|  
					
					
					
Volkswagen New Beetle cabriolet: Exclusiviteit gewaarborgd 
  
Langdurig stond de 'echte' Volkswagen Kever te boek als best verkochte auto ooit, waarmee hij de T-Ford naar de kroon stak. 
Hang naar het verleden bleek voor velen een drijfveer om in een VW Kever te gaan rijden want het model had veel nadelen. 
Rumoerig, dorstig en niet zo ruim, maar dit model maakte wel massa's mobiel, zowel in Europa als over de grote plas waar 
deze auto nog redelijk recent werd geproduceerd (Mexico).
 
 
 
 
 
Volkswagen nam een kordaat besluit en zette een tweetal modellen op de markt die uiterlijk wel - enigszins - aan een 
Kever doen denken, maar toch niet de nadelen ervan hebben. Gewoon omdat ze op het onderstel staan van hun nieuwe 
verkoopveelvraat: de Golf. Van de New Beetle, want zo wordt hij genoemd, bestaat een gesloten en een cabrioletversie. 
Het blijft persoonlijk, maar de cabriolet doet eindeloos veel sterker denken aan het oude model. Wij kozen een versie 
met 1.6 liter benzinemotor, de instapversie. Het heerlijkste gegeven aan de New Beetle cabriolet is eigenlijk de 
zitpositie van de voorstoelen. Geen enkele moderne cabriolet geeft je zo het gevoel echt buiten te zitten als juist 
deze nieuwe-oude Volkswagen. Doordat de (gebogen) voorruit (net als ooit bij de laatste series VW 1303) ver naar 
voren is geplaatst zit je niet, zoals bij de Peugeot elders op deze pagina's, bijna onder de voorruit. Je zit er 
echt achter en in de open lucht, tenminste als je open rijdt. Heerlijk!
 
 
Koddig 
Aardig aan het model is dat VW zich echt 
heeft ingespannen een aantal authentieke details van het vorige model over te nemen. Het minuscule vaasje dat het 
dashboard siert bijvoorbeeld. Koddig en vertederend. In vergelijking met een VW Golf is de New Beetle een absolute 
liefhebbersauto. Niet alleen omdat de ruimte ten opzichte van zijn veelverkopende broertje achterblijft, ook het 
model zal niet iedereen aanspreken. De prijs ook niet trouwens, maar ja, dat krijg je als verkoopaantallen niet 
zo hoog zijn. Exclusiviteit gewaarborgd dus en dat vindt een aantal mensen ook wel weer prettig. Heel bijzonder 
is de linnen kap die in open toestand ver naar achteren uitsteekt. Hier geen ingewikkelde toestanden van metalen 
kleppen die heen en weer bewegen om de kap te openen en sluiten, je ontgrendelt de linnen kap van binnenuit, trekt 
aan een knop en in een beperkt aantal seconden zit je heerlijk buiten. Een kind doet de was. In minder dan geen tijd 
is de kap open of weer dicht. Nadeel van het systeem is dat je via de binnenspiegel nog maar net over die cabrioletkap 
kunt heen kijken. In gesloten toestand is achterin inparkeren helemaal gokken. Een parkeerhulp is als optie leverbaar 
en aan te raden. De basismotor maakt van deze nieuwe Kever geen strepentrekker natuurlijk maar daar is de auto ook 
niet voor bedoeld. Deze motor is absoluut adequaat om te doen waarvoor hij gemaakt is: heerlijk toeren met de kap 
open. Wat dat betreft is deze New Beetle cabriolet een absolute aanrader.
 
 
Mazda MX5: A star is born... 
  
Bij de introductie van het eerste type deed hij de monden van andere autofabrikanten openvallen. De geboorte 
van een nieuw klein open sportwagentje was spectaculair omdat anderen beseften dat ze hier een gat in de markt 
hadden laten vallen. Mazda sprong erin en verkocht van de MX5, ofwel Miata zoals hij in sommige andere landen 
heet, honderdduizenden exemplaren. Daarmee was het op slag de meest verkochte sportwagen van het moment. Niet 
zo raar want de MX5 was en is nog steeds een buitengewoon lekker wagentje dat - in tegenstelling tot sommige 
van zijn soortgenoten - niet patserig overkomt.
 
 
 
 
 
Compact, snel, wendbaar en heerlijk open, dat zijn woorden die de MX5 door de jaren hebben gekenmerkt en die 
nog steeds voluit gelden. Voluit, want nu onlangs de derde generatie is aangetreden, is deze Mazda zelfs 
toegetreden tot een wat hoger segment auto's. Onderzoekt het vele en behoudt het goed, lijkt het adagium van 
de nieuwe MX5 te zijn geweest. Je moet eigenlijk best goed kijken om hem te kunnen onderscheiden van de tweede 
generatie. De uitgeklopte spatborden lopen hier nog het meest in het oog. Rijden doet de MX5 nog als de beste, 
daarvoor hoef je geen Z4, Toyota MR2 of Porsche Boxster te kopen. Het is een kek karretje voor erbij, want als 
enige auto lijkt-ie minder geschikt. Boodschappen doen gaat nog net zolang geen grotere voorwerpen meegevoerd 
hoeven te worden. Maar een kratje bier moet toch echt naast je op de plaats van de passagier. 
 Zoals in het verleden kun je ook deze MX-5, door zijn klassieke roadstereigenschappen, motor 
voorin - achterwielaandrijving, heerlijk sturen. Je kunt hem als het ware met het gaspedaal de bocht door 
laten glijden. Een sportwagentje zoals het ooit bedoeld is, in de beste Engelse tradities. Het voordeel van 
deze MX5 daarbij is echter dat hij ten opzichte van die generatie auto's beschikt over beproefde toptechniek, 
die bewezen heeft ook in de loop der jaren heel te blijven. De MX-5 kan nog steeds heel wat potten breken.
 
