In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2007
File not found.

















Nederland aan deOndernemer.nl

Een echt thuishonk op internet ontbrak tot nu toe voor ondernemend Nederland. Uitgever Wegener springt hierop in met de lancering van deOndernemer.nl. Volgens de bedenkers maakt de site het leven van ondernemers makkelijker.

door Robert Paling


Janneke Hofstra (links) en Raffi Aykaz in het redactielokaal van de Ondernemer.nl
Foto: de Stentor

APELDOORN - Daags voor de lancering van de website deOndernemer.nl is er plotseling een spontane high five in de karig ingerichte, tijdelijke werkruimte. "Limburg doet mee", roept projectleider Raffi Aykaz. Zijn negen collega's begroeten de 'verovering' met gejuich. Er is weer een blinde vlek ingevuld op de landkaart die prominent naast de flipover met actieplannen staat. Vanuit Apeldoorn, waar uitgeversconcern Wegener zetelt, werkt het jonge en enthousiaste team aan de lancering van een landelijk multimediaal podium voor ondernemers en zakelijke beslissers. De succesvolle papieren uitgave van de Ondernemer krijgt vanaf 17 november een digitaal zusje: deOndernemer.nl. De website gaat ondernemers in heel Nederland gratis informeren over alles wat in hun regio voor hen van belang is. Daarnaast komt dankzij een samenwerkingsverband met uitgeverij Wolters Kluwer een berg aan professionele informatie op gebied van personeelsbeleid, arbeidsrecht, marketing, finance etc beschikbaar. Tenslotte is het de bedoeling dat de doelgroep in de toekomst kan deelnemen aan regionale evenementen, zoals workshops en symposia. Het concept wordt landelijk uitgerold, maar de regionale informatie op de site komt in eerste instantie alleen van de zeven dagbladtitels van Wegener, in ons verspreidingsgebied zijn dat PZC en BNDeStem. Met enkele andere uitgevers zijn gesprekken gaande over aansluiting bij het initiatief. Aykaz: "Nu de uitgever Media Groep Limburg haar zegen heeft gegeven, hebben we een concept waar meteen de helft van Nederland gebruik van kan maken. Medio 2008 hoop ik dat we de site door heel Nederland regionaal kunnen invullen."

Band met ondernemer
Uiteraard kunnen ondernemers in West- en Noord-Nederland voor die datum al een kijkje nemen, maar het onderscheidende vermogen van de site schuilt volgens Aykaz vooral in de regionale informatie. "Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat tachtig procent van de ondernemers honderd procent van hun omzet binnen een straal vijftig kilometer rondom het bedrijf haalt. De informatiebehoefte van die ondernemers sluit daarop aan", aldus Aykaz. Waarmee gelijk de drijfveer achter het maken van de Ondernemer.nl is benoemd. Henk van der Zee, die binnen Wegener verantwoordelijk wordt voor het verder ontwikkelen van business-to-businessmarkt en die al geruime tijd betrokken is bij het opzetten en naar elkaar toegroeien van de papieren Ondernemer-bijlagen: "Tot voor een paar jaar hebben regionale kranten zich nooit echt bezig gehouden met de B2B-markt. Dat werd overgelaten aan algemene zakenbladen en lokale ondernemersbladen. Toen wij met het papieren katern de Ondernemer begonnen, heeft dat van begin af aan zoveel positieve reacties opgeleverd van lezers en adverteerders dat we ons B2B-podium willen verbreden en verdiepen. We vinden dat de tijd rijp is om de band met de ondernemers in de regio verder aan te halen." De lezers krijgen op deOndernemer.nl direct een 'thuisgevoel' volgens senior contentmanager Janneke Hofstra. "We hebben het gebied waarmee we straks beginnen op postcode ingedeeld in 24 regio's. Zodra de lezer op de website is, ziet hij automatisch een homepage die helemaal is toegespitst op zijn regio."

Eigen regio
Op de startpagina van de Ondernemer.nl vindt de ondernemer of zakelijke beslisser allereerst het nieuws uit de eigen regio dat voor hem of haar van belang is. Een speciaal team van medewerkers houdt dat actueel en selecteert het door de bril van de ondernemer. Het kan hierbij om nieuws gaan dat de regionale redacties van de dagbladen aanleveren maar daarnaast worden duizenden andere nieuwsbronnen van gemeentelijke websites tot nieuws van onderwijsinstellingen permanent gescreend. Verder kan gebruik worden gemaakt van materiaal dat persbureaus aanleveren. Een aparte rubriek voor buitenlands nieuws ontbreekt overigens. "Maar", zegt Hofstra, "als buitenlands nieuws gevolgen heeft voor de Nederlandse economie valt dat uiteraard ook onder binnenlands nieuws." Nieuwsberichten vormen een belangrijk onderdeel van het informatieaanbod, maar dat is niet het enige. De website wordt een centraal informatiepunt waar de ondernemer alles kan vinden wat hij nodig heeft. De samenwerking met Wolters Kluwer ersulteert in de tweede pijler: 'Mijn bedrijf'. Hier komt de informatie te staan over personeel, financiën, juridische zaken en marketing & sales. Hofstra: "Je vindt er tips, handleidingen en checklists, maar je kunt er ook standaard arbeidscontracten en modelbrieven voor marketingdoeleinden downloaden."

