Ondernemend netwerken, netwerkend ondernemen
Op 17 januari hebben meer dan 180 ondernemers in Hotel Tivoli in Oudenbosch
hun netwerk verstevigd en uitgebreid
tijdens de grootse nieuwjaarsnetwerkavond waarmee Stichting Gaia, het
succesvolle netwerk van vrouwelijke ondernemers en vrouwen in managementfuncties
in Noord-Brabant,
de festiviteiten rondom haar 10-jarig jubileum afsloot.
Het is de vierde keer dat dit spektakel heeft plaatsgevonden. Telkens organiseert
een ander netwerk de bijeenkomst. De gasten vertegenwoordigden netwerken uit het
hele land waarmee Stichting Gaia samenwerkt, onder andere Jong MKB, JOS Breda Jong
Management VNO/NCW en Startersnetwerk Bergen op Zoom. Het programma bood volop
gelegenheid tot het leggen en verstevigen van contacten.
Prominente aanwezigen waren gastvrouw Karin van Rooyen, voorzitter Federatie
Zakenvrouwen en de inspirerende, onlangs onderscheiden ondernemers John Goverde
van Pelikaan Reizen en Rian van Velzen van Nature's Choice. Nederlands meest
gevraagde spreker, de Belg Guido Thys, kreeg het voor elkaar de aanwezigen een uur
lang geboeid te laten luisteren naar zijn enerverende verhaal.
Onderhouden!