BZW bepleit nieuwe
economische impulsen
Het zolang bepleite Zeeuwse Kennis- en Ontwikkelings-bedrijf,
de NV Economische Impuls Zeeland (EIZ), is per 1 maart officieel
van start gegaan. Hierin participeren provincie, gemeenten,
kennisinstellingen en bedrijfsleven om vanuit een gezamenlijke
visie Zeeland nadrukkelijker op de kaart te zetten.
Voorzitter David Luteijn van de BZW Zeeland.
De Ondernemer spreekt met vier enthousiaste vertegenwoordigers van de
Roosendaalse netwerkvereniging: Marc Brekoo van Target Vision, Cees Dekkers van Liton,
financieel-bedrijfskundig advies, Dick Jan Albers, Switch re-integratie en
Raymond Smulders van Studio I-Bizz.
Brekoo vertelt dat het MKB Netwerk Roosendaal jaarlijks vier
info-tainmentavonden houdt, waar ondernemers door inspirerende
sprekers aan het denken worden gezet. Dekkers: "Een avond over
de techniek achter het nieuwste computersysteem vinden we een stuk minder
interessant. Het gaat erom dat we elke keer weer ondernemers willen inspireren
met interessante sprekers die een verfrissende kijk of vernieuwende visie op
het bedrijfsleven hebben." Albers vult hem aan: "en natuurlijk bieden onze
avonden uitstekende mogelijkheden tot netwerken! Onze club heeft een vaste
kern, maar ik zie elke keer weer nieuwe gezichten. Erg leuk."
Op deze wijze kan ook meer worden geprofiteerd van de
aanwezige Haagse en Europese stimuleringsgelden, opdat ook
in Zeeland van planstadium overgegaan kan worden naar
uitvoeringsstadium. De uit Zuidzande afkomstige David Luteijn is eind
vorig jaar Jelle Groenink opgevolgd als voorzitter van de BZW Zeeland.
Luteijn kent het Haagse wereldje. De inmiddels 63-jarige Zeeuws-Vlaming was
van 1983 tot 1995 Eerste Kamerlid voor de VVD, waarvan de laatste acht jaar
als fractievoorzitter.
Hij heeft een aantal zware staatscommissies voorgezeten en was medio 2000,
op uitdrukkelijk verzoek van het kabinet, waarnemend Commissaris der Koningin
in Zuid-Holland. „Het geeft kennis en ervaring van de Haagse contreien.
Ik ken het spel van de kabinetsformatie.
de weg in Den Haag
Als fractievoorzitter van de Eerste Kamer heb ik bijvoorbeeld
heel nauw samengewerkt met Frits Bolkestein. Eén van de zwakke punten
in het Zeeuwse is dat maar weinig mensen de weg in Den Haag goed kennen.
Van de geldstromen komt er veel te weinig in Zeeland terecht", aldus ir
Luteijn. Hij studeerde agrarische economie en agrarisch recht aan
de Landbouwuniversiteit in Wageningen en exploiteert, samen met
zijn zoon, nog altijd een landbouw en recreatiebedrijf.
Hij beklede onder ander bestuursfuncties bij
grote corporaties als Cebeko en de Rabobank en was van 2002 tot 2006
algemeen directeur van Delta NV.Verder heeft hij een hele reeks commissariaten
vervuld, met name in de toezichthoudende sfeer.
Visie
In het Manifest Duurzame Dynamiek van eind 2005
heeft de BZW een visie gepresenteerd voor de langere
termijn in het kader van de economische ontwikkeling
van Zeeland. Daarin worden havens & industrie, recreatie
& toerisme en de agrarische sector als speerpunten van
beleid genoemd. Dit strookt met het tweesporenbeleid van de
Provincie dat perspectief biedt op een unieke positie in deRijn
Schelde Delta: zowel verdere ontwikkeling van industrie- en havengebieden,
als van de blauwgroene oase. „De sector havens & industrie vormt de motor
van de Zeeuwse economie. Daar ligt onze kracht. In het provinciaal
beleid moet er daarom ruimte worden geschapen voor verdere groei
van de industriële sector in de zeehavengebieden. Natuurlijk
moet er ruimte blijven voor een groen open landschap, een van
de keurmerken van Zeeland, maar dat mag niet ten koste gaan van
de industriële sector in de zeehavengebieden. Het is het hart
van de Zeeuwse economie, met tevens veel afgeleide bedrijvigheid.
