Reeds 30 jaar lang presenteert de Rabobank jaarlijks haar visie op de diverse sectoren
van het Nederlandse bedrijfsleven in haar publicatie Cijfers & Trends. Deze maanden zullen
wij in deze column de visie van de Rabobank Groep op enkele sectoren welke ook van belang
zijn voor de Zeeuwse economie weergeven. Deze maand:
De sector detailhandel non-food
De sector detailhandel non-food kent een grote diversiteit aan bedrijfsactiviteiten.
Onderdeel van deze sector zijn ondermeer detailhandel in wonen, doe-het-zelf-detailhandel,
detailhandel in textiel, kleding en schoeisel en detailhandel in personenauto's,
auto-onderdelen en motorfietsen.
Trends
In de strijd om de consumenteneuro heeft de reguliere detailhandel non-food te maken
met een drietal belangrijke trends. Allereerst dienen de bestedingen aan duurzame goederen
(meubels, consumentenelektronica) blijvend te wed-ijveren met uitgaven in andere
bestedingscategorieën zoals vrije tijd en ontspanning. Daarnaast raakt de consument meer
en meer vertrouwd met internet en online winkelen. Tot voor kort gebruikte de consument
internet vooral voor productinformatie en prijsvergelijking. Het aankopen van producten
via internet neemt evenwel toe. Om geen omzet te verliezen maken steeds meer
detailhandelsbedrijven en - ketens gebruik van professionele webwinkels. Tenslotte proberen
steeds meer bedrijven extra inkomsten te genereren door branchevreemde producten aan te
bieden. Dit leidt tot verdergaande branchevervaging.
Perspectief
Stonden voorgaande jaren in het teken van dalende koopkracht en een laag consumentenvertrouwen,
momenteel profiteert de detailhandel non-food van de verbeterde economische vooruitzichten.
De sector reageert relatief sterk op conjuncturele schommelingen. Ten tijde van
laagconjunctuur wordt de aankoop van duurzame goederen op de lange baan geschoven. De
omzetstijgingen van de non-foodbranches in 2006 en 2007 bevestigen het economisch herstel.
Deze stijging is vrijwel volledig het gevolg van een toename in het volume. Meubelzaken en
winkels in consumentenelektronica scoren bovengemiddeld. Andere non-food branches zoals
bouwmarkten, drogisterijen en bovenkledingzaken zien hun omzet ook toenemen, zij het wat
minder fors. De bestedingen aan duurzame goederen zullen daarnaast moeten wedijveren met
uitgaven in andere bestedingscategorieën zoals vrije tijd en ontspanning.
De opmars van webwinkels
Internet is voor consumenten al jaren een belangrijke bron ter oriëntatie, voorafgaand aan
de aanschaf. Sinds enige tijd ervaart een groot aantal non-foodbranchs de opmars van webwinkels.
De consument raakt meer en meer vertrouwd met internet en online winkelen. De komst van het
consumentenkeurmerk Thuiswinkel Waarborg en betrouwbare betalingsmanieren als iDEAL dragen
bij aan de acceptatie en toegankelijkheid van de webwinkels. Naar verwachting zal het aanbod
van producten en het aantal kopers verder toenemen én zal het gemiddelde aankoopbedrag per
koper stijgen. De markt voor webwinkels heeft dan ook een behoorlijk groeipotentieel, al zal
dit per branche verschillen. De consument blijft naar de winkel gaan, omdat proeven en voelen
voor veel aankopen belangrijk is.
Consument staat centraal
De consument heeft min of meer de macht binnen de detailhandel non-food. Voor de ondernemer
is het een enorme uitdaging om aan de veeleisende en grillig handelende consument tegemoet
te komen. Om de hevige concurrentie het hoofd te bieden en de consument aan te zetten tot
aankoop zal de ondernemer optimaal moeten inspelen op de klantbehoefte. In een uitermate
concurrerende markt wordt door de grotere ketens scherp ingezet op prijs. Voor de kleinere
ondernemer is het juist zaak om zich te onderscheiden op een andere wijze, zoals een uniek
assortiment, gemak, service en kwaliteit.