In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2006
File not found.

















Volkswagen New Beetle cabriolet: Exclusiviteit gewaarborgd

Langdurig stond de 'echte' Volkswagen Kever te boek als best verkochte auto ooit, waarmee hij de T-Ford naar de kroon stak. Hang naar het verleden bleek voor velen een drijfveer om in een VW Kever te gaan rijden want het model had veel nadelen. Rumoerig, dorstig en niet zo ruim, maar dit model maakte wel massa's mobiel, zowel in Europa als over de grote plas waar deze auto nog redelijk recent werd geproduceerd (Mexico).



Volkswagen nam een kordaat besluit en zette een tweetal modellen op de markt die uiterlijk wel - enigszins - aan een Kever doen denken, maar toch niet de nadelen ervan hebben. Gewoon omdat ze op het onderstel staan van hun nieuwe verkoopveelvraat: de Golf. Van de New Beetle, want zo wordt hij genoemd, bestaat een gesloten en een cabrioletversie. Het blijft persoonlijk, maar de cabriolet doet eindeloos veel sterker denken aan het oude model. Wij kozen een versie met 1.6 liter benzinemotor, de instapversie. Het heerlijkste gegeven aan de New Beetle cabriolet is eigenlijk de zitpositie van de voorstoelen. Geen enkele moderne cabriolet geeft je zo het gevoel echt buiten te zitten als juist deze nieuwe-oude Volkswagen. Doordat de (gebogen) voorruit (net als ooit bij de laatste series VW 1303) ver naar voren is geplaatst zit je niet, zoals bij de Peugeot elders op deze pagina's, bijna onder de voorruit. Je zit er echt achter en in de open lucht, tenminste als je open rijdt. Heerlijk!

Koddig
Aardig aan het model is dat VW zich echt heeft ingespannen een aantal authentieke details van het vorige model over te nemen. Het minuscule vaasje dat het dashboard siert bijvoorbeeld. Koddig en vertederend. In vergelijking met een VW Golf is de New Beetle een absolute liefhebbersauto. Niet alleen omdat de ruimte ten opzichte van zijn veelverkopende broertje achterblijft, ook het model zal niet iedereen aanspreken. De prijs ook niet trouwens, maar ja, dat krijg je als verkoopaantallen niet zo hoog zijn. Exclusiviteit gewaarborgd dus en dat vindt een aantal mensen ook wel weer prettig. Heel bijzonder is de linnen kap die in open toestand ver naar achteren uitsteekt. Hier geen ingewikkelde toestanden van metalen kleppen die heen en weer bewegen om de kap te openen en sluiten, je ontgrendelt de linnen kap van binnenuit, trekt aan een knop en in een beperkt aantal seconden zit je heerlijk buiten. Een kind doet de was. In minder dan geen tijd is de kap open of weer dicht. Nadeel van het systeem is dat je via de binnenspiegel nog maar net over die cabrioletkap kunt heen kijken. In gesloten toestand is achterin inparkeren helemaal gokken. Een parkeerhulp is als optie leverbaar en aan te raden. De basismotor maakt van deze nieuwe Kever geen strepentrekker natuurlijk maar daar is de auto ook niet voor bedoeld. Deze motor is absoluut adequaat om te doen waarvoor hij gemaakt is: heerlijk toeren met de kap open. Wat dat betreft is deze New Beetle cabriolet een absolute aanrader.

Mazda MX5: A star is born...

Bij de introductie van het eerste type deed hij de monden van andere autofabrikanten openvallen. De geboorte van een nieuw klein open sportwagentje was spectaculair omdat anderen beseften dat ze hier een gat in de markt hadden laten vallen. Mazda sprong erin en verkocht van de MX5, ofwel Miata zoals hij in sommige andere landen heet, honderdduizenden exemplaren. Daarmee was het op slag de meest verkochte sportwagen van het moment. Niet zo raar want de MX5 was en is nog steeds een buitengewoon lekker wagentje dat - in tegenstelling tot sommige van zijn soortgenoten - niet patserig overkomt.



Compact, snel, wendbaar en heerlijk open, dat zijn woorden die de MX5 door de jaren hebben gekenmerkt en die nog steeds voluit gelden. Voluit, want nu onlangs de derde generatie is aangetreden, is deze Mazda zelfs toegetreden tot een wat hoger segment auto's. Onderzoekt het vele en behoudt het goed, lijkt het adagium van de nieuwe MX5 te zijn geweest. Je moet eigenlijk best goed kijken om hem te kunnen onderscheiden van de tweede generatie. De uitgeklopte spatborden lopen hier nog het meest in het oog. Rijden doet de MX5 nog als de beste, daarvoor hoef je geen Z4, Toyota MR2 of Porsche Boxster te kopen. Het is een kek karretje voor erbij, want als enige auto lijkt-ie minder geschikt. Boodschappen doen gaat nog net zolang geen grotere voorwerpen meegevoerd hoeven te worden. Maar een kratje bier moet toch echt naast je op de plaats van de passagier.
Zoals in het verleden kun je ook deze MX-5, door zijn klassieke roadstereigenschappen, motor voorin - achterwielaandrijving, heerlijk sturen. Je kunt hem als het ware met het gaspedaal de bocht door laten glijden. Een sportwagentje zoals het ooit bedoeld is, in de beste Engelse tradities. Het voordeel van deze MX5 daarbij is echter dat hij ten opzichte van die generatie auto's beschikt over beproefde toptechniek, die bewezen heeft ook in de loop der jaren heel te blijven. De MX-5 kan nog steeds heel wat potten breken.

