In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2006
File not found.

















Audi TT Coupé: Wonderschoon lijnenspel

Audi is (eindelijk) op de proppen gekomen met de opvolger van de TT. Opnieuw hebben de Ingolstadters ervoor gekozen hun sportauto onder die naam op de weg te zetten. Was de vorige TT in bepaald opzicht nog een verrassing, de nieuwe is dat eigenlijk hoegenaamd niet. Het blijkt voor autofabrikanten steeds moeilijker te zijn hun nieuwe modellen geheim te houden. Anderzijds profiteren zij natuurlijk gewild en ongewild van de reclame die hen op deze manier vaak al in een heel vroeg ontwikkelingsstadium, ten deel valt.



Het lijnenspel van de nieuwe TT, toch zeker een van de elementen waarop de auto wordt gekocht, is eigenlijk net zo fraai als dat van het vorige model. De auto groeide wat in zowel lengte, breedte als hoogte. Dat schijnt tegenwoordig te moeten. Audi stelt zelf dat 'het front meer uitdrukkingskracht en besluitvaardigheid tentoonspreidt dan het vorige model'. Die besluitvaardigheid zal hij ook nodig hebben om - bijvoorbeeld - de Z4 Coupé het hoofd te bieden. Deze concurrerende Duitser heeft ook alle looks mee om in het segment een klapper te worden.

De nieuwe TT is wat scherper getekend dan de oer-TT. Helemaal nieuw is de elektrisch beweegbare spoiler die bij een snelheid van 120 km/h vanzelf omhoog komt. Audi wil natuurlijk niet meer het debacle meemaken van het vorige type waarvan de eerste types zonder spoiler gemakkelijk uit de bocht bleken te vliegen. Daarop is toen een (minder fraai) lipje aan de achterkant vastgezet dat de auto vaster aan het asfalt deed kleven. Dat is bij de nieuwe TT dus allemaal fraaier gemaakt. De auto groeide overigens niet aan de buitenkant. Die schaalvergroting heeft zijn weerslag op het interieur dat ruimer van opzet werd. In de bagageruimte passen nu zelfs twee sets golfstokken. De carrosserie bestaat voor bijna 70 procent uit aluminium. Ook het interieur is er deels mee bekleed. Natuurlijk heeft Audi ervoor gezorgd dat er een stel behoorlijke motoren voor handen komt.

Onder aan de ladder staat (voorlopig de nieuwe tweeliter TFSI motor met een vermogen van 200 paardenkrachten. Daarboven wordt een V6 leverbaar met een cilinderinhoud van 3,2 liter. Dit type heeft standaard quattro aandrijving. Aan kracht ontbreekt het de nieuwe TT's natuurlijk niet. De minst vermogende haalt nog altijd 240 m/h en heeft een acceleratie van stilstand naar 100 km/h in 6,4 seconden.
De sterkste versie knabbelt daarvan nog bijna een seconde af. In september staan beide TT's bij de dealers. Prijzen vanaf 45.490 euro, inclusief BTW.


Opel Astra TwinTop: Vouwkunst op zijn Duits

Iedere zichzelf maar enigszins respecterend automerk heeft tegenwoordig wel een cabriolet in het programma staan. Zeker een sterke Europese speler als Opel kan hierbij natuurlijk niet achterblijven. In de zucht naar niches (exclusieve gaten in de markt) moet het dan ook nog iets bijzonders zijn. En iets buitengewoons heeft Opel wel van zijn Astra TwinTop gemaakt.




De auto zal het in dit marktsegment dan ook beslist goed gaan doen. Natuurlijk: er zijn er inmiddels vele. Cabriolets met een stalen klapdak dat zich met een druk op de knop helemaal elektrisch in de kofferbak laat zakken of, indien gewenst, andersom. Open rijden of juist gesloten is een kwestie van een halve minuut. De angst dat een stoffen kap wordt beschadigd is met dit systeem naar de prullenbak verwezen. De stalen klapdaken van de concurrentie hebben echter een nadeel ten opzichte van de carrosserievorm. Immers, doordat het bovenste dakdeel in zijn geheel in de kofferruimte moet passen moet deze voldoende lang zijn, wat zijn effect heeft op de vorm van de carrosserie die daardoor soms wat potsierlijk overkomt.

