Audi R8 Porsche killer uit Ingolstadt
De economie leeft wereldwijd op en autofabrikanten speelden daar al enige tijd op in.
Audi bijvoorbeeld. Het prestigemerk uit de Volkswagengroep trok op de Paris Mondial de
l'Automobile 2006 de voiles van de R8; een prestigieuze sportwagen die op basis van pure
kwaliteiten het erkende sportwagenmerken als Porsche en Ferrari nog wel eens lastig zou
kunnen maken. Het enige wat deze beschaafde bullebak in de wielen zou kunnen rijden is
het (te) keurige imago van het merk zelf.
Ogenschijnlijk heeft de nieuwe R8 veel weg van de
magistrale Lamborghini Gallardo, ook een beest met middenmotor,
net als de R8. Hij ziet er dus absoluut fantastisch uit, deze R8.
Zowel van binnen als van buiten heeft deze auto wat je van een wagen
in dit prijssegment (vanafprijs rond 150.000 euro) verwacht. Maar die
ondernemer die zich na het lezen van prettige eindejaarscijfers eens lekker wil
verwennen, doet er goed aan vanaf het tweede kwartaal van dit jaar, eens bij de
Audi-dealer langs te gaan.
Onder de - verlichte- motorkap achterin ligt onder een glazen huif de machtige
4.2 liter motor die ook de RS4 aandrijft. Omdat deze R8 alle andere Audi's in
de schaduw moet stellen, heeft het merk met de ringen er voor gezorgd dat er
toch een en ander aan is veranderd. De smering van de motor is verbeterd door
toepassing van een dry-sump systeem, waardoor ook bij extreme bochtsnelheden
de toevoer van olie naar vitale delen, gewaarborgd blijft.
Ook wordt de snelheidsbegrenzer op de R8 niet toegepast waardoor deze rassporter een
topsnelheid haalt van meer dan 300 km/h en daardoor veel Porsches achter zich laat.
Ook de acceleratie is indrukwekkend. In 4,6 seconde wordt je van stilstand naar 100 km/h
gekatapulteerd. Reken erop dat alle andere cijfers navenant zijn. Audi heeft misschien niet
eens zo heel veel moeite hoeven doen om de R8 te ontwikkelen. Immers, met supersnelle
S- en RS-versies had het merk al veel kennis in huis over het ontwikkelen
van sportieve auto's. Bovendien is Lamborghini sinds een aantal jaren een
volbloeddochter van het merk met de ringen en kan het dus naar hartenlust
putten uit de magazijnen van het merk met de briesende stier. Audi maakt
zijn lijfspreuk Voorsprong door Techniek waar met de introductie van LED
-koplampen die volgend jaar leverbaar worden. Nu al is onder de bi-xenonverlichting
een rijtje LED's geplaatst waardoor je ook bij daglicht met verlichting rijdt.
Het is wel duidelijk dat Audi een geweldige sportauto heeft ontwikkeld.
Door BPM en BTW is de auto in ons land helaas erg duur. Kwalitatief zal hem
echter weinig aan te rekenen zijn.
Volkswagen Polo Blue Motion Lekker spaarvarkentje
Volkswagen is al een aantal jaren bezig om zich
te profileren als een merk dat naast betrouwbare en goede auto's,
ook zeer zuinige milieubewuste wagens bouwt. De Lupo 3L, met een
gemiddeld verbruik van 1:33 was daar een goed voorbeeld van.
Echter, deze VW met onder meer zijn start/stop automaat waarbij
de motor afsloeg bij een stop langer dan 3 seconden, leek wat
doorgeschoten in zijn manie om deze lage verbruikscijfers te halen.
Dat moest anders en zo ontwikkelden de Wolfsburgers de Blue Motion
familie. Zuinige auto's die ook nog eens heel goed rijden zonder last
te hebben van die zuinigheid. Als eerste werd eind vorige jaar de
Polo 1.4 TDI Blue Motion geïntroduceerd. Dit compacte middenklassertje
heeft ten opzichte van de 'gewone' Polo diesel wat uiterlijke wijzigingen
die zijn stroomlijn verbeteren en een aangepaste (smalle) bandenset die
zijn rolweerstand verlagen. Zijn motor is uiteraard zuinig afgesteld en
genereert 80 paardenkrachten met een koppel van tegen de 200 Nm. Ruim voldoende
om deze Polo helemaal mee te kunnen laten gaan in de snelle verkeersstromen
van het hedendaagse verkeer. Het interieur is helemaal van deze tijd; fraai
afgewerkt met hoogwaardige materialen. De stoelen zitten - Volkswagen
eigen - prima met voldoende steun aan elke zijde. Helemaal top dus
eigenlijk, deze Volkswagen? Nou, zo sterk is het ook weer niet helemaal,
want zijn zuinigheid zorgt ook voor wat bijwerkingen. In de eerste plaats
zorgen de smalle bandjes ervoor dat je bij sterke zijwind doorlopend moet
corrigeren wat enige gewenning vraagt.
