Burgemeester E.J. Gelok van Borsele:
Gemeente van contrasten
Borsele is een gemeente met contrasten, uiteenlopend van een waardevol cultuurlandschap tot een grootschalig zeehaven industriegebied.
De heer E.J. Gelok burgemeester van Borsele.
Sinds 2002 is de heer E.J. Gelok burgemeester van Borsele.
De burgemeester van contrasten: "Het ene moment verdiep ik mij in het traditionele
handboogschieten op de staande wip en het volgende over de beveiliging van de KerncentraleBorssele."
De ruim 22.000 inwoners van Borsele wonen in het groen hart van Zuid-Beveland,
verdeeld over vijftien dorpen. In het noorden grenst de in 1970 gevormde gemeente aan
de Rijksweg A58, in het westen aan industriegebied Het Sloe en in het zuiden aan de Westerschelde.
Van oudsher is het een agrarisch gebied, waar traditionele landbouwproducten worden gebouwd.
De vruchtbare zeeklei is bij uitstek geschikt voor de zwarte bessenteelt. Ruim 75% van de
oogst komt uit Borsele.
Industrieterreinen
De strategische visie, de 'Borsatlas', vermeldt dat de gemeente Borsele streeft naar een concentratie
van bedrijventerreinen in het westelijk deel van de gemeente (Sloegebied en Sloepoort) en in
Heinkenszand en 's-Gravenpolder.
Sloegebied
Burgemeester Gelok: "Duizend van de drieëntwintighonderd hectare van het
Sloegebied ligt binnen onze gemeentegrenzen. Het beleid van dit industrie- en zeehavengebied wordt
eenduidig uitgevoerd door Zeeland Seaports, die de zeehavens van Vlissingen, Borsele en Terneuzen
beheert en ontwikkelt. Deze gemeenten en de Provincie Zeeland participeren in de havenautoriteit.
Uit het oogpunt van werkgelegenheid is het Sloegebied belangrijk voor Borsele.
Mede door de aantrekkelijke afstand werken daar veel van onze inwoners.
Wij richten ons op verdere versterking van het Sloegebied, met inachtneming van milieubeperkingen."
Sloepoort
Het plan Sloepoort beslaat circa 30 hectare bruto bedrijfsgrond tussen de Sloeweg, Driedijk,
Borsselsedijk en de Westerscheldetunnelweg.
Voorwaarde voor realisatie is dat Sloepoort voldoet aan een goede landschappelijke inpassing
en een acceptabel beeldkwaliteitsniveau. Het terrein is bestemd voor bestaande of nieuwe
bedrijven die gelieerd c.q. gerelateerd zijn aan grootschalige zeehavengebonden
bedrijvigheid in het Sloegebied. Daarnaast is het bedoeld voor bedrijven uit de
gemeente Borsele die het niveau van de kern overstijgen en niet op kleinschalige
bedrijventerreinen kunnen worden gehuisvest. Zeeland Seaports gaat de bedrijfsgronden
exploiteren. Naar verwachting wordt Sloepoort begin 2008 bouwrijp gemaakt.
Noordzak II
Bedrijventerrein Noordzak II in Heinkenszand is een kleinschalig bedrijventerrein dat
ruimte biedt aan bedrijven die naar aard en schaal een lokaal karakter hebben en
georiënteerd zijn op het verzorgingsgebied van de kern. Nog enkele kavels zijn
beschikbaar. De Ontwikkelingsmaatschappij Noordzak BV geeft ze uit. Na Noordzak II start
de gemeente de afrondende fase Noordzak III op.
Bedrijventerrein
's-Gravenpolder fase IV
Momenteel wordt op dit terrein circa 5,5 hectare bedrijfsgrond bouwrijp gemaakt.
De gemeente geeft de kavels uit, die momenteel alle zijn voorzien van een verkoopoptie.
Het bedrijventerrein is bestemd voor nieuwe en bestaande bedrijven die qua aard en schaal
passen bij het verzorgingsgebied van 's Gravenpolder en voor elders in de gemeente solitair
gevestigde bedrijven, die te groot zijn geworden.
Ontwikkelingen
"2007 wordt het jaar van belangrijke ontwikkelingen", vervolgt de heer Gelok.
"De komst van de Westerschelde Container Terminal (WCT) zal onze economie versterken.
De containerisering is een stimulans voor bestaande bedrijven en zal nieuwe bedrijvigheid
aantrekken. Naar verwachting zullen Provinciale Staten dit voorjaar beslissen over de planologische
wenselijkheid van de WCT. Daarna zal grondeigenaar Vlissingen het bestemmingsplantraject starten.
Medio 2007 start Zeeland Seaports met de bouw van de zeshonderd meterlange kade aan de noordzijde
van de Scaldiahaven voor de stukgoed- en containerterminal van Sea-Invest/Zuidnatie, de
'South Sea Terminal'. Naar verwachting leggen daar medio 2008 de eerste schepen aan.
In volgende fasen wordt 550 meter kade gerealiseerd.
Verbrugge verlengt de kademuur van zijn reeds gevestigde bedrijf aan de zuidzijde van de Scaldiahaven.
Naar verwachting wordt de Sloeweg (N62) in 2012 verdubbeld, de doorgaande verbinding
tussen het Sloegebied, de Westerscheldetunnel en Rijksweg A58. Momenteel worden varianten
bestudeerd en wordt gekeken naar een betere verkeersafwikkeling richting Goes. De aanleg
van een extra afslag op de A58 naar Heinkenszand, kan het fileprobleem verhelpen."
Ondernemerscontacten
Korte communicatielijnen en snelle service richting bedrijven zijn kernbegrippen voor Borsele.
De coördinatie binnen de gemeente verzorgt de bedrijfscontactfunctionaris.
Hij voert regelmatig overleg met de Ondernemersvereniging Borsele.
Vitaal Platteland
"Tot 2001 was de Zak van Zuid-Beveland Waardevol Cultuurlandschap.
Er was een loket ingesteld waar initiatiefnemers terecht konden voor hun subsidieaanvraag.
Dat bestaat nog steeds, zij het met een gewijzigde functie. Inmiddels had de Provincie Vitaal
Platteland Zeeland opgericht. Deze regeling stelde Europese en provinciale subsidie beschikbaar
voor initiatieven die de leefbaarheid op het platteland ten goede komen.
Sinds 2005 is de Zak van Zuid-Beveland aangewezen als deel van het Nationaal
Landschap Zuidwest Zeeland. Deze wil de kwaliteit van het gebied behouden en versterken.
De Schaapskooi tussen Nisse en Heinkenszand als informatiecentrum is een van
de te realiseren projecten.
Dankzij de inzet van vrijwilligers en bestuursleden kan deze unieke schaapskudde in
stand blijven," besluit burgemeester Gelok die tevens voorzitter van Stichting
Zeeuwse Schaapskudde is.
|