'Innovatiekracht' hoofdthema BOS 2006
Innovatiekracht binnen de drie pijlers van de Zeeuws-Vlaamse economie, daar draait het om bij de Business On Stage (BOS) 2006.
Maureen den Hamer voorzitter BOS 2006.
'Innovatiekracht' is deze jaargang het hoofdthema van de BOS, het grootste business-to-business-evenement
van Zeeuws-Vlaanderen. Het zakelijk trefpunt vindt plaats op vrijdag 17 november in het Terneuzense Scheldetheater.
Leidraad voor organisator Junior Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen is daarbij het ministeriële beleidsplan
'Pieken in de Delta' voor Zuid-West Nederland. „De minister van economische zaken heeft ervoor gekozen
om de meest kansrijke sectoren te stimuleren. Voor onze streek gaat het om de procesindustrie, de logistiek
en het toerisme.
Het is ook in de geest van de Junior Kamer om zaken positief te benaderen. Wij richten ons op kansen.
Belangrijk is tevens hoe het bedrijfsleven met bedreigingen omgaat. De BOS-commissie 2006 richt de spotlights
op drie ondernemers uit deze sectoren met lef, die erin slagen om de bedreigingen in hun branche om te zetten
in kansen. Er zijn in Zeeland genoeg initiatieven zoals op het gebied van werkgelegenheid en arbeidsproductiviteit.
De krachten tussen ondernemers, overheid en onderwijs (de drie O's) worden gebundeld.
Als Junior Kamer willen we eveneens iets betekenen voor de regionale economie, er een positieve impuls aan geven.
Vorig jaar waren de drie burgemeesters genomineerd en ging het veelal over de bestuurlijke toekomst van Zeeuws-Vlaanderen.
Dit jaar willen we het zuiver over de economische toekomst hebben. Innovatiekracht en kansen voor de economie
gaat uiteraard ook de Zeeuwse eilanden aan. We hopen op het BOS-evenement dan ook ondernemende mensen uit heel
Zeeland te begroeten", aldus Maureen den Hamer.
Commissie
De 33-jarige Biervlietse is voorzitter van de BOS-commissie 2006 en in het dagelijkse leven hoofd P&O van
Zorgcentrum De Vurssche in Axel. Zij wordt bij de Business On Stage-werkzaamheden bijgestaan door de
commssieleden Nynke van der Ploeg (directeur VVV Zeeuws-Vlaanderen), Edwin Eggebeen (hoofd customer
service Morres Wonen), Raphaël Verbrugge (directeur Zeeland Supply), Jean-Paul Heijens
(directeur Eyke-Hogendoorn), Kees van Ham (hoofd P&O GTI Zuidwest), Jürgen Lernout
(directeur Furness Logistics) en Bart Depourcq (managing director Van de Bilt Zaden en Vlas).
Maureen den Hamer voltooide eerst de School voor Toerisme in Maastricht en later de opleiding
Personeel & Management aan de Hogeschool Zeeland. „Ik vertrok op mijn zeventiende naar
Maastricht, met de bedoeling om nooit meer als inwoner terug te keren naar Zeeuws-Vlaanderen.
Achteraf ben ik blij dat ik weer terug naar Biervliet ben verhuisd. Er is een goed leefklimaat,
alle voorzieningen zijn binnen handbereik en de kust en de Belgische steden zijn vlakbij."
De Junior Kamer is een internationale organisatie van ondernemende mensen tot 40 jaar waarbij
door kennisuitwisseling, projecten en bijeenkomsten talenten verder ontplooid worden. Credo's zijn
dan ook 'learning by doing' en 'entrepreneurs in action'. Moet met het oog op het hoofdthema wellicht
ook de BOS-formule geïnnoveerd worden? „Daar hebben we binnen de Junior Kamer uitgebreid
over gesproken. De BOS wordt enorm gedragen binnen de regio. Vorig jaar werd met 550 belangstellenden
zelfs het hoogste bezoekersaantal uit de BOS-historie behaald. Het is nog steeds een groeiend succes
en dus reden te meer om het concept te continueren", vertelt Maureen den Hamer.
Maureen den Hamer: „De BOS is nog steeds een groeiend succes."
Secondant
Dat betekent dat er drie genomineerden zijn en de zaal dus weer iets te kiezen heeft.
De kandidaten worden dit jaar bijgestaan door een secondant die de branche vertegenwoordigt.
Ging vorig jaar burgemeester Jaap Sala van Sluis met de BOS-Trofee aan de haal, dit keer zal
het als vanouds een Zeeuws-Vlaamse ondernemer betreffen. De podiumdiscussie wordt wederom door
een krachtige tv-persoonlijkheid geleid. Na de verkiezing is er per traditie een 'after party'
met 'walking dinner'. „Het evenement moet boeiend blijven waarbij het gezellige samenzijn
nadien, net zo belangrijk is als de voorafgaande verkiezing in de grote zaal. De BOS is een goede
mix van het formele en informele. Ook de bijeenkomst in de zaal willen we luchtig houden want de
aanwezigen gaan al genoeg naar symposia en forumdiscussies. Soms is er nog wel eens nostalgie naar
de tijd van de BOV in een tent in IJzendijke. Dat is echter definitief passé. Vorig jaar
zorgde de sneeuw voor een speciaal sfeertje tijdens de BOS. Die kunnen we echter niet bestellen."
Op de website van de Junior Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen worden diverse sponsormogelijkheden in
kaart gebracht van het grootste zakelijk trefpunt in de regio. Hoofdsponsors van de BOS 2006 zijn
tot dusverre schoonmaakbedrijf Stoffels Cleaning, arbodienst Arbo Unie, advocatenkantoor Adriaanse
& van der Weel, ABN-AMRO-bank en business-to-business-blad 'de Ondernemer'.
www.bosjuniorkamer.nl
|