Daarnaast wordt het beloofde gemiddelde verbruik, bij normaal gebruik, niet gehaald. Volkswagen
pretendeert een gemiddeld verbruik aan dieselbrandstof van 1:25. Dat
is niet meer het fenomenale gemiddelde van de eerdergenoemde Lupo, maar
naar hedendaagse maatstaven, heel erg zuinig. Tijdens de tijd dat ik met
de Polo Blue Motion reed kwam ik aan een gemiddeld verbruik van 1:20; heel
netjes maar niet écht spectaculair. Volkswagen had er misschien toch goed aan
gedaan bijvoorbeeld een cruisecontrole te installeren. Daardoor worden verbruikscijfers
op lange snelwegritten doorgaans wel wat naar beneden gebracht. In plaats daarvan
heeft VW ervoor gekozen de auto zo basaal mogelijk uit te rusten.
Waarschijnlijk om de prijs van krap 20 mille, inclusief BTW, te drukken.
Met die prijs concurreert de Blue Motion in eigen huis met de 'gewone'
Polo TDI met 80 pk. Hij is wat eenvoudiger uitgerust maar neemt genoegen
met nog minder brandstof. Het is aan de consument om een keuze te maken
tussen wat meer luxe of een lager brandstofverbruik. Met de stijgende
brandstofprijzen die ons ongetwijfeld nog boven het hoofd zullen hangen en
in combinatie met een eventuele inruil over een aantal jaren zou de keuze
voor mij niet moeilijk zijn. Ik ga voor de Polo Blue Motion en neem zijn
kleine nadelen maar voor lief.
Opel Corsa 1.3 CDTi Enjoy
Wanneer er een nieuwe generatie Opels Corsa wordt geïntroduceerd
weet je: hier gaan we er weer veel van zien. Ook bij de generatie Corsa's
die nu in de showroom staan, zal dat het geval zijn.
Opel heeft een trucje gevonden om zich niet te zeer te branden aan nieuwe vormgevingen.
De populaire Astra werd in dit geval te heet gewassen et voilá: de Corsa.
Zowel de drie- als vijfdeurs versies lijken als twee druppels water op elkaar.
Slechts de driedeurs Corsa heeft een wat sportievere uitstraling door zijn
uigebouwde wielkasten; ook zo getekend omdat anders door de geringere breedte
van de carrosserie, een flink setje banden er aan de zijkant zou uitsteken.
Maar hoe dan ook: de Corsa ziet er gelikt uit. Ook van binnen al is wel erg
ruimhartig gebruik gemaakt van kunststof dat op aluminium moet lijken maar dat
net niet doet.
De stoelen zijn hard maar bieden, na enige gewenning, voldoende steun.
Opel heeft er voor gekozen direct een groot aantal motoren aan te bieden.
Drie keuzes voor klanten die een benzinemotor willen (1.0, 1.2 en 1.4 liter)
en drie voor de dieselaars onder ons (1.3-75 pk; 1.3-90 pk en 1.7-90 pk).
De Ondernemer reed met de minst opgefokte dieselmotor met 75 paarden onder
de kap en was enigszins teleurgesteld over de prestaties van dit blok.
De motor moet er erg aan trekken om tot enigszins aansprekende prestaties
te komen en dan nog zie je de snelheidsmeter maar langzaam langs de cijfertjes lopen.
Wel heel prettig is de rustige loop van dit blok. Na de luidruchtige nagelende start,
loopt de motor heel stil. Qua souplesse ben je waarschijnlijk bij de andere dieselblokken
wat beter af. Het verbruik kwam tijdens de test uit op 1:17. Heel innovatief
is het optionele Flex-Fix draagsysteem voor fietsen dat in de achterbumper zit ingebouwd.
De Corsa 1.3 CDTi Enjoy, komt met wat actiepakketten, uit om een prijs van 22 mille
(inclusief BTW). Kaal kost hij 19.000 euro (inclusief BTW).
|