In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2007
File not found.


















Columns
Ron Gregoor
ir Kairos Jeroen van Oyen
Hans van Dienst, Arnold van der Steen
De sector detailhandel non-food
Hans van Dienst, Arnold van der Steen
Senior accountmanagers
Rabobank Beveland afdeling Bedrijven



Reeds 30 jaar lang presenteert de Rabobank jaarlijks haar visie op de diverse sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven in haar publicatie Cijfers & Trends. Deze maanden zullen wij in deze column de visie van de Rabobank Groep op enkele sectoren welke ook van belang zijn voor de Zeeuwse economie weergeven. Deze maand:

De sector detailhandel non-food
De sector detailhandel non-food kent een grote diversiteit aan bedrijfsactiviteiten. Onderdeel van deze sector zijn ondermeer detailhandel in wonen, doe-het-zelf-detailhandel, detailhandel in textiel, kleding en schoeisel en detailhandel in personenauto's, auto-onderdelen en motorfietsen.

Trends
In de strijd om de consumenteneuro heeft de reguliere detailhandel non-food te maken met een drietal belangrijke trends. Allereerst dienen de bestedingen aan duurzame goederen (meubels, consumentenelektronica) blijvend te wed-ijveren met uitgaven in andere bestedingscategorieën zoals vrije tijd en ontspanning. Daarnaast raakt de consument meer en meer vertrouwd met internet en online winkelen. Tot voor kort gebruikte de consument internet vooral voor productinformatie en prijsvergelijking. Het aankopen van producten via internet neemt evenwel toe. Om geen omzet te verliezen maken steeds meer detailhandelsbedrijven en - ketens gebruik van professionele webwinkels. Tenslotte proberen steeds meer bedrijven extra inkomsten te genereren door branchevreemde producten aan te bieden. Dit leidt tot verdergaande branchevervaging.

Perspectief
Stonden voorgaande jaren in het teken van dalende koopkracht en een laag consumentenvertrouwen, momenteel profiteert de detailhandel non-food van de verbeterde economische vooruitzichten. De sector reageert relatief sterk op conjuncturele schommelingen. Ten tijde van laagconjunctuur wordt de aankoop van duurzame goederen op de lange baan geschoven. De omzetstijgingen van de non-foodbranches in 2006 en 2007 bevestigen het economisch herstel. Deze stijging is vrijwel volledig het gevolg van een toename in het volume. Meubelzaken en winkels in consumentenelektronica scoren bovengemiddeld. Andere non-food branches zoals bouwmarkten, drogisterijen en bovenkledingzaken zien hun omzet ook toenemen, zij het wat minder fors. De bestedingen aan duurzame goederen zullen daarnaast moeten wedijveren met uitgaven in andere bestedingscategorieën zoals vrije tijd en ontspanning.

De opmars van webwinkels
Internet is voor consumenten al jaren een belangrijke bron ter oriëntatie, voorafgaand aan de aanschaf. Sinds enige tijd ervaart een groot aantal non-foodbranchs de opmars van webwinkels. De consument raakt meer en meer vertrouwd met internet en online winkelen. De komst van het consumentenkeurmerk Thuiswinkel Waarborg en betrouwbare betalingsmanieren als iDEAL dragen bij aan de acceptatie en toegankelijkheid van de webwinkels. Naar verwachting zal het aanbod van producten en het aantal kopers verder toenemen én zal het gemiddelde aankoopbedrag per koper stijgen. De markt voor webwinkels heeft dan ook een behoorlijk groeipotentieel, al zal dit per branche verschillen. De consument blijft naar de winkel gaan, omdat proeven en voelen voor veel aankopen belangrijk is.

Consument staat centraal
De consument heeft min of meer de macht binnen de detailhandel non-food. Voor de ondernemer is het een enorme uitdaging om aan de veeleisende en grillig handelende consument tegemoet te komen. Om de hevige concurrentie het hoofd te bieden en de consument aan te zetten tot aankoop zal de ondernemer optimaal moeten inspelen op de klantbehoefte. In een uitermate concurrerende markt wordt door de grotere ketens scherp ingezet op prijs. Voor de kleinere ondernemer is het juist zaak om zich te onderscheiden op een andere wijze, zoals een uniek assortiment, gemak, service en kwaliteit.




...repareert
Drukte geeft een bepaalde rust

...promoot
Impuls zet Zeeland op de kaart

...prikt
Uit eten met Karla en Marten

...innoveert
Vernieuwen in goede tijden

...financiert
Gebundelde innovatievouchers maken groot onderzoek TNO mogelijk

...onderzoekt
Brandstofcel geeft fluistersloep de toekomst

...vraagt aan
Innovatievoucher 2007

....informeert
Wat verandert er voor u in 2008?

...bespaart
Zeeuwse ondernemers betalen fors minder aan KvK

...stopt
een onnodige betaling

...zit
De stoel

...bekijkt
de Stand van Zaken

...promoot
Toerisme: meer kwaliteit

...presenteert
Contacta: alle ruimte

...werkt samen
Rotterdam praat weer met Zeeuwse havens

...levert
Zeeuwse wijn voor KLM

...schrijft
de Ondernemer zoekt medewerkers

...creëert
De nieuwe lijn VW bedrijfsauto's

...viert
Zestig jaar VW Transporter

...vervaardigt
Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat

...is rijk uitgerust
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper

...automatiseert
De truck als rijdende computer

...rijdt
Zakelijk onderweg

...combineert
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller

...lost op
The European Road Transport Show

...introduceert
MAN introduceert sterkste truck

...pakt uit
Renault massaal op BedrijfsautoRAI

...biedt
Ford: Aandacht voor het milieu

...neemt
Foto's uit de heliumballon

...lanceert
Nederland aan deOndernemer.nl

...nomineert
Siringusprijs

...realiseert
Zeeland heeft echte binnenvaarthavens

...traint
In de ban van de veiling

...adviseert
De beurs op voor het goede doel

...vindt
Zeeland moet globalisering omarmen

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...peilt
Experts zijn een stuk optimistischer

...verhuist
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

...verwacht
Marktherstel vanaf begin 2008