In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2006
File not found.

















Alfa Romeo 159 1.9 JTD: Italiaanse schone

Bij de introductie van de Alfa Romeo 156, de voorganger van dit testexemplaar dus, vielen bij zowel publiek als pers de monden open van verbazing. Welke prachtige lijnen waren hier getekend, eenvoudig en stijlvol. Veler blikken waren daarom ook gevestigd op de opvolger.


Zou die de wonderschone vloeiende lijnen van zijn voorganger kunnen evenaren? Ik kan alleen voor mezelf spreken maar de eerste indruk was teleurstellend. Na een weekje sturen met de gloednieuwe 159 1.9 JTD heb ik die indruk moeten bijstellen. Ook de Alfa Romeo 159 is een prachtig gelijnde auto; anders dan zijn voorganger, maar evenzeer schitterend van lijn en evenwicht. Belangrijk voor een Alfa. Op dat vlak is de onlangs geïntroduceerde Sportwagon minder spectaculair van lijnvoering geworden. Tot zover dit STER-blokje...

De Alfa 159 heeft een onderstel dat in samenwerking met General Motors is ontwikkeld. Wie een paar dagen met de auto rijdt voelt gewoon dat dit uitstekend gelukt is. De Italianen zien hun concurrentie tegenwoordig in premiummerken als Audi, Mercedes en BMW. Daarmee proberen ze aan te haken met de trend van leaserijders om op premiummerken over te stappen. Of de kwaliteit van deze Alfa uiteindelijk het niveau zal blijken te halen van die merken zal de toekomst uitwijzen. De eerste indruk was in elk geval al goed.
Zoals gebruikelijk is deze Alfa sportief van opzet. Hardere stoelen dan bij de Franse merken, kokervormige meters in het dashboard. Het ziet er allemaal schitterend uit al leiden de meters rechts van je (waaronder olietemperatuur) nogal af van het verkeer.
Het meubilair zit uitstekend en door de grote verstelbaarheid van het lekkere stuurwiel kun je ook nog een lekkere zitpositie vinden. Achterin is de zitpositie overigens minder riant, achter een langere bestuurder kun je je benen niet zo goed kwijt. De indruk van de binnenkant is dat het gewoon een lekkere auto is, de lekkerste Alfa Romeo die ik tot nu toe heb gereden eigenlijk, en dat zijn er best heel veel geweest. Het is absoluut een auto waarin je gezien wilt worden.

Deze Alfa is leverbaar met een heerlijke dieselmotor, de 1.9 JTD met common-rail techniek, een systeem dat door het Fiatconcern is uitgevonden. Deze 159 is er razendsnel mee terwijl hij zich bij constante snelheden geluidstechnisch behoorlijk op de achtergrond weet te houden. Een sportieve ronk mag bij een Alfa weliswaar wel maar toch is het op lange ritten vermoeiend. Deze 159 uit zijn sportieve genen vooral door zijn prestaties en daar draait het dan ook uiteindelijk allemaal om. Een heikel punt ten aanzien van het aanhaken bij de premiummerken is voor Alfa Romeo waarschijnlijk de onzekere factor van zijn inruilprijs. De drie bekende Duitsers hebben op dit vlak inmiddels enige vermaardheid verworven; bij Alfa was een hoge inruilprijs in het verleden bepaald geen verkoopargument. Om de doodeenvoudige reden dat het niet zo was. Ook hierin zal de toekomst moeten uitwijzen hoe die zich tot de concurrentie zullen verhouden, maar een wankel imago heeft een taai bestaan. In het geval van deze 159 is dat waarschijnlijk erg jammer.
Een Alfa Romeo 159 is leverbaar vanaf 35 mille, inclusief BTW.

Chrysler 300C CRD: American dream

Amerikaanse auto's hebben lang bekend gestaan als ellenlange dweilen die slechts met moeite op de weg te houden waren. Dat is inmiddels veranderd al halen de meeste het niveau van sommige van hun Europese en Japanse concurrenten niet helemaal.


