In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2005













advertenties
www.storimansenpartners.nl/?makelaar=breda
www.deondernemer.com




Ronald van Tol spreker op Startersdag
'Als starter zitten ze niet op je te wachten'

Niemand zit te wachten op de startende ondernemer. Die prikkelende stelling is afkomstig van Ronald van Tol, organisatiekundige uit Bergen op Zoom en inleider op de Startersdag die de Kamer van Koophandel zaterdag 5 november in Hotel Goes organiseert. "Er wordt veel te gemakkelijk over het starten van een onderneming gedacht. Als starter sta je elke dag vol aan de wind en slechts weinigen redden het. Alleen degenen met het vuur van de passie in hun ogen maken een kans.''


Ronald van Tol: "Alleen degenen met het vuur van de passie in hun ogen maken een kans." (Foto A. de Viet Eendrachtbode)

Beschikken over lange adem, zelfvertrouwen, vakbeheersing en voldoende eigen vermogen. Bereid zijn om tachtig uur in de week te willen vlammen. Volgens Van Tol zijn het allemaal absolute voorwaarden om als startende ondernemer aan de slag te gaan. Garanties zijn er niet. Zelfs niet met de meest gedegen voorbereiding. Een goede reclamecampagne is ook niet alles. Tenslotte zul je altijd moeten leveren wat je hebt beloofd. En het is een waarheid als een koe: elke ondernemer is zo goed als zijn laatste project. Fundamenteel heeft starten volgens Van Tol alles te maken met betrouwbaarheid. "En wie in hemelsnaam is die startende ondernemer? Waarom zou iemand bij zijn bekende leveranciers weggaan?''

Resultaat
Op de workshop over marketing en de startende ondernemer in Hotel Goes gaat Van Tol op de materie in. Of liever, laat hij de deelnemers in de spiegel kijken. Naar zichzelf, naar de andere deelnemers. Op interactieve wijze worden de eerste stappen naar het zelfstandig ondernemerschap gezet. Met als kernvraag: wat zijn mijn sterke punten en wat is de betekenis van mijn product voor de potentiële klant? "Het gaat erom dat plannen werken. Om resultaat te bereiken is het nodig te weten wat een product in de markt oplevert. Het gaat niet om de bos bloemen. Het gaat om de glimlach bij de ontvanger van het boeket.''


...vervaardigt
Manifest Duurzame Dynamiek

...droomt
Droom wordt werkelijkheid

...evalueert
Ongedwongen sfeer op Contacta 2005

...verandert
Strategische keuze geeft Unitron impuls

...zoekt
Banen voor partners

...prikkelt
'Als starter zitten ze niet op je te wachten'

...bezoekt
Startersdag op 5 november in Hotel Goes

....start
Aantal starters neemt toe

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...versterkt
Gezamenlijk de economische basis van Zeeland versterken

...verbreedt
Kracht en ontwikkelingskansen van de Zeeuwse economie

...bouwt
Bouwend Nederland, Afdeling Zeeland

...behartigt
Regionale belangenbehartiging steeds belangrijker

...leert
Kwaliteit is bereikbaar voor iedereen

...rijdt
Mercedes-Benz, Renault Laguna en Volkswagen Jetta

...promoot
Zeeland Seaports en ZPPC promoten samen haven

...informeert
Gemoedelijkheid op BOS-infobijeenkomst

...veilt
Tweede JKW-Veiling

...organiseert
Unieke promotie voor Zeeland

...viert
Ondernemend Zeeland wil JM-festijn prolongeren

...spreekt
In 't kort

...verlaagt
Vastgoedsector draait op voor verlaging vennootschapsbelasting