In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2007
File not found.

















Van AutoRAI naar showroom
Chrysler Sebring

Geen enkele autofabrikant houdt ervan zijn modellen tot de buitenstaanders van de markt te laten behoren. Zo ook Chrysler natuurlijk niet. Toch heeft het merk in Europa met zijn grote middenklassers tot nu toe niet veel poot aan de grond gekregen. Dat moet veranderen en daar moet de nieuwe Sebring voor gaan zorgen. In maart en april staat het vernieuwde model op de AutoRAI; daarna staat hij direct in de showroom. Met de nieuwe Sebring gokt Chrysler nog meer dan voorheen op de zakelijke markt.


Een échte Chrysler moet het zijn en dat is het ook wel. De typerende lijnen op de motorkap en de typerende grille geven hem iets chics en dat is precies wat Chrysler wil. Een zakenauto met verfijning, elegant en met voldoende ruimte en luxe voor comfortabel vervoer. Een kleine auto is het niet met zijn lengte van bijna 4.85 meter valt hij in de klasse waarin Jaguar opereert met zijn S-lijn, Audi met zijn A6 en Mercedes met de E. Als eerste Chrysler in dit segment kan hij worden uitgerust met een dieselmotor, uiteraard afkomstig van concerngenoot Mercedes-Benz.

Dit tweeliter blok genereert 140 paardenkrachten; geen overdreven grote krachtbron dus voor deze Sebring. Daarnaast komt er een nieuwe World Engine beschikbaar, op benzine met een vermogen van 152 pk. In een later stadium volgt de V6 die als enige standaard met een automatische bak wordt uitgevoerd. Chrysler claimt een strak uitgevoerd en kwalitatief hoogstaand interieur waarbij ruimte belangrijk is. Met een bagageruimte van bijna 400 liter kan er inderdaad heel wat mee al zijn er concurrenten die meer ruimte bieden. Voordeel van de Sebring is de neerklapbare achterbank waardoor deze ruimte nog eens vergroot kan worden. Bovendien is de rechter voorstoel naar voren te klappen waardoor een tafeltje ontstaat, of zeer lange voorwerpen kunnen worden meegevoerd. De Sebring wordt optioneel leverbaar met een kwalitatief hoogstaand entertainment systeem van Harman Kardon; voor de passagiers achterin komt een video entertainment systeem beschikbaar. Handsfree bellen en een iPod aansluiten behoren - uiteraard - ook tot de geboden mogelijkheden. Er komen voorlopig twee mogelijkheden op het gebied van luxe: Touring en Limited waarbij de laatstgenoemde voor het hoogste niveau aan comfort staat met onder meer lederen bekleding en verwarmbare voorstoelen.

De nieuwe Sebring staat rond deze tijd bij de dealers met een vanafprijs van 29.495 euro, inclusief BTW.

Beter laat dan nooit...
Volkswagen Golf Variant

Volkswagen is er laat mee, erg laat. Op de Salon de l'Automobiles die vorige maand in Geneve werd gehouden toonden de Duitsers voor het eerst hun Golf Variant; steevast de benaming voor de stationcarmodellen van Volkswagen.


Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat VW zo laat komt met het model want wereldwijd is het steeds een bestseller. Wereldwijd werden sinds de introductie van de Variant ruim 1,2 miljoen exemplaren verkocht. Er zijn modellen die het met aanzienlijk kleinere aantallen moeten doen. Ook op de AutoRAI, tot en met 9 april, staat de Variant te glimmen, met de PR-mensen van Volkswagen er minstens zo glimmend van trots omheen. De nieuwe Variant komt op de markt met een aantal mogelijkheden op het gebied van motorkeuze en uitrusting. Eigenlijk worden (zowat) alle motoren en uitrustingen die voor de hatchback beschikbaar zijn, uiteindelijk ook voor de Variant gevoerd. Maar in het begin zullen er drie motoren beschikbaar komen waarvan twee op dieselbrandstof. De kleinste dieselmotor is de versie die 105 pk levert; de grotere gooit 140 paarden op het asfalt. De benzine-uitvoering levert 102 paardenkrachten af. De 2.0 TDI motor stuwt de Golf Variant naar een topsnelheid van 205 km/h. Dat zijn geen waarden meer waar je schampertjes over kunt gaan zitten lachen.