Chrysler en Mercedes-Benz vonden elkaar uiteindelijk en sindsdien profiteert het Amerikaanse merk van de kennis van de Duitsers. Hoewel Amerikaans, de Chrysler 300C wordt gewoon in het Oostenrijkse Graz gebouwd. Om in het segment van de 300C op het Europese continent voet aan de grond te krijgen moest er een dieselmotor worden gevonden. Die werd (ook) uit de schappen van Das Haus getrokken. En wat voor een. Een corpulente Amerikaan als deze 300C is natuurlijk niet goed bediend met een tweelitertje onder de kap. Zo werd de drieliter diesel uit de E300 CDI gevonden. Absoluut een heerlijk blok dat het rijden in deze mastodont tot een groter genoegen maakt dan tevoren verwacht werd.

Hoe Amerikaans is een Amerikaan nog? In het geval van de 300C niet eens zo gek Amerikaans. Toegegeven: de vering is naar Europese begrippen nog erg soepel. Maar wie in het interieur kijkt ziet allerlei Mercedes-Benz onderdelen uit de vorige E-klasse. Dat kan goed kloppen want in de aard der zaak is deze Chrysler op die auto gebaseerd. Helemaal geen verkeerde keuze dus, want die Benz (ook geen kleine jongen overigens) is een heel prettige auto. 'Valt mee hoor', vindt de PR-manager van Chrysler van de enorme lengte van die auto. 'Niet eens zo heel veel groter dan een E-klasse'. Dat blijkt te kloppen maar dik vijf meter meet-ie toch wel. De relatief kleine ruiten rondom en de enorme grille maken hem massiever dan hij eigenlijk is. Toch kleeft er weinig agressiefs aan de auto. Gelukkig maar.
Wie het portier opent en gaat zitten herkent allerlei Benz attributen. De richtingaanwijzer is nog wel de meest opvallende hiervan. 'Sommige zaken zijn echt Amerikaans, maar door de bank genomen valt het wel mee', vindt de PR-man. 'Amerikanen kijken wat anders aan tegen ergonomie. Dat hebben Europeanen wat beter onder de knie.' Het is waar maar ook daaraan ben je na een week Chrysler rijden gewend. De talrijke knopjes die over het dashboard lijken te zijn uitgestrooid weet je na een weekje echt wel te vinden. De stoelen zijn zacht en geven niet zo heel veel steun in de flanken maar zitten ook op langere ritten toch uitstekend. De uitrusting is zoals dat van een (Amerikaanse) wagen van dit kaliber verwacht mag worden: uitgebreid en 'alles elektrisch'. Wie daarna de motor start wordt daadwerkelijk aangenaam verrast. Het toont maar weer hoe prachtig en geraffineerd de Duitsers dieselmotoren kunnen bouwen. Eenmaal op snelheid hoor je de motor helemaal niet meer terwijl de 300C er ook nog eens bloedsnel mee is. Echt een heerlijke combinatie.

Tot slot nog een verrassing want deze 300C wordt op de markt gebracht met een vanafprijs van net geen 50 mille, inclusief BTW.

Volvo FH16 D16E: Kracht in een hoekige vorm

Het is de krachtigste truck ter wereld; de Volvo FH16 D16E. Heel wat lettertjes maar de kenner weet waarover het gaat. Volvo is bekend natuurlijk, ook in de personenwagenbranche hebben ze een goede naam. FH staat voor de hoogte van de opbouw van de carrosserie - H voor hoog, L voor laag. Deze FH-variant wordt voornamelijk gebruikt voor zwaar en ver transport. Het cijfer 16 staat voor de cilinderinhoud, in dit geval dus dik 16.000 kubieke centimeter, 16 liter. Geen misselijke cijfers natuurlijk en via het gaspedaal bedien je ook nog eens 660 paarden. Goed om het steigerende paard van een Ferrari de stuipen mee op het lijf te jagen.


