg, water, rails en door de lucht. Om optimaal op te komen
voor de logistieke belangen van ondernemers moet je die belangen
kennen en om ze goed te kennen moet je ze tijdig herkennen. En
daar schuilt de werkelijke kracht: EVO signaleert mogelijke obstakels
en neemt ze weg of biedt er praktische oplossingen voor. Om goed te
weten wat er leeft en om die kennis om te zetten in daadkracht, kent
EVO een democratische verenigingsstructuur waarin leden op allerlei
manieren actief participeren en kunnen meebeslissen. Zij houden zich
in een van de negen regiobesturen bezig met het algemene beleid van
de vereniging en met regionale vraagstukken op het gebied van infrastructuur, verkeer en vervoer.
Vrachttram
Zo is vorige maand City Cargo in Amsterdam een pilot met twee vrachttrams van
start gegaan. EVO ziet de vrachttram als goede aanvulling op andere bevoorradingsmethoden.
Wel waarschuwt de verladersorganisatie voor al te hoge verwachtingen. Met name voor
bedrijven met kleine zendingen kan het een alternatief zijn. Het zal echter niet
meevallen om met een concurrerend tarief te komen, omdat sprake is van extra overslag:
de goederen moeten eerst buiten de stad van de vrachtauto in de tram worden geladen.
EVO pleit ervoor dat verladers zelf kunnen blijven kiezen op welke wijze ze goederen
de stad in (laten) vervoeren. Wanneer de tram kan concurreren met de reguliere
distributiemethoden, dan overwegen verladers mogelijk een overstap. Daarom is
EVO benieuwd naar de resultaten van de proef. City Cargo heeft aangegeven dat
elektrovoertuigen zich niet aan venstertijden hoeven te houden. De
verladersorganisatie juicht deze verruiming toe, maar wel onder de
voorwaarde dat dit ook geldt voor andere schone voertuigen, zoals
vrachtwagens met Euro-5-motoren.
Het eerste jaar van groot onderhoud aan de snelwegen in Nederland is
inmiddels achter de rug, maar 2007 wordt een nog drukker jaar met veel
infrastructurele werkzaamheden. Mede vanwege het feit dat de werkzaamheden in
2007 omvangrijker zijn dan in 2006 heeft EVO in een brief een dringend beroep
op Rijkswaterstaat gedaan om extra maatregelen te treffen om de doorstroming
van het goederenvervoer te garanderen. Het instellen van een aparte rijstrook
voor goederenvervoer (de zogenaamde flexibele doelgroepstrook) tijdens files
en het instellen van tijdelijke op- en afritten voor goederenvervoer, zijn
maatregelen die een positieve bijdrage leveren; zeker op wegen waar het
percentage goederenvervoer hoog is.
Maatregelen
Daarnaast zou Rijkswaterstaat volgens EVO meer bekendheid moeten
geven aan goedkope openbaar vervoeracties op bepaalde trajecten.
Wanneer meer mensen gebruik maken van openbaar vervoer, kan de
beschikbare ruimte op de snelweg gebruikt worden door goederenvervoer.
EVO roemt alle inspanningen en maatregelen die Rijkswaterstaat tot
dusverre heeft getroffen om de hinder voor het bedrijfsleven zoveel
mogelijk te beperken. Een peiling van EVO onder een grote groep ondernemers,
gaf een overwegend positief resultaat te zien.. Wel vindt de verladersorganisatie
dat sommige zaken voor verbetering vatbaar zijn zoals op het gebied van snelheidsbeperkingen
die niet altijd nodig lijken te zijn en afsluiten van rijstroken zonder
dat daar een duidelijke reden voor is.
Samenloop A16 en A17 in Moerdijk.
Als er niet gewerkt wordt, zorgt het opheffen van tijdelijke snelheids- en wegbeperkingen voor een betere
doorstroming. Bijvoorbeeld een snelheidsbeperking die ingesteld is
vanwege smallere rijstroken, dient aan de weggebruiker duidelijk kenbaar gemaakt te worden.
EVO is de belangenbehartiger van 30.000 bedrijven in alle branches
(groot- en detailhandel, bouw, industrie, agrarische sector en zakelijke dienstverlening)
die goederen te vervoeren hebben. Dat doen zij met eigen voertuigen of besteden ze uit aan
een transportonderneming. Bij elkaar genereren de EVO-leden, die werk bieden aan
1,3 miljoen mensen, 70 procent van alle lading van, naar en binnen Nederland.
|