Vandaar ook dat de BZW een groot voorstander is van
de Westerschelde Container Tunnel (WCT), maar ook van
andere containerfaciliteiten zoals bijvoorbeeld voorzien
in de plannen van Verbrugge Terminals. Het gaat niet om òf òf,
maar èn èn. Wil je geen achterstand oplopen, dan zul je mee moeten
gaan in de internationale containerisatie. In wat voor vorm dan ook,
moet er aansluiting worden gevonden met de grote internationale containtertrafieken.
De WCT is daarbij een uitgelezen kans", stelt Luteijn.
Negentig procent van de grotere Zeeuwse bedrijven zijn
aangesloten bij de BZW. „We zijn een behoorlijk actieve
vereniging die invloed probeert uit te oefenen in het belang
van de achterban. De BZW is in de eerste plaats belangenbehartiger
naar de overheden toe, en daarnaast ook een netwerkorganisatie voor
alle leden.
Samenhang
Iedere maand is er een lunchbijeenkomst waar informatie
wordt verschaft over recente onderwerpen en waar je ervaart wat er
leeft onder de ondernemers. Hoe kan bijvoorbeeld overbodige regelgeving
worden teruggedrongen? Onzinnige en tegenstrijdige regels zijn een van de
grootste ergernissen van ondernemers." Samenhang tussen de 3 O's, Ondernemers,
Overheid en Onderwijs, is volgens David Luteijn van eminent belang.
„Kennisinstellingen als HZ en ROC worden steeds belangrijker in het kader
van toelevering van adequate arbeidskrachten naar het bedrijfsleven.
Opleidingsplaatsen moeten worden afgestemd op de vraag van de markt.
Gelukkig is er een positieve ontwikkeling gaande. Stonden onderwijs
en bedrijfsleven voorheen met de ruggen tegenover elkaar, tegenwoordig is er
het besef dat men niet zonder elkaar kan.
David Luteijn heeft een goed inzicht in de Haagse contreien.
Het is bijvoorbeeld logisch dat er
nauw overleg is tussen DOW en ROC Terneuzen. De BZW anticipeert op de verwachte
krapte op de arbeidsmarkt, niet alleen ten aanzien van technisch personeel maar
bijvoorbeeld ook in de zorg. Als BZW proberen we een beetje ordening en sturing aan
te brengen", aldus Luteijn die namens de BZW ook lid is van de provinciale Stuurgroep
Ouderen en Arbeid, initiator van de campagne de GrijsGroene Motor.
Imago
„Het imago van Zeeland moet verbeterd worden.
Mensen moeten meer bewust worden gemaakt van het feit
dat Zeeland een aantrekkelijk woon- en werkgebied is. Als
directeur van Delta kreeg ik wel eens de vraag voorgelegd
van een potentiële nieuwe arbeidskracht of er voor zijn kinderen wel
fatsoenlijk onderwijs is in Zeeland. Het beeld van Zeeland dat
bijvoorbeeld randstedelingen op hun netvlies hebben, moet een
positieve impuls krijgen." De BZW-voorzitter memoreert dat een
drastische verbetering van de infrastructuur tot (nog) meer
economische ontwikkeling leidt. „Gelukkig is in november onder
leiding van toenmalig minister Karla Peijs van Verkeer & Waterstaat een
doorbraak bereikt met de plannen voor de tunnel bij Sluiskil, onder het
kanaal van Gent naar Terneuzen. Als we ook rekening houden met een
verbreding van de autowegen naar en van de Westerscheldetunnel,
zal met een beetje goede wil de snelweg Goes-Gent over ruim vijf
jaar gereed kunnen zijn", aldus David Luteijn.
|