Businessclub
Daarnaast kunnen ondernemers zichzelf en hun bedrijf in de rubriek 'Mijn netwerk' presenteren in een Hyves-achtige omgeving. Ook kunnen ze er zelf verhalen plaatsen, waarop andere ondernemers dan weer kunnen reageren. Net als bij populaire weblogs als GeenStijl.nl is er een moderator die de schrijfsels in de gaten houdt, maar Hofstra verwacht niet dat deze al te veel werk heeft. "Het is geen brede nieuwssite waar een bont palet aan bezoekers op afkomt, maar een site voor een specifieke doelgroep." Ondernemers en zakelijke beslissers die hun profiel hebben aangemaakt worden automatisch lid van de businessclub van deOndernemer.nl. In deze digitale sociëteit kan men elkaar ontmoeten, vragen stellen en beantwoorden en zoeken naar leveranciers en opdrachtgevers. "Ondernemers krijgen zo gratis publiciteit", aldus Aykaz. Ook kunnen de leden van de Ondernemers Businessclub gebruik maken van inkoopvoordeel voor producten en diensten, bijvoorbeeld computers en verzekeringen. Aykaz legt uit waarom Wegener voor de professionele kennisoverdracht een samenwerkingverband heeft gesloten met uitgeverij Wolters Kluwer. Aykaz: "Kluwer is dé specialist in vakgerelateerde informatie en educatie. Zij zijn bij uitstek in staat om cursussen en workshops te bedenken waar ondernemers wat aan hebben, bijvoorbeeld over klantenbinding of personeelsbeleid."

Gratis downloaden
De grote hoeveelheid informatie op deOndernemer.nl is volgens Aykaz uniek, in ieder geval in de Nederlandse zakelijke markt, met name omdat deOndernemer.nl er ook structuur in aanbrengt waardoor de ondernemer veel tijd bespaart. Een opvallend verschil met andere initiatieven is dat alle informatie gratis te lezen, downloaden en printen is. Andere zakelijke uitgevers, maar ook kranten en tijdschriften, vragen al snel een paar euro om een artikel uit het archief in zijn geheel te kunnen lezen.


...repareert
Drukte geeft een bepaalde rust

...promoot
Impuls zet Zeeland op de kaart

...prikt
Uit eten met Karla en Marten

...innoveert
Vernieuwen in goede tijden

...financiert
Gebundelde innovatievouchers maken groot onderzoek TNO mogelijk

...onderzoekt
Brandstofcel geeft fluistersloep de toekomst

...vraagt aan
Innovatievoucher 2007

....informeert
Wat verandert er voor u in 2008?

...bespaart
Zeeuwse ondernemers betalen fors minder aan KvK

...stopt
een onnodige betaling

...zit
De stoel

...bekijkt
de Stand van Zaken

...promoot
Toerisme: meer kwaliteit

...presenteert
Contacta: alle ruimte

...werkt samen
Rotterdam praat weer met Zeeuwse havens

...levert
Zeeuwse wijn voor KLM

...schrijft
de Ondernemer zoekt medewerkers

...creëert
De nieuwe lijn VW bedrijfsauto's

...viert
Zestig jaar VW Transporter

...vervaardigt
Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat

...is rijk uitgerust
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper

...automatiseert
De truck als rijdende computer

...rijdt
Zakelijk onderweg

...combineert
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller

...lost op
The European Road Transport Show

...introduceert
MAN introduceert sterkste truck

...pakt uit
Renault massaal op BedrijfsautoRAI

...biedt
Ford: Aandacht voor het milieu

...neemt
Foto's uit de heliumballon

...lanceert
Nederland aan deOndernemer.nl

...nomineert
Siringusprijs

...realiseert
Zeeland heeft echte binnenvaarthavens

...traint
In de ban van de veiling

...adviseert
De beurs op voor het goede doel

...vindt
Zeeland moet globalisering omarmen

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...peilt
Experts zijn een stuk optimistischer

...verhuist
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

...verwacht
Marktherstel vanaf begin 2008