 
Peugeot 307 CC HdiF: Het dak eraf! 
  
Peugeot heeft jarenlang een enorme verkoophit gehad met de 307. Vooral de SW en de Break wisten handen 
op elkaar te krijgen en stuwden verkopen op tot voor Peugeot ongekende hoogten. Een minder bekend type 
is de 307 CC, de coupé cabriolet met het deelbare stalen dak. In een oogwenk - 25 seconden - zit je buiten 
of weer binnen, al naar gelang de weersomstandigheden het toelaten. Wij kozen een versie met dieselmotor, 
een combinatie die je weliswaar steeds meer tegenkomt maar die toch nog bijzonder is.
 
 
 
 
 
Over schoonheid valt niet te twisten maar echt fraai lijkt de wat corpulente achterkant niet, wanneer de 
307 CC gesloten voor je staat. De achterkant moest natuurlijk lang zijn om het dak te kunnen herbergen. Je 
kunt zien dat er concessies aan zijn gedaan want de achterruit loop zelfs nog iets boven het dak door. 
Anders was de achterkant nog langer geworden en dat was zelfs Peugeot te bar. Het interieur is globaal 
hetzelfde als van andere versies en dat ziet er gewoon goed uit. De stoelen zijn breed genoeg en geven 
voldoende steun waarmee deze 307 duidelijk wat in het voordeel is ten opzichte van zijn kleine cabriobroertje 
206 CC. Wie open wil rijden hoeft alleen een knop naar achteren te trekken, de aanwezige motoren en hydraulica 
doen de rest. Keurig vouwt het dak zich achter in de bagageruimte, of andersom natuurlijk waarna de klep weer 
sluit. Een prachtig systeem waarbij je er wel rekening mee moet houden dat je deze knop doorlopend vasthoudt. 
De hydraulica kan slecht tegen onderbroken commando's waarna deze er de brui aan kan geven en handmatig moet 
worden dicht- of opengemaakt.
 
 
Minder bijterig  
Het merk heeft een sterke naam op het gebied van de ontwikkeling en productie 
van dieselmotoren en die naam is terecht. De HDi-motoren die Peugeot fabriceert zijn sterk, krachtig en stil. 
Minder bijterig dan de Duitse diesels maar in ieder geval produceren ze minder geluid. Een ideale combinatie 
met een open auto natuurlijk omdat je met het deksel eraf altijd meer geluiden van buiten waarneemt. Een sterk 
nagelende dieselmotor zou dan afbreuk doen aan het comfort. Dat comfort is er nu wel, zowel gesloten als 
open is de auto een heel comfortabele metgezel. De dieselmotor met een cilinderinhoud van twee liter 
schopt het tot 136 paardenkrachten, ruim voldoende om behoorlijk mee te komen met de rest van het verkeer. 
Zoals gezegd houdt de motor zich vrijwel altijd behoorlijk op de achtergrond. Ondanks het feit dat de 307 CC 
als vierzitter wordt geafficheerd zal het toch heel wat moeite kosten vier personen op comfortabele wijze te 
vervoeren. De instap achterin is, ondanks de werkelijk gigantische portieren, niet echt makkelijk en 
beenruimte is ook niet in overvloed aanwezig. Maar met tweeën heerlijk toeren, daarvoor is de 307 CC gemaakt, 
het liefst open natuurlijk - daarvoor koop je een cabriolet - maar ook gesloten is het een heel prettige compaan. 
En ach, aan een dikke kont wen je ook wel op den duur...
 
					 | 
					 
				 
				 | 
			
				  
				
				
				
				| 
					
				
 
	
	
		OCG optimistisch over Zeeuwse economie 
	
 
	
	
		Passie voor cyclisme 
	
 
	
	
		Provincie zoekt draagvlak voor promotie van Zeeland 
	
 
	
	
		Kom en ZIE, innoveren doe je samen! 
	
 
	
	
		De innovatieprijs van Zeeland 
	
 
	
	
		'Een goed klantenbestand is goud waard' 
	
 
	
	
		Netwerk voor de Zeeuwse detailhandel 
	
 
	
	
		Handleiding helpt ondernemers door procedures 
	
 
	
	
		Economie van Zeeland presteert opmerkelijk goed 
	
 
	
	
		'De Ondernemer' exclusieve Mediapartner Contacta 2006 
	
 
	
	
		Zakelijk onderweg 
	
 
	
	
		Revitalisatie Smokkelhoek gevierd met Open Dag 
	
 
	
	
		Hoe veilig is uw Zeeuwse bedrijf ? 
	
 
	
	
		3e JKW Veiling Vlissingen 
	
 
	
	
		Makelaars in gesprek met 'de Ondernemer' 
	
 
	
	
		Toenemende vraag naar flexibele bedrijfsruimte 
	
 
	
	
		Gevolgen bouwenquête: vertrouwen en imago geschaad 
	
 
	
	
		De Beleggingsadviseurs 
	
 
	
	
		Vraag naar nieuwbouw bedrijfsruimte groeit 
	
 
	
	
		Prinslandse Polder voor grootschalige glastuinbouw 
	
 
	
	
		Aanvangsrendementen voor commercieel vastgoed verder gedaald 
	
 
	
	
		Ondernemer op het platteland 
	
 
					 | 
				 
				
					  | 
				 
				 
				
			 |