Voor dit soort forse trucks is een aantal dingen van eminent belang. Kosten per kilometer, snelheid en trekkracht. De trekkracht wordt uitgedrukt in koppel. Dit bedraagt voor deze Volvo maar liefst 3100 Nm waarvan maar liefst 90 procent beschikbaar komt bij economische toerengebieden. Ook bijzonder: deze nieuwe mastodont wordt standaard geleverd met Volvo's intelligente I-shift, een automatische versnellingsbak die is ontworpen voor treingewichten tot 60 ton! Daardoor is deze enorme vrachtauto betrekkelijk makkelijk te berijden en kan hij elke gewenste rijsituatie aan. Of het nu gaat om het wegrijden op een steil en modderig bospad gaat of om het beklimmen van een veeleisende bergpas met volgeladen trailer, deze auto heeft altijd kracht voldoende. Dankzij dit vermogen kunnen bergop hoge kruissnelheden worden aangehouden terwijl de nieuwe generatie Volvo Engine Brake (VEB) een belangrijke stap vooruit is. Dit nieuwe systeem is - uiteraard - leverbaar op dit topmodel.
Volvo is er maar wat trots op dat hun nieuweling voldoet aan Euro-4 emissie eisen.
De veiligheidscabine is leverbaar in drie uitvoeringen: de slaapcabine, de Globetrotter en de Globetrotter XL. De aërodynamica van deze nieuwe truck - vloeiende lijnen en bijpassende zijspoilers, verminderen de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik.

...stimuleert
Terminal goed voor uitstraling Zeeland

...begeleidt
Psychosociale begeleiding voor vrouwen

...spreekt
In 't kort

...werft klanten
Vrouwelijke ondernemers maken elkaar sterk

...kijkt verder
Grenzeloos innoveren

...organiseert
Zeeuws Innovatie Evenement 2006 komt er weer aan

...doet het goed
Zeeuwse export boekt flinke omzetstijging

....oriënteert zich
Internationale Handelsdag in Bergen op Zoom

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...volgt op
OCG is dynamisch ondernemersnetwerk

...wint
Project Tholen wint Ei van Columbus

...pioniert
Peter Pronk van EWT uit Schoondijke: "In China raak je nooit uitgeleerd"

...rijdt
Onderweg

...legt contacten
Succesvol ondernemen tussen eb en vloed

...krijgt bezoek
Hoog bezoek bij JK Z.Vlaanderen

...heeft visie
Samen bouwen aan de toekomst van Zeeland

...presenteert
Dialoog met de klant op WoningExpo Zeeland

...groeit
Hart van Zeeland bouwt aan zijn toekomst

...bloeit
Tuinidee Goes

...zoekt
Beursindex Tuinidee

...heeft heel wat in huis
Initiatiefnemer Woningexpo 2005 ziet volop kansen

...werkt samen
Makelaars zien WoningExpo als kans om Zeeland te promoten

...beleeft
Wonen in een prachtstad

...heeft stijl
Als de consument ons kent, vergeet hij ons nooit meer!

...bezoekt
Beursindex Woningexpo

...verwacht
Sportief Pasen 2006

...bezichtigt
'Boegbeelden' koestert maritiem erfgoed

...ervaart
Campagne voor zeeland als ideaal watersportgebied

...publiceert
Zeeland, visserij en toerisme

...gaat naar
Beursindex Maritiem

...vertegenwoordigt
Wat doet het watersportverbond

...adviseert
"Uw Veiligheid, Vaarkunde en Vaarplezier is Onze Zorg"

...adverteert
Gecombineerd werven in dagblad en op internet

...test
Vaak van doorslaggevende betekenis

...detacheert
Alle krachten bundelen

...neemt uit handen
Meer dan het oplossen van de personeelsvraag

...leidt op
Bouwen aan een toekomst de intermediair voor het bedrijfsleven

...investeert
Het nut van permanente scholing

...spreekt
In 't kort

...selecteert
De juiste persoon op de juiste plek

...vraagt
Hoeveel privacy hebben uw klanten?

...en de milieuregelgeving
Veel aandacht voor milieu bij ontwikkeling