De truck als rijdende computer 
  
Vroeger ging het zo. Zodra de vrachtwagen op weg was, belden we alvast met de klant om te 
vertellen dat de zending eraan kwam. We gaven door rond welk uur - of dagdeel - we de auto 
verwachtten. En dan vroegen we ook meteen of onze chauffeur straks bij de klant naar kantoor 
mocht bellen om te checken of alles okay was gegaan. 
 
 
door Jessica van Geel
 
 
TILBURG - Florent Claassen, directeur van het Tilburgse transportbedrijf F. Claassen kijkt 
nog niet eens zo heel ver terug, al komt zijn herinnering wel uit de haast vergeten tijd van 
'ver voor dat er mobiele telefoons waren'. Het is anno 2007 bijna niet meer denkbaar: een 
logistiek bedrijf runnen zonder mobiel contact met kantoor. Vrachtwagens op de weg, zonder 
dat er op elk gewenst moment gebeld, gemaild of ge-sms't kan worden met de thuisbasis of de klant. 
De beelden van techniek in de logistiek zijn bekend. Vooral de hightech rond de planner. Op 
een groot scherm houdt hij online het heen en weer gereis in de gaten, en past hij continu 
de planningen aan om de vrachtwagens de meest efficiënte route met grootst mogelijke lading 
te laten rijden. Maar ook de vrachtwagens zelf zijn de laatste jaren steeds meer rijdende 
computers geworden. Trucks worden volgestopt met de nieuwste techniek, die de sinds 1 mei 
2006 verplichte digitale tachograaf ver achter zich laat. Naast de mobiele telefoon: routeplanner, 
gps-systeem (global positioning system, dat aangeeft waar de vrachtwagen zich bevindt), 
transportmanagementsysteem (TMS) en allerhande andere technische gegevens in de boordcomputer. 
En dan noemen we niet eens de achteruitkijkdetectie, het alarmsysteem, of de ingebouwde magnetron 
voor de broodnodige warme maaltijd. 
Dagelijks rijden er meer en meer vrachtwagens op de weg, vooral in Noord-Brabant dat rijk is aan 
transportbedrijven. Nederland telt 140.000 vrachtwagens, ongeveer 90.000 chauffeurs die voor 
vervoersbedrijven rijden, en jaarlijks worden er zo'n 50 miljoen ritten afgelegd. En er komen 
steeds meer ritten bij. 
 
Vervoer als ingewikkelde puzzel 
Tegelijkertijd neemt de automatisering in de transportbranche toe, zo blijkt uit de 
automatiseringsenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Uit de enquête van dit 
jaar kwam bovendien naar voren dat de nieuwe ontwikkelingen en trends ook steeds meer worden 
opgepakt door de middelgrote transportbedrijven, ofwel bedrijven met twintig tot honderd auto's. 
De toename van het gebruik van techniek heeft verschillende redenen. Twee belangrijke factoren 
zijn: de groeiende concurrentie uit het buitenland, en ook het feit dat de logistiek zelf een 
steeds ingewikkeldere puzzel is geworden. 
  
"Transport over de weg is meer bedrijfsonzeker geworden", stelt Florent Claassen. Hij doelt dan 
vooral op de files, tekort aan chauffeurs, allerhande verkeersregels en de ingewikkelde routes 
die gereden moeten worden. "Je hebt veel informatie nodig om de puzzel op te lossen. En om op 
veranderingen in te kunnen spelen. Als een klant belt met een extra lading, moet je snel en 
efficiënt kunnen reageren. Dat vereist dat je totaaloverzicht hebt."
De 75 chauffeurs van F. Claassen verwerken dagelijks 800 tot 900 zendingen. Zeven jaar geleden 
kregen de vrachtwagens een navigatiesysteem, sinds drie jaar uitgebreid met een uitgebreid 
transportmanagementsysteem (TMS), inclusief voertuigvolgsysteem en urenregistratie. 
 
 
Veiligheid 
Veel technische toepassingen in de truck zijn gericht op de veiligheid van de chauffeur, zegt 
hoofd Verkoop Binnendienst Ed van Rijswijk van Bas Volvo Trucks uit Veghel. Natuurlijk is er de 
driepunts veiligheidsriem, en steeds meer trucks zijn uitgerust met airbags. Maar als het om 
nieuwe snufjes gaat noemt Van Rijswijk de achteruitkijkdetectie. "Hierbij is een camera aan de 
achterkant van de auto aangebracht. Zodra de chauffeur de auto in de achteruit zet, gaat de camera 
aan. En zet hij het knipperlicht naar links of rechts aan, dan springt de camera links of rechts 
van de truck aan. Zo heeft hij praktisch overal zicht op." "Het Lane Keeping Support System is 
ook revolutionair in Nederland", aldus Van Rijswijk. "Komt de wagen over de streep van zijn 
weggedeelte dan klinkt er een piep in de cabine. Het waarschuwt de chauffeur als hij over de 
weg slingert, als hij bijvoorbeeld in slaap dommelt, of even bukt om een cd-tje te pakken."
  