Waar het bij de Variant natuurlijk vooral om draait is de extra ruimte die wordt mee gekocht. Die is aanzienlijk. Maximaal kan de nieuwe Golf Variant 1520 liter inhoud verstouwen. Wie hem met de achterbank opgeklapt tot aan de raamlijn belaadt, kan zo 505 liter kwijt. Een echte slokop dus, deze Variant en ideaal voor bedrijven die het niet meer kunnen stellen met een 'gewone' hatchback. Naast deze Golf Variant staat Volkswagen op de RAI met wat andere Nederlandse premières. Een ervan in de Passat Bluemotion. De laatste benaming staat voor extra economie met een daarbij horend lage uitstoot van schadelijke gassen. Deze Passat Bluemotion heeft ook het 1.9 liter TDI blok van 105 paardenkrachten maar door tal van maatregelen (waaronder langere versnellingsbak overbrengingen) is, aldus VW zelf, een gemiddeld verbruik gerealiseerd van bijna 1:20. Ongekend in deze klasse al zal de uiteindelijke brandstofdorst wel iéts hoger uitpakken. Prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet beschikbaar; zij zullen op de RAI worden bekendgemaakt.

Verder van het geloof gevallen
Cadillac CTS

Cadillac is een merk dat nog steeds een zekere zeggingskracht en allure vertegenwoordigt. Om in Europa vastere voet aan de grond te krijgen moest de oude weerzin die Amerikanen tegen dieselmotoren hebben, al in een eerder stadium worden overwonnen. Dat gebeurde met de BLS die vorig jaar met dieselmotor beschikbaar kwam.

Maar Cadillac moet dieper door de knieën want Europese wederopstanding loopt niet naar verwachting. Mede om die reden wordt de nieuwe CTS - die eind dit jaar verwacht wordt - ook uitgerust met een nieuwe dieselmotor die momenteel in Turijn wordt ontwikkeld, in samenwerking met VM. Omdat de grotere en aanzienlijke zwaardere CTS het niet meer kan stellen met een tweeliter blok staat daar voor deze nieuwe auto een V6 op stapel met een cilinderinhoud van 2,9 liter. Uiteraard wordt de nieuwe motor voorzien van een common-rail systeem met een maximale druk van maar liefst 2000 bar. Uitlaatgasemissies worden zo ver terug gebracht dat de motor gemakkelijk moet kunnen voldoen aan de strenge eisen die Europa de komende jaren verplicht gaat stellen. De nieuwe motor wordt vervaardigd van een nieuwe metaallegering (compacted graphite iron) die sterker is dan aluminium en minder zwaar dan gietijzer. Het is de bedoeling dat Cadillac met deze nieuwe motor hoge(re) ogen gaat gooien in de Europese zakelijke markt. De vooruitstrevende technologieën die bij deze motor worden gebruikt, en die moeten zorgen voor een hoog prestatievermogen, lage uitstoot en een laag verbruik, staan, aldus Cadillac, garant voor een rijervaring die bij de status van Cadillac past.

...droomt
Dromen verwezenlijken dankzij de BOOST

...wenst
Specialist in bedrijfsfinancieringen

...wint
Duurzame innovatie wint terrein

...exporteert
Exporteren vraagt om gedegen voorbereiding

...inoveert
Innoveren doet exporteren

...organiseert Internationale Handelsdag op 17 april in Bergen op Zoom

...spreekt
Importeurs aan het woord op Internationale Handelsdag

....haalt uit
Bedrijfsleven haalt flink deel omzet uit export

...bouwt
Solide fundament is onontbeerlijk

...compeseert
Reden voor optimisme rondom BPM-regels voor ondernemers

...vervoert
Vervoer over water heeft de toekomst

...signaleert
EVO biedt praktische oplossingen

...op maat
Bedrijfsauto's: altijd maatwerk

...werkt efficient
Optimale efficiency in distributie

...groeit
Trends in trucks

...ontwikkelt
Transport en Logistiek biedt volop werk

...reikt uit
VW reikt verder

...hernoemt
Nissan heeft het nog steeds

...rijdt compact
Renault blijft sterk

...levert
Opel nog altijd betrouwbaar

...rijdt
zakkelijk onderweg

...belegt
De beleggingsadviseurs

...betaalt
Vermindering faalkosten door intensieve samenwerking

...concludeert
Behoefte aan nieuwe bedrijventerreinen blijft onverminderd groot