BMW 745d: Beer uit Beieren
BMW heeft zijn vlaggenschip - de luxueuze 7-serie - onder handen genomen en
zowel uiterlijk als innerlijk van retouches voorzien. Het uiterlijk van deze
vernieuwde 'Sieben' komt wat minder extreem over dan dat van zijn voorganger,
wat in het bijzonder te danken is aan de gewijzigde achterlichten die nu meer
in overeenstemming lijken met de rest van de koets. Nieuwe motoren en wat
wijzigingen in het interieur zorgen voor een perfecte limousine. De Ondernemer
koos de 745 diesel, een Beer uit Beieren.
Bij de introductie van de eerste 7-serie hield de automobiele wereld de adem in.
De auto had een wat extreem vormgegeven koets waarvan voornamelijk het kofferdeksel,
dat los op de achterkant leek te liggen, sterk opviel. Inmiddels weten we dat BMW
wereldwijd een goede zet heeft gedaan met deze extravagantie want niet eerder was
een BMW topmodel zo succesvol als dit type. Na de kritiek volgde navolging want ook
de nagelnieuwe S-klasse van Mercedes-Benz heeft een soortgelijk kofferdeksel laten
ontwerpen.
Wie de nieuwe 7-serie van de buitenkant bekijkt ziet een forse auto met minder extreme
lijnen als van de populaire zakenklasser eronder, de 5-serie. Wellicht is BMW tot de
conclusie gekomen dat mensen die dik negentig mille (vanafprijs) voor een auto uitgeven
op dat vlak toch behoudender zijn dan ze in eerste instantie hadden gedacht. In het
interieur brult de luxe je tegemoet. Veel houtaccenten, fraaie leren bekleding en fauteuils
die zowat miljoenvoudig verstelbaar zijn en werkelijk voortreffelijk zitten. Een echte
limousine; heerlijk. Achterin is het natuurlijk ruim genoeg en wie meer wil kan de langere
versie bestellen waardoor je je benen helemaal kunt strekken zonder de chauffeur met je
Greve schoenen in zijn rug te prikken. Heel bijzonder is de elektrische bediening van de
rolgordijntjes voor zijruiten en achterruit. De Beierse automobielfabriek heeft werk
gemaakt van de vereenvoudiging van het inmiddels in de pers bekritiseerde i-Drive. Een
muisknop waarmee veel instellingen in de auto te regelen en/of in te stellen zijn. De
kritiek behelsde voorheen dat de bediening, hoewel bedoeld als vereenvoudiging, te ingewikkeld
was uitgepakt waardoor je in het systeem als het ware in een labyrint belandde. De bediening
ervan lijkt nu iets eenvoudiger al zal het in de praktijk toch nog enige tijd duren voor je
alle ins en outs ervan onder de knie hebt.
De motor die bij deze 745d in het vooronder ligt behoort tot de automobiele topklasse. Een
beresterke achtpitter met een cilinderinhoud van 4,5 liter zorgt voor adembenemende prestaties.
Dit blok is voorzien van alle technische lekkernijen die BMW in huis heeft en dat zijn er heel
wat. De motor is niet alleen krachtig, bij elke snelheid houdt hij zich prachtig op de
achtergrond zodat je vrijwel niet in de gaten hebt dat je met een diesel op pad bent. De
nieuwe generatie dieselmotoren van BMW behoren tot de allerfijnste uit de markt en dat
geldt al helemaal voor dit topmodel. In minder dan 7 seconden schiet deze bul naar honderd
kilometer per uur. Wie doorplankt bereikt al snel de afgeregelde topsnelheid van 250 km/h.
Zonder begrenzing ligt die topsnelheid aanzienlijk hoger, dat voel je aan alles in de auto.
De wegligging is, zoals je van een BMW verwacht, boven alle twijfel verheven. Ondanks het
enorme formaat van de auto voelt deze bepaald niet aan als een dikke spijkerzak. Frivool
en lichtvoetig is hij ook niet te noemen maar de auto biedt onmiskenbaar enorm veel rijplezier.
De 745d is verkrijgbaar vanaf 110.000 euro, inclusief BTW.
Porsche 911 Carrera 4: Een icoon als verslaving
Toen in 1961 de Porsche 356 werd vervangen kon niemand vermoeden dat deze 911 (oorspronkelijk
heette hij 901, tot Peugeot bezwaar maakte vanwege de '0' in het midden) decennia later in grote
lijnen nog steeds op de markt zou zijn. Niet eerder in de autohistorie is een model zo lang
doorontwikkeld dat hij, dik veertig jaar later, tot de absolute top behoort. Wat dat doet-ie,
deze 911. Zonder twijfel is het een van de allerfijnste en krachtigste sportwagens ter wereld.
Een mengeling van eigenlijk achterhaalde (motor achterin) met hypermoderne techniek. Een ijzersterk
ontwerp dat kwalitatief ook nog eens aan de hoogste normen voldoet, iets wat niet van alle
supersportwagens kan worden gezegd. Een rijdend icoon, zo mag je deze 911 toch wel noemen.
Wij mochten op pad met de nieuwste vierwiel aangedreven Carrera 4 en hadden de dag van ons
leven.
Zoals veel van zijn soortgenoten koop je deze auto voornamelijk vanwege het tomeloze
rijplezier dat hij biedt en de doorlopende kick die hij je geeft. Veelal is het ook
niet de enige auto binnen het huishouden want echt praktisch is hij niet te noemen.
Veel ruimte voor boodschappen is er niet, een kratje bier moet een plaats krijgen op
de passagiersplaats. Maar als gezegd, daarvoor koop je geen Porsche.
