Afschrijvingsmogelijkheden: leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker!
Vanaf 1 januari 2007 zijn de Wet op de Inkomsten- en Vennootschapsbelasting gewijzigd. Deze wetswijzigingen vinden hun basis in het wetsvoorstel "Werken aan Winst". Hierin zijn de verlaging van de belastingtarieven voor de vennootschapsbelasting en een 10% MKB-winstvrijstelling opgenomen. Deze belastingverlichting wordt onder meer gefinancierd door de afschrijvingsmogelijkheden per 1 januari 2007 aanzienlijk te beperken. Wij geven u een aantal voorbeelden van de afschrijvingsbeperkingen:
-
Afschrijving op goodwill gaat naar ten minste tien jaar (voorheen was een afschrijvingstermijn
van vijf jaar gebruikelijk).
-
Afschrijving op overige bedrijfsmiddelen (zoals bijvoorbeeld een computer of een auto
van de zaak) gaat naar tenminste vijf jaar. Voorheen waren kortere afschrijvingstermijnen mogelijk,
doordat deze meestal waren gebaseerd op een technische en/of economische levensduur.
-
Gebouwen in eigen gebruik mogen worden afgeschreven tot maximaal 50% van de
WOZ-waarde (ook wel bodemwaarde genoemd). Voor andere gebouwen geldt een afschrijvingsbeperking
tot 100% van de WOZ-waarde (zie voorbeeld).
Mr. Frank van den Broek FB is fiscalist en als partner verbonden aan DRV Accountants en Belastingadviseurs, vestiging DRV Roosendaal.
Afschrijving goodwill en overige bedrijfsmiddelen
Voor de afschrijving op goodwill en overige bedrijfsmiddelen die zijn aangeschaft vóór 1 januari 2007
geldt een beperkte overgangsbepaling. Op deze bedrijfsmiddelen dient u volgens onderstaande formule af te schrijven:
Afschrijving goodwill: 12 / (120 -/- V) * boekwaarde per 1 januari 2007
Afschrijving overige bedrijfsmiddelen: 12 / (60 -/- V) * boekwaarde per 1 januari 2007
In deze formule staat het symbool "V" voor het aantal maanden dat . is afgeschreven vóór 1 januari 2007. Deze formule dient u per bedrijfsmiddel toe te passen!
Afschrijving gebouwen
Voor gebouwen die op 1 januari 2007 jonger waren dan drie jaar geldt een beperkt overgangsregime tot maximaal drie jaar na de koop. Voor de afschrijving op een gebouw worden de samenstellende delen ervan (denk aan de opstal, de ondergrond en aanhorigheden, zoals een fietsenstalling), sinds 2007 als één geheel beschouwd. Het belangrijkste gevolg hiervan is, dat een waardestijging van de ondergrond de afschrijving op de opstal beperkt. Op grond mag namelijk niet worden afgeschreven.
Voorbeeld
Een ondernemer heeft al jaren een bedrijfspand in eigen gebruik. De fiscale boekwaarde per 1 januari 2007 bedraagt € 350.000. De reguliere jaarlijkse afschrijving bedroeg € 4.500. Stel dat de WOZ-waarde van het bedrijfspand per 1 januari 2007 wordt vastgesteld op € 695.000. De bodemwaarde bedraagt dan voor 2007 50% van de WOZ-waarde, is € 347.500. Dat betekent dat de ondernemer over 2007 geen € 4.500 maar maximaal € 2.500 kan afschrijven, want € 350.000 minus € 2.500 is € 347.500. De fiscale boekwaarde mag niet lager zijn dan de bodemwaarde. Als dit geen pand in eigen gebruik zou zijn, dan mocht de ondernemer helemaal niet afschrijven, omdat 100% van de WOZ-waarde (€ 695.000) hoger is dan de boekwaarde.
De nieuwe wet bevat diverse anti-misbruikbepalingen. Splitsing van het eigendom van het gebouw over meerdere BV's of een splitsing tussen de kale opstal en de huurdersinvesteringen, zullen worden bestreden. Ook vervalt de componentenbenadering, op grond waarvan op de verschillende componenten van een gebouw, zoals de opstal, de pui en de liftinstallatie, afzonderlijk kon worden afgeschreven.
Het blijft wel mogelijk om onderhoudskosten van een gebouw ten laste van de winst te brengen. Ook blijft het toegestaan om een voorziening of kostenegalisatiereserve te vormen voor kosten van groot onderhoud. De winst bij verkoop kan ook na 1 januari 2007 worden geherinvesteerd, mits aan de voorwaarden wordt voldaan.
De gewijzide afschrijving op bedrijfsmiddelen en gebouwen zal leiden tot een belangrijke administratieve lastenverzwaring. Daarnaast verwachten wij veel procedures over de WOZ-beschikking. U dient voortaan uw WOZ-beschikking tijdig aan uw accountant of adviseur te overhandigen. Deze kan zo nodig direct in actie komen. Het goed beoordelen van WOZ-beschikkingen en bijbehorende taxatieverslagen van alle onroerende zaken wordt daarbij van groot belang.
DRV Accountants en Belastingadviseurs zal haar cliënten, en desgewenst ook u, met raad en daad bijstaan bij deze nieuwe afschrijvingswetgeving. Meer informatie vindt u op www.drv.nl.
|