Peugeot 307 CC HdiF: Het dak eraf!

Peugeot heeft jarenlang een enorme verkoophit gehad met de 307. Vooral de SW en de Break wisten handen op elkaar te krijgen en stuwden verkopen op tot voor Peugeot ongekende hoogten. Een minder bekend type is de 307 CC, de coupé cabriolet met het deelbare stalen dak. In een oogwenk - 25 seconden - zit je buiten of weer binnen, al naar gelang de weersomstandigheden het toelaten. Wij kozen een versie met dieselmotor, een combinatie die je weliswaar steeds meer tegenkomt maar die toch nog bijzonder is.



Over schoonheid valt niet te twisten maar echt fraai lijkt de wat corpulente achterkant niet, wanneer de 307 CC gesloten voor je staat. De achterkant moest natuurlijk lang zijn om het dak te kunnen herbergen. Je kunt zien dat er concessies aan zijn gedaan want de achterruit loop zelfs nog iets boven het dak door. Anders was de achterkant nog langer geworden en dat was zelfs Peugeot te bar. Het interieur is globaal hetzelfde als van andere versies en dat ziet er gewoon goed uit. De stoelen zijn breed genoeg en geven voldoende steun waarmee deze 307 duidelijk wat in het voordeel is ten opzichte van zijn kleine cabriobroertje 206 CC. Wie open wil rijden hoeft alleen een knop naar achteren te trekken, de aanwezige motoren en hydraulica doen de rest. Keurig vouwt het dak zich achter in de bagageruimte, of andersom natuurlijk waarna de klep weer sluit. Een prachtig systeem waarbij je er wel rekening mee moet houden dat je deze knop doorlopend vasthoudt. De hydraulica kan slecht tegen onderbroken commando's waarna deze er de brui aan kan geven en handmatig moet worden dicht- of opengemaakt.

Minder bijterig
Het merk heeft een sterke naam op het gebied van de ontwikkeling en productie van dieselmotoren en die naam is terecht. De HDi-motoren die Peugeot fabriceert zijn sterk, krachtig en stil. Minder bijterig dan de Duitse diesels maar in ieder geval produceren ze minder geluid. Een ideale combinatie met een open auto natuurlijk omdat je met het deksel eraf altijd meer geluiden van buiten waarneemt. Een sterk nagelende dieselmotor zou dan afbreuk doen aan het comfort. Dat comfort is er nu wel, zowel gesloten als open is de auto een heel comfortabele metgezel. De dieselmotor met een cilinderinhoud van twee liter schopt het tot 136 paardenkrachten, ruim voldoende om behoorlijk mee te komen met de rest van het verkeer. Zoals gezegd houdt de motor zich vrijwel altijd behoorlijk op de achtergrond. Ondanks het feit dat de 307 CC als vierzitter wordt geafficheerd zal het toch heel wat moeite kosten vier personen op comfortabele wijze te vervoeren. De instap achterin is, ondanks de werkelijk gigantische portieren, niet echt makkelijk en beenruimte is ook niet in overvloed aanwezig. Maar met tweeën heerlijk toeren, daarvoor is de 307 CC gemaakt, het liefst open natuurlijk - daarvoor koop je een cabriolet - maar ook gesloten is het een heel prettige compaan. En ach, aan een dikke kont wen je ook wel op den duur...

...verenigt
OCG optimistisch over Zeeuwse economie

...verkoopt
Passie voor cyclisme

...organiseert
Provincie zoekt draagvlak voor promotie van Zeeland

...inspireert
Kom en ZIE, innoveren doe je samen!

...innoveert
De innovatieprijs van Zeeland

...promoot
'Een goed klantenbestand is goud waard'

...maakt kennis met
Netwerk voor de Zeeuwse detailhandel

...loodst
Handleiding helpt ondernemers door procedures

....debatteert
Economie van Zeeland presteert opmerkelijk goed

...ontmoet
'De Ondernemer' exclusieve Mediapartner Contacta 2006

...rijdt
Zakelijk onderweg

...werkt samen
Revitalisatie Smokkelhoek gevierd met Open Dag

...loopt risico
Hoe veilig is uw Zeeuwse bedrijf ?

...veilt
3e JKW Veiling Vlissingen

...bespreekt
Makelaars in gesprek met 'de Ondernemer'

...huurt flexibel
Toenemende vraag naar flexibele bedrijfsruimte

...onderzoekt
Gevolgen bouwenquête: vertrouwen en imago geschaad

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...kiest voor nieuw
Vraag naar nieuwbouw bedrijfsruimte groeit

...concludeert
Prinslandse Polder voor grootschalige glastuinbouw

...profiteert
Aanvangsrendementen voor commercieel vastgoed verder gedaald

...vindt mogelijkheden
Ondernemer op het platteland