Gezeten in de zwaar geprofileerde stoelen kijk je uit op een druk dashboard met tal
van meters en de toerenteller prominent voor je snuit. En toeren maken wil hij wel,
deze 911. Laat de ruiten naar beneden zakken en start de motor. Genieten! De hese huil,
kenmerkend voor dit model is ook gebleven nadat de 911 overging van lucht- op waterkoeling.
Het is onmiskenbaar een van de topattracties van deze auto en werkt verslavend. Steeds wil je
bij het accelereren die huil weer horen. Die huil die, wanneer het toerental stijgt, overgaat
in een woeste brul. Het maakt een Porsche tot de auto die hij is.
Maar dat is natuurlijk niet het enige wat de auto zo speciaal maakt. Porsches staan bekend om
hun fabelachtige acceleratiecijfers. Deze 911 katapulteert in minder dan vijf seconden naar 100
km/h en schiet daarna in luttele seconden door naar zwaar illegale snelheden. Heel bijzonder aan
een Porsche is daarbij de reminrichting die tot de allerbeste van de wereld wordt gerekend. Want
waanzinnige snelheden bereiken is een ding, veilig tot stilstand komen is een ander verhaal en
dat heeft Porsche heel erg goed begrepen. Trap in een 911 het rempedaal krachtig in en je hersens
lijken in je hoofd te verschuiven. Dat is nog eens vertraging, of je een anker uitwerpt. Altijd
even kijken of er niemand te dicht achter je rijdt, die zware motor ligt bij een aanrijding van
achter vast en zeker zwaar op de maag.
De technici uit Zuffenhausen hebben buitengewoon veel moeite gedaan om de wegligging van de 911
op orde te krijgen. Konden eerdere 911's bij snel bochtenwerk nog behoorlijk listig reageren, de
nieuwste modellen is die staartlastigheid eigenlijk vreemd. Mede te danken aan de elektronica
natuurlijk, maar ook aan de voorbeeldige technische doorontwikkeling. Een moderne 911 kun je
rijden als een kart. Het blok met een cilinderinhoud van 3.6 liter weet wel raad met de auto.
Een topsnelheid van tegen de driehonderd kilometer per uur moet er zeker inzitten. Hoewel dat
voornamelijk praat is voor aan de borreltafel natuurlijk, want dergelijke snelheden zijn in ons
land volstrekt theoretisch.
Al met al behoort deze 911 Carrera 4 tot de absolute top op sportautogebied. Een icoon waaraan
je verslaafd raakt.
De 911 Carrera 4 kost ongeveer 125.000 euro, inclusief BTW.
Mazda 5
Nederland was de eerste markt waar het jongste nummer van Mazda, de 5, werd geïntroduceerd.
Sinds deze zomer staat deze MPV bij de dealers. Deze opvolger van de Premacy ziet er gelikt
uit en heeft, uniek in dit segment, twee schuifdeuren achter waardoor makkelijk in- en
uitstappen is gegarandeerd.
De 5 is een stijlvol ontwerp dat zeker kansen heeft in het
zwaarbevochten segment van compacte Multi Purpose Vehicles. Een compacte MPV is hot. Toch
heeft de voorganger van deze 5 in ons land voor weinig opschudding kunnen zorgen. Aan de
kwaliteit lag het niet, die was dik in orde. Het koetswerk zag er, ook bij de introductie
naar maatstaven van die tijd gemeten, niet zo strak uit als deze nieuweling. Dat geeft moed
want uiterlijk vertoon is het halve werk. Daarbij moet er ruimte te over zijn en als het
even kan moet die ook nog flexibel zijn in te delen. Met die gegevens in het achterhoofd
begin Mazda aan de tekeningen. Nu de Vijf af is staat er een buitengewoon fraaie auto met
veel praktische gebruiksmogelijkheden.
Om maar met het laatste te beginnen, de Mazda 5 kent 45 opbergvakken en heeft een speciale
opbergmogelijkheid van de derde zitrij, bij Mazda Karakuri genoemd. Deze derde zitrij is
gemakkelijk op of weg te klappen. De stoelen van de tweede zitrij zijn verschuifbaar en
neerklapbaar, zelfs zonder dat de hoofdsteunen worden verwijderd. Prima voor elkaar allemaal!
De nieuwe 5 heeft een keuze uit vier motoren, twee benzine en twee dieselblokken. De basisversie
is een motor met een inhoud van 1.8 liter die 115 pk genereert. De tweeliter versie die de
(voorlopige) top markeert van het benzinemodel brengt een stoeterij van 145 paarden op de been.
De dieselmotoren hebben beide een cilinderinhoud van twee liter en zijn gekoppeld aan een
handgeschakelde zesbak. De minst krachtige levert 110 paarden aan het wegdek, de sterkere
versie brengt 143 paarden op de been. Beide modellen zijn voorzien van een roetfilter waardoor
ze voldoen aan de Euro Stage IV norm. De Mazda 5 is in twee carrosserievarianten verkrijgbaar
die op detail van elkaar afwijken. De een (Active) oogt wat sportiever dan de andere. De
achterklep van deze 5 is in twee standen te openen. De eerste stop houdt de deur vast op
1.81 meter van de grond, de tweede stand kan hem nog tien centimeter hoger zetten. Ideaal
voor lange Nederlanders. Het rijgedrag van deze Mazda 5 is goedmoedig en het veiligheidsniveau
is met de installatie van front-, zij- en gordijnairbags helemaal op orde. Elke 5 wordt aangeboden
met een keuze uit drie uitvoeringspakketten: Exclusive, Touring en Executive.
Prijzen starten bij 23.495 euro, inclusief BTW.
|