Daarnaast is er ook een nieuw systeem waarbij de trucks als een treintje achter elkaar rijden. 
Een speciaal systeem houdt de afstand tot de wagen ervoor in de gaten en past die zonodig aan. 
Het is nog een omstreden techniek. En zo blijkt dat niet alle nieuwe uitvindingen meteen ingang 
vinden. Vrachtwagenchauffeurs mogen bijvoorbeeld ook niet overal hun cruisecontrole gebruiken, 
terwijl veel nieuwe wagens er al wel van zijn voorzien. 
 
 
Techniek om te besparen 
Maar het belangrijkste instrument in de vrachtwagen is een transportmanagementsysteem in de 
boordcomputer, meent ook Van Rijswijk. "Veiligheid en comfort zijn belangrijk, maar de meeste 
techniek wil toch vooral besparend werken. Allemaal gestimuleerd door de hoge olieprijs stimuleert dit." 
Zo'n TMS is er in allerhande soorten en maten. Veel bedrijven laten modules bouwen die op maat 
gesneden zijn. Quitiq - met het hoofdkantoor in Den Bosch - is een bouwer van logistieke planningssoftware. 
Operationeel directeur Arjen Heeres: "Met goede software kunnen bedrijven veel besparen. Je kunt 
stellen dat de grotere transportbedrijven tussen de 3 en 15 procent kosten kunnen besparen als het TMS is ingevoerd."
Wat doet een een dergelijk systeem? Heeres: "De software verzorgt de complete planning van een 
bedrijf. Het rekent uit hoe de zendingen op een slimme manier kunnen worden ingericht. De chauffeur 
krijgt op zijn boordcomputer bericht waar hij naartoe moet en wat hij moet leveren. Hij voert dan 
weer bepaalde statussen in het systeem in, bijvoorbeeld dat hij heeft gelost, of aan het rusten is. 
  
De planner - aan de andere kant - wordt zo geholpen in zijn planning. Hij hoeft alleen nog te 
kijken naar de menselijke factoren. Bijvoorbeeld dat hij een chauffeur niet naar Madrid stuurt, 
maar naar Antwerpen omdat zijn vrouwe zwanger is." 
"Aan dit systeem kan ook de urenregistratie gekoppeld worden, de salarisadministratie of een track 
en trace systeem zodat de klant ziet waar zijn zending is. Maar het houdt ook rekening met de 
treintijden en de tijden dat van de ferryovertochten." Maar het belangrijkste, zegt Heeres, is 
dat het systeem wijzigingen snel verwerkt. "In de logistiek gebeurt altijd iets. Er is een file, 
een chauffeur is ziek, er belt een klant. De planner voert dit in het systeem in, en het TMS 
berekent een nieuwe planning."
 
 
'Ik vertrouw op mijn mensen' 
Maar een dergelijk computersysteem is natuurlijk een hele investering. Quintiq directeur Heeres 
geeft aan dat een dergelijk systeem vooral voor bedrijven met meer dan honderd auto's goed werkt. 
Bij een rondgang langs een aantal transportbedrijven uit de regio blijkt dan ook dat de kleinere 
bedrijven het anders regelen. Zo houdt Marie-Thérèse Kolen van Gebr. Kolen uit Tilburg 
(tien vrachtwagens) de urenadministratie in Excell bij. 
En Kees Vermeer van Vermeer uit Dongen heeft zijn twintig wagens uitgerust met TomTom, telefoon 
en tachograaf. "Voor de rest maak ik een goede planning en vertrouw ik op mijn mensen." "Bovendien", 
vult Vermeer aan, "distribueer ik vooral grote ladingen, machines en zo. Ik heb dus vaak maar één 
stuk in de auto zitten, dan is het niet zo erg als we een uurtje te vroeg of te laat aankomen." 
De logistieke puzzel is tenslotte heel anders wanneer je veel - relatief kleine - goederen hebt, 
goederen met een beperkte houdbaarheidsdatum of veel in het buitenland rijdt. Het groter de vloot, 
hoe ingewikkelder het transportlijntje, hoe handiger een geautomatiseerd systeem. 
  
"We moeten onze chauffeurs tegenwoordig echt opleiden", zegt directeur Florent Claassen van het 
gelijknamige transportbedrijf dat drie jaar terug zijn TMS invoerde. "Het is voor de chauffeur 
niet echt ingewikkelder geworden, maar bij elk bedrijf is het weer anders georganiseerd. Toch 
heeft de techniek zeker ook voordelen voor de chauffeur. Betere stoelen, luxere cabines, eenvoudigere 
communicatie. En de boordcomputer controleert vanzelf het oliepijl en de bandenspanning. Vroeger 
moet de chauffeur toch regelmatig de armen uit de mouwen steken, en zijn wagen aan een check-up onderwerpen."
Misschien dat er met de komst van de nieuwe techniek één ding niet is veranderd. "Elke keer als 
we een truck afleveren, is het een soort feestje", zegt Ed van Rijswijk van Bas Volvo Trucks. 
"Vaak is er taart en wordt de familie uitgenodigd. Gaan ze met z'n alle kijken welke nieuwe 
technische snufjes er nu weer opzitten."
 
 
					 |