Opel heeft met zijn Astra TwinTop een slimmigheidje bedacht - net als Volvo maar dat terzijde. Met een zeer uitgekiende constructie vouwt het dak zich, na een druk op de knop niet in twee maar in drie delen op, waardoor de kofferruimte compacter kon blijven, en de lijnen van de auto fraaier. Origami op zijn Duits, om het maar eens populair te zeggen. Een andere slimmigheid is de easyload techniek die in de kofferbak is toegepast. Met een druk op de knop wordt het dak - wanneer dit is neergeklapt - wordt het dak zo'n 25 centimeter opgelicht waardoor bagage makkelijker kan worden geladen.

Dat Opel voor deze Astra variant de zaken voortvarend heeft aangepakt blijkt wel uit het feit dat direct een vijftal motoren beschikbaar is, qua cilinderinhoud variërend van 1.6 liter tot een tweeliter turbo. Er is ook een 1.9 liter dieselblok leverbaar. Met de tweeliter turbomotor is de Astra TwinTop een heerlijke reisauto. Snel zat, ruim en comfortabel van binnen en eigenlijk nog best betaalbaar voor wie er wat voor over heeft. Natuurlijk is een prijs vanaf 28.850 euro geen koopje, maar Opels zijn van nature waardevast en dat geldt al helemaal voor dit soort specifieke modellen. Dat de Rüsselheimers een aardige slag zullen slaan in deze markt lijkt me geen al te risicovolle stelling.


Toyota RAV4 2.2 D-4D: Plezier gegarandeerd

De nieuwe generatie Toyota's RAV4 die onlangs werd gepresenteerd is er een in een lange Toyotatraditie van 'kaizen'. Dat Japanse woord staat voor 'voortdurende verbetering' en dat is een streven dat elke Toyota werknemer bij indiensttreding op de achterkant van zijn oogleden moet laten tatoeëren. Het rijden in de nieuwe generatie RAV4 is dan ook van een verbluffend gemak. Ergonomisch zit de auto zo in elkaar dat je elke knop of hendel blindelings vindt. Daarbij komt natuurlijk Toyota's spreekwoordelijke kwaliteit die je voelt aan alles wat je in deze auto aanraakt.



Toyota heeft gemeend met een drietal motorversies te kunnen volstaan. En ach, je kunt er toch maar een kiezen. Het moderne benzineblok heeft een inhoud van twee liter; de diesels beide 2.2 liter. De minst krachtige schopt het toch nog altijd tot 136 paarden, de krachtigere versie zet maar liefst 177 paarden op het asfalt. Binnen de viercilinder dieselblokken hoort deze motor absoluut tot de top qua vermogen en soepelheid.
Ruimte is er in de RAV4 in overschot. In de Toyota stoelen zit je heerlijk, ze geven voldoende steun en ook in woester terrein laten ze je niet wegglijden. Deze nieuwe RAV4 heeft als wereldprimeur in deze klassen een geïntegreerd systeem van computergeregelde vierwielaandrijving, gekoppeld aan stuurbekrachtiging en een stabiliteitsprogramma.

Een hele mond vol, dat wel. In de praktijk merk je gewoon dat de auto bij elke snelheid safe aanvoelt en absoluut meer aankan dan je zelf wilt proberen. Een veilig gevoel.
De voordeligste Toyota RAV4 kost vanaf 28.750 euro, inclusief BTW.

...organiseert
'Innovatiekracht' hoofdthema BOS 2006

...produceert
Vervaardigen van grondbewerkingsmachine

...spreekt
In 't kort

...innoveert
Innovatieve technieken in de fruitteelt

...verdiept zich
Summer Experience beleven met Syntens

...blikt terug
ZIE 2006 succesvol verlopen

...wint
Samenwerking essentieel voor uitvoering innovaties

...stijgt
Logistiek is Zeeuwse banenmotor

...groeit
Aantal Zeeuwse starters stijgt weer flink

...herziet
Programma gemeenten onder de loep

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...bereikt meer
Veranderingen bij 'de Ondernemer'

...stimuleert
Durf te ondernemen

...presenteert
Java's Comedy Night

...loodst
Digitaal stappenplan biedt uitkomst

...viert
Nieuwe haring is lekker vet en mals

...verruimt
Kantorenmarkt voortvarend

...kraakt
Startende ondernemers steeds vaker tijdelijk in kantoorpand

...rijdt
Audi TT Coupé: Wonderschoon lijnenspel

...anticipeert
'Trots op de Zeeuwse havens'