|
Geen verlangen naar méér...
Mercedes-Benz 320 CDI 4-matic
Op het eerste gezicht veranderde Mercedes-Benz aan de E-klasse niet zo veel. De veranderingen zijn meer onderhuids
te vinden, maar temidden van het verkoopgeweld dat Audi met zijn nieuwste A6 en BMW met zijn 5-serie (eind maart in
de showroom) neerzetten, kon Mercedes niet achterblijven. In de meest recente E werden zo maar liefst 2000 onderdelen
vernieuwd.
De E-klasse hoort samen met de binnenkort te introduceren compactere C-klasse tot de belangrijkste troeven van het
sterrenmerk. Een E-klasse is een kostbaar bezit en dat begint al bij de minst vermogende (vanaf 50.750 euro).
In de concurrentie met Audi, dat goede naam maakte met zijn quattro vierwielaandrijving, wilde Mercedes-Benz niet
achterblijven en bracht voor een groot aantal E's en S'en de 4-Matic op de markt. Veiliger bij slechte
weersomstandigheden en koersvaster in dagelijks verkeer. Mercedes is een van de voorlopers in dieseltechnologie
en nog steeds behoort het merk hierin tot de absolute top. De 320 CDI heeft een krachtige motor met een cilinderinhoud
van zo'n drie liter, goed voor een koningskoppel van maar liefst 560 Nm.
Mercedes is van oudsher het merk dat comfort met hoofdletters schrijft en dat is nog steeds het geval. De E 320
CDI 4-Matic laat, zeker wanneer je wat extra's laat monteren, geen wens onvervuld. Mercedes claimt met de vernieuwde
E de veiligste auto in zijn klasse te hebben geïntroduceerd en natuurlijk zit de wagen tot aan de nok toe
volgestouwd met comfort- en veiligheid verhogende gadgets. Zo is de Mercedes E-klasse de eerste auto ter wereld met
intelligente verlichting. Deze herkent op wat voor soort weg wordt gereden en past het lichtbeeld daarop aan. Het
comfort van voor- en achtermeubilair is boven elke twijfel verheven; in een woord heerlijk. Systemen als Pre-safe
dat een aanrijding 'ziet' aankomen en maatregelen neemt om de klap zo goed mogelijk te boven te komen en het
adaptieve remsysteem waarbij in het geval een noodstop de remlichten knipperen, zijn standaard.
De afgelopen vier jaar heeft Mercedes-Benz van de E-klasse - het hoge prijskaartje ten spijt - al meer dan een
miljoen exemplaren weten te verkopen. De auto mag dan een hoge verkoopprijs hebben, waarbij deze nog mijlenver
opgedreven kan worden door de installatie van een lijvig boekwerkje aan extra's, de inruilprijs is ook buitengewoon
hoog wat de E tot een waardevaste aankoop maakt. Die waardevastheid, in combinatie met het hoge comfort en de
sublieme veiligheidsuitrusting doet eigenlijk in geen enkel geval verlangen naar meer of naar een duurdere auto.
Mini Cooper Aaibare eigenheimer
Zonder reserve behoort de moderne Miniformule tot de best geslaagde retro-auto's. Het origineel van Sir Alec Issigonis
uit 1959 mag dan misschien nóg grappiger en ruimtelijker zijn, de nieuwe Mini is onvoorstelbaar veel beter.
Het afgelopen najaar werd een heel nieuwe Mini geïntroduceerd. Weliswaar bleef geen schroefje hetzelfde, toch
merken alleen kenners het verschil.
Wat hoekiger werd-ie, de nieuwe Mini Cooper. Tegen betaling van een forse bom duiten is hij eveneens verkrijgbaar
als nog snellere en fellere Cooper S en er zal nog wel een en ander in de pijplijn zitten op dat gebied.
Over het uiterlijk van de nieuweling kun je verschillend denken. Als je goed kijkt staat het iets verder van het
origineel af met zijn iets naar achteren uitgebouwde kontje en zijn nieuw vormgegeven koplampen. Ook in interieur
ontkwam niet aan nieuwe lijnen al is de inspiratie wel héél sterk op gedaan bij het voorgaande model.
Met dien verstande dat de centraal geplaatste snelheidsmeter nu het formaat heeft van de vulopening van een gemiddelde
wasmachine; enorm dus, die snelheidsmeter. Niet per se fraaier overigens. Net als de oude is ook de nieuwe Mini
een hebbeding, een auto die je niet koopt als je louter behoefte hebt aan ruimte, want binnen zijn prijssegment
behoort de Mini tot de kleinsten. Je koopt een Mini omdat je hem kek vindt en dat is hij ook. Je maakt een statement
met een Mini Cooper: ik val voor design.
