Uit onderzoek van het NIBUD en het NVP blijkt dat het aantal werknemers
met financiële problemen de afgelopen twee jaar is gestegen.
Het belangrijkste signaal dat de werkgever ontvangt is het loonbeslag.
Andere signalen zijn; verzoeken om leningen, extra uren en onverklaarbaar
verzuim vanwege geldproblemen thuis.
Als werkgever heeft u er last van. Een goede medewerker gaat minder
functioneren, omdat hij zorgen heeft. Hij raakt gestresst, maakt sneller
ongelukken en is gevoeliger voor fraude en diefstal. De werkgever heeft
extra administratieve lasten om de deurwaarders tevreden te stellen.
De werkgever heeft ook een zorgtaak. Krijgt u als werkgever signalen,
informeer dan wat er aan de hand is. Vaak blijkt dat u niet direct alle
feiten boven tafel krijgt of dat het probleem wordt gebagatelliseerd.
Waarom? Uit schaamte, misschien?
De werkgever kan helpen. Op de eerste plaats met een verwijzing naar
de schuldhulpverlening. Soms duurt het erg lang voordat men daar terecht
kan. Ondertussen kan de werkgever samen met de werknemer een analyse (laten)
maken van de schulden en schuldeisers. Orde scheppen in de administratieve en
financiële chaos helpt om het lek boven te krijgen. Op basis daarvan kan
worden beoordeeld, of en op welke wijze geholpen kan worden om de schulden in
te lossen. Vaak is de berg zo hoog, dat extra overwerk, of nóg een lening niet helpt.
Primair moet dan de actie gericht worden op de schuldeisers, om bij hen enig
geduld te vragen en om daarna met een betalingsregeling akkoord te gaan.
Dit met het doel om definitief van de schulden af te raken. De werknemer
die niet meer hoeft te piekeren over het geld en daarbij hulp krijgt, komt
ontspannen en uitgeslapen naar het werk. Hij functioneert weer als vroeger.
Bent u als werkgever liever actief met de zaken waarin u goed bent? Schakel dan bij personeelsproblemen een professional in.