De havens van Borsele:
Stimuleren van bedrijvigheid
en werkgelegenheid in Zeeland
Duizend van drieëntwintighonderd hectare grondgebied van het Sloegebied ligt binnen
de gemeentegrenzen van Borsele, de overige binnen die van Vlissingen. Zeeland Seaports exploiteert de havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen.
De Borselse haven.
De Provincie Zeeland en de drie gemeenten participeren in deze havenautoriteit, de eerste voor de helft en Borsele, Vlissingen
en Terneuzen elk voor een zesde deel. Namens de gemeente Borsele heeft wethouder M.J.
de Bruijne zitting in het dagelijks bestuur en wethouder mr. M.M.D. Vermue-Vermue in het
algemeen bestuur van Zeeland Seaports, dat gevestigd is in Terneuzen.
Toegevoegde waarde
De belangrijkste doelstelling van de samenwerking binnen Zeeland Seaports is het
stimuleren van de bedrijvigheid en werkgelegenheid in Zeeland. Hans van der Hart,
directeur van Zeeland Seaports: "Wij beheren en exploiteren ruim 4.400 hectare haventerrein
aan beide kanten van de Westerschelde. Samen met het bedrijfsleven en andere havengerelateerde
organisaties zoals Zeeland Port Promotion Council, streven wij ernaar de positie van de Zeeuwse
zeehavens voortdurend te versterken. Bedrijven die een extra toegevoegde waarde bieden het
gebied van logistiek, bijvoorbeeld door assemblage of het zogenoemde 'strippen en stuffen'
van containers, spelen daarbij een steeds belangrijker rol. In de komst van dat soort bedrijvigheid naar
Zeeland, zijn wij graag bereid te investeren. Die levert immers extra banen op. Wij hopen dan ook van harte
dat de Provincie Zeeland snel een positieve beslissing neemt over de bouw van de Westerschelde Container
Terminal. Die zal de economische positie van de havens en van Zeeland aanzienlijk versterken."
Diversiteit
Het Sloegebied dateert uit de zestiger jaren van de vorige eeuw. Oorspronkelijk lag het
industriegebied alleen op Vlissings grondgebied. De in 1964 aangelegde Sloehaven is de oudste haven.
Geleidelijk aan is het Sloe uitgebreid richting Borsele. Daar worden dit jaar aan de Scaldiahaven de
laatste kavels bebouwd. Het havengebied kent een grote verscheidenheid aan bedrijvigheid, variërend van
scheepsbouw, industrie, goederen- en brandstoffenoverslag tot energieopwekking. De enige commerciële
kerncentrale van Nederland, gebouwd aan de Westerschelde, staat op het grondgebied van Borsele.
Het Sloegebied is niet alleen uniek vanwege zijn ligging direct aan open water, maar ook vanwege de
toegevoegde waarde die de havens en de daar gevestigde havengebonden bedrijven met hun goed opgeleide, gemotiveerde personeelsleden bieden.
Scaldiahaven
"Medio dit jaar starten wij met de bouw van de kade voor de terminal van Sea-Invest/Zuidnatie. De combinatie van deze Vlaamse havenbedrijven gaat
werken onder de naam South Sea Terminal. Momenteel is bij de gemeente Borsele de milieuvergunning voor deze terminal
voor de overslag van containers, stukgoed en andere vracht in behandeling. Het project voeren wij uit in drie fasen,
de eerste betreft zeshonderd meter kade aan de noordzijde van de haven. In de volgende twee fasen sluit daarop
driehonderd meter aan en tweehonderdvijftig meter aan de kopse kant van de haven. Naar verwachting zal de eerste fase
in de tweede helft van 2008 worden opgeleverd.
Tevens wil het reeds aan de zuidzijde van de Scaldiahaven gevestigde bedrijf Verbrugge zijn
activiteiten uitbreiden. Daarvoor zal ook die kademuur worden verlengd.
Dergelijke economische ontwikkelingen zijn van groot belang voor de werkgelegenheid en voor
de economie in de gemeente Borsele", stelt Hans van der Hart.
Sloepoort
Een andere belangrijke ontwikkeling is de aanleg van het nieuwe bedrijventerrein Sloepoort in 's-Heerenhoek,
dat Zeeland Seaports gaat realiseren en exploiteren langs de N254. Voor deze prachtige zichtlocatie vlak langs
de toegangswegen naar de Westerschelde is grote belangstelling. Hier komen deels havengerelateerde bedrijven,
zoals transportondernemingen en bedrijven op het gebied van onderhoud, installatietechniek en zakelijke dienstverlening.
Er is ook plaats voor ondernemingen die te groot zijn voor vestiging in de omliggende dorpen.
Sloelijn
Hans van der Hart: "Hoewel wij er met onze uiterst gunstige tariefstelling voor de binnenvaartfaciliteiten naar streven, de steeds
toenemende goederenstroom in de provincie zoveel mogelijk via het water te laten lopen en daarmee het wegen- en spoorwegennet te ontlasten,
zijn wij blij met de aanleg van de nieuwe Sloelijn. De drie kilometerlange spoorlijn met haar ongelijkvloerse kruisingen die direct aansluit
op de Zeeuwse lijn Vlissingen-Roosendaal komt in de plaats van de huidige negen kilometerlange lijn met haar gelijkvloerse, deels onbeveiligde
kruisingen, die door onder meer de kern Heinkenszand loopt. Medio 2008 zullen de eerste goederentreinen over het nieuwe tracé rijden."
Internet: www.portofzeeland.com
|