barometer
Experts zijn een stuk optimistischer
We hebben sinds deze maand een nieuwe expert bij het samenstellen van onze economische
barometer: Ad Verrest, directeur van Uitgeversmaatschappij Zuidwest Nederland. Verrest is
uitgever van onder meer de dagbladen BNDeStem en de PZC. Hij ziet in zijn functie als geen
ander hoe het gesteld is met het ondernemersinitiatief. Denk dan alleen maar aan de ontwikkeling
van de advertentiemarkt. Zijn eerste cijfer: 7,5.
Guust Verpaalen (8):
Uitdaging
Vanwege het feit dat we bij Philip Morris een prachtige uitdaging krijgen om de productiecapaciteit
omhoog te krikken met maar liefst 20 miljard sigaretten voor de Japanse markt. Misschien wel de
grootste uitdaging in de bestaansgeschiedenis van de fabriek in Bergen op Zoom. Dit is een
positieve impuls voor de directe en indirecte werkgelegenheid in de regio. Maar er wordt ook
geïnvesteerd in nieuwe toepassingen in een technologische zeer hoogwaardige omgeving.
|
|
Paul Nijskens (7):
Veel starters
De spanning op de arbeidsmarkt loopt verder op en ook het aantal startende bedrijven is nog
nooit zo hoog geweest. Het aantal bedrijven dat een nieuwe locatie zoekt en bedrijven die willen
uitbreiden is nog steeds groot. De onzekerheden voor de nabije toekomst nemen echter sterk toe:
onrust op de financiële markten en oplopende inflatie. De verwachtingen voor 2008 zijn wat minder
hoog gespannen in vergelijking met dit jaar.
|
|
David Luteijn (7,5):
Stijgende prijzen
De economie blijft zich nog steeds voorspoedig ontwikkelen. Vooral de leveranciers van grondstoffen
en basisproducten bevinden zich in een markt met stijgende prijzen. Naast energiegrondstoffen,
ertsen e.d. zien we ook forse prijsstijgingen in de voedingsmiddelensector. Opvallend is dat dit
nog niet tot een oplopen van de inflatie heeft geleid en dat ook de loonontwikkelingen nog steeds
relatief gematigd zijn. Al met al nog geen echte signalen dat de economie over z'n hoogtepunt heen is.
|
|
Henk van Koeveringe (7):
Is kamperen houdbaar?
Voor ons in Zeeland is het mogelijk de voorlopige balans voor de zomer op te maken. Hoewel de zon
ons vaak in de steek liet, ronden we het seizoen toch goed af. Het vertrouwen van de gasten is
ronduit beter en het steeds "maar later boeken" schijnt ook wat gestopt. Blijft in Zeeland toch
de vraag: is de enorme afhankelijkheid van het fenomeen "kamperen" op de lange duur houdbaar is.
Dat heeft grote consequenties voor allen die met het toeristische product zijn betrokken.
|
|
Lilianne van der Ha (7,5):
Graanteelt in de lift
De euro zit sterk in de lift. Dat kan weleens nadelig zijn voor handel met de 'dollarlanden'.
Gelukkig verloopt veel van de Europese export van onze agrarische producten tussen de Europese
landen onderling, zodat agrarische ondernemers aan de goede kant staan. Bij de akkerbouw leveren
de huidige prijsniveaus de verruiming van de saldo's. De graanteelt zit in de lift. Bij de
veehouderijsectoren lopen de voerprijzen sterk op, hopelijk stijgen ook de afzetprijzen bij de
dierlijke sectoren, zuivel zit hier in de lift.
|
|
Chris Rutten (7,5):
Optimisme getemperd
Ondanks het feit dat de Nederlandse economie nog altijd prima draait, hebben Prinsjesdag en de
miljoenennota mijn optimisme wat getemperd. Vooral bedrijven die afhankelijk zijn van
consumentenbestedingen, zoals winkeliers en dienstverleners, zullen negatieve gevolgen ondervinden
van de ongunstige koopkrachtontwikkeling. Van doemdenken is bij mij echter geen sprake. De veerkracht
van het bedrijfsleven is groot. De grootste bedreigingen voor het bedrijfsleven vormen niet zo zeer
de kabinetsplannen, maar vooral een gebrek aan innovativiteit en de steeds krapper wordende arbeidsmarkt.
|
|
Jan Pollemans (7,5):
Bestedingsbedrag gestegen
Het bestedingspatroon is niet verstoord door vakanties of feestdagen. Ondanks de minder economische
berichten is het gemiddelde bestedingsbedrag fors gestegen door een goede loyaliteitsactie, namelijk
het sparen voor gratis boodschappenpakket. De consument wordt goed beloond voor zijn klantentrouw en
dat wordt erg gewaardeerd. Het bewuster en gezonder eten heeft een positieve invloed gehad op de bestedingen.
|
|
Joris Jansen (8):
Zeeland blijft eten
Uit de cijfers van het CBS blijkt dat het best goed gaat met de Nederlandse horeca .Restaurants zien
hun omzet het laatste jaar groeien. Deze meer dan gemiddelde groei heeft helaas ook te maken met
forse prijsstijgingen aan de inkoopzijde. Maar ook het aantal bezoekers en hun besteding stijgt.
De restaurantsector is sterk afhankelijk van het consumentenvertrouwen. De consument heeft wel hogere
verwachtingen. We moeten dus extra blijven inspelen op de beleving en lifestyle van de potentiële gasten.
|
|
Chris van Loon (5):
Niet iedere zondag open
Het is een tijdlang stil geweest rondom de winkelsluitingswet, er bestond een redelijk groot draagvlak
onder de huidige praktijk van 12 koopzondagen per jaar.