De 1.6 liter motor loopt als een zonnetje en de 'sound engineers' van BMW, waartoe Mini behoort, hebben hun
uiterste best gedaan hem een rauwe klank te geven. Dat is goed gelukt. Dat geluid mag dan weliswaar sportief
klinken en appelleren aan het sportieve imago dat het karretje heeft, een beetje vermoeiend is het wel. De prestaties
zijn in orde, voor uitschieters op dit vlak moet je uitwijken naar de Cooper S die fors kortere acceleratietijden
laat noteren en een hogere topsnelheid. Kostbare seconden want die S met zijn compressor onder de motorkap kost 7500
euro meer, dat wel.
Het oorspronkelijke idee dat de wieltjes van de auto echt op de vier hoeken van de auto staan is hetzelfde
gebleven maar toch is de ruimtelijke beleving van de oer-Mini ongeëvenaard. Net als alle voorgangers rijdt de
nieuwe als een kart en je kunt er onvoorstelbaar hard mee de bocht om. Echt veel rijverschillen met het voorgaande
model kwam ik niet tegen; deze nieuwe lijkt ook meer een exponent van de marketingwet waarbij alles altijd op termijn
vernieuwd moet worden om de kopers geprikkeld te houden. Dat zal wel lukken want ook deze Mini is nog steeds een
verschrikkelijk lekker karretje. Veelrijders mogen op termijn een dieselversie tegemoet zien. De cabriolet komt
dit voorjaar.
De Mini Cooper kost vanaf 22.270 euro, inclusief BTW.
De kat slaat terug: Jaguar XF is een raskat
Dat Jaguar moeilijke tijden doormaakt is bekend. De komst van de alom geprezen XJ moest het tij keren, maar deed
het niet in voldoende mate. De S-type, op basis van de klassieke Jaguar S, werd vanaf de introductie in 1999 ook
niet helemaal wat ervan verwacht werd. Geen Mercedes of BMW-killer in ieder geval.
Later dit jaar komt Jaguar echter
met de lang verwachte opvolger van die S-type waarvan de geruchten al de ronde deden dat het een vierdeurs
sportwagen zou worden. Met het prijsgeven van de eerste beelden door Jaguar is duidelijk geworden dat die geruchten
waarheid blijken te zijn. De nieuwe XF is met recht een vierdeurs sportauto en geeft aldus het merk van de wilde
kat, 'de definitieve designrichting aan waarvoor het merk heeft gekozen.' Vrijwel iedereen die de XF ziet zal
hem mooi vinden met zijn gestrekte gewelfde lijn. Een raskat van het zuiverste water. Natuurlijk komen tal van
motoren beschikbaar, tot en met het supercharged 4.2 liter blok aan toe, maar uiteraard komen er ook minder
vermogende motoren beschikbaar, inclusief minstens één dieselmotor. Het getoonde studiemodel
C-XF is geschikt voor vervoer van vier personen, maar ongetwijfeld wordt het productiemodel uitgevoerd met
vijf zitplaatsen om de concurrentie niet teveel in de kaart te spelen. Heel bijzonder is het gebrek aan
zichtbare stikselnaden van de lederen bekleding (het is tenslotte een Jaguar...) waardoor het lijkt of de hele
auto is leer is gewikkeld. Onduidelijk is of deze vorm van leerverwerking het productiestadium zal halen. De
nieuwe XF wordt naar verwachting in september op de IAA in Frankfurt voorgesteld.
|
|
Zeeland mag de boot niet missen!
Ondernemers zorgen uit handen nemen
Zeeuws bedrijfsleven moet durven investeren
Open source software in het MKB: onbekend maakt onbemind
"Op half uur rijden zitten tal van interessante bedrijven"
Peterbedrijf helpt Zeeuwse en Vlaamse ondernemer
Gemeente van contrasten
Succes trekt succes aan
Stimuleren van bedrijvigheid en werkgelegenheid in Zeeland
De sleutel tot continuiteit
De Beleggingsadviseurs
Veel variatie op Java Comedy Night
Zeeland Seaports zet in op containerterminal
Mercedes-Benz 320 CDI 4-matic
NVB: 'Meer bedrijven willen verhuizen of verbouwen''
Pand familiebedrijf vrij van overdrachtsbelasting
|
|
|