Aanhangers van de 24-uurseconomie, de vertegenwoordigers van het grootwinkelbedrijf voorop, roepen in
koor dat het nu toch wel tijd wordt de verplichte zondagssluiting op te heffen. De beperking van de
zondagsopenstelling komt niet alleen voort uit geloofsmotieven. Het betreft hier ook een bescherming
voor de lokale middenstand. Meegaan in 52 koopzondagen is voor een gemiddelde winkelier een onmogelijke
opgave. Het betekent een toename van de kosten met meer dan 10% terwijl het totaal aan omzet natuurlijk niet groeit.
|
|
Marlies Oggel (7,2):
Schreeuw om technisch personeel
De krapte op de arbeidsmarkt neemt zeker ook deze maand niet af. De uren in de technische uitzendmarkt
krimpen gestaag. Het tekort aan technisch personeel uit zich op meerdere wijzen. De roep van technische
bedrijven om geschoold personeel is regelmatig zo groot dat projecten niet aangenomen kunnen. Het gegeven
dat bij sommige ROC's het aantal technische inschrijvingen stijgende is, kan op termijn voor verruiming
van de arbeidsmarkt zorgen. Daarnaast is de participatie van ouderen op de arbeidsmarkt groeiende.
|
|
Ad Verrest (7,5):
Meer inkomsten reclame
Als gestegen reclamebestedingen gezien mogen worden als het geloof in positieve consumenten, zal het wel
goed komen. De reclamebestedingen groeien "dubbel digit". Of moeten we die stijging zien als extra stimulans
om consumenten over de streep te trekken? Is het glas half vol of half leeg? Ik neig naar het eerste. Al
zien we nog steeds een onstabiel consumenten vertrouwen, de trend is hoopvol. Helaas blijft het spook van
de hypotheekrenteaftrek nog steeds een probaat middel om iedereen weer van de leg af te helpen. Flexibel
als we zijn komen we daar wel weer bovenop.
|
|
Dré de Jong (8):
Goede winter
De winter gaat ons veel goeds bezorgen ook als het gaat sneeuwen en vriezen.
De sfeer rondom het bedrijfsleven is positief gestemd. Na de algemene beschouwingen is het duidelijk welke
koers we gaan varen, dit leidt tot investeringsdrang en extra bestedingen vooral aan gezellige zaken.
Ik ben optimistischer dan enkele weken geleden.
|
|
Willem Jonkmans (6,5):
Kwaliteitsinvestering
Wordt de mobiliteit van bedrijven geremd door de kans op verlies van medewerkers, het moeilijk krijgen van
personeel en het risico er aan vast te zitten bij het aannemen van nieuw personeel als het niet voldoet?
Wij weten het niet, maar proberen hier een beeld van te krijgen. Slecht behuisd zijn vraagt om nieuwe
kwaliteitshuisvesting wil men zijn personeel houden dan wel nieuwe kunnen aantrekken. Het vraagt om keuzes.
Diverse gesprekken lopen naar hun finale.
|
|
Geert van der Horst (7,5):
Export vooral binnen Europa
De dollar heeft de afgelopen weken flink aan waarde verloren ten opzichte van de euro. Eén euro is thans
meer dan 1,40 dollar waard, terwijl de munten slechts vijf jaar geleden nog ongeveer gelijk in waarde waren.
De verzwakking wordt deels verklaard door de jarenlange tekorten op de Amerikaanse handelsbalans. Exporten
vanuit Europa naar de VS worden door de zwakke dollar duurder en de concurrentiepositie van het Europese
bedrijfsleven verslechtert. Ook Nederlandse exporteurs lijden hieronder. Omdat het overgrote deel van de
export, ook uit het West- Brabantse, zijn weg vindt binnen Europa zal het effect op de groei evenwel beperkt blijven.
|
|
Cijfers
|
07-'07 |
08-'07 |
09-'07 |
10-'07 |
Rob Franken Voorzitter ROC West-Brabant |
6,50 |
6,50 |
8,00 |
8,00 |
Willem Jonkmans Directeur DTZ Zadelhoff |
6,50 |
6,50 |
6,50 |
6,50 |
Chris Rutten Voorzitter Kamer van Koophandel |
7,75 |
7,75 |
8,00 |
7,50 |
Guust Verpaalen Directeur Philip Morris Benelux |
6,00 |
6,50 |
6,50 |
8,00 |
Marlies Oggel Commercieel manager Vedior |
7,60 |
7,60 |
7,00 |
7,20 |
Jan Hoppen Directeur Heja |
8,50 |
7,50 |
6,50 |
6,50 |
Chris van Loon Bestuurder De Unie |
6,50 |
4,00 |
5,00 |
5,00 |
Paul Nijskens Directeur Rewin West-Brabant |
7,50 |
7,50 |
7,00 |
7,00 |
Lilliane van der Ha Agrarisch ondernemer |
7,00 |
7,50 |
7,50 |
7,50 |
David luteijn Voorzitter BZW Zeeland |
7,50 |
6,50 |
7,00 |
7,50 |
Henk van Koeveringe Directeur roompot Groep |
7,50 |
6,90 |
6,50 |
7,00 |
Jan Pollemans Eigenaar Super de Boer Roosendaal |
7,50 |
7,00 |
6,50 |
7,50 |
Geert van der Horst Directeur Rabobank Roosendaal |
7,20 |
7,50 |
7,80 |
7,50 |
Joris Jansen Eigenaar restaurant Auberge des Moules |
7,00 |
9,00 |
8,00 |
8,00 |
Dre de jong Directeur-eigenaar Bourgondia |
7,50 |
6,00 |
6,50 |
8,00 |
Ad Verrest Directeur BN/DeStem | PZC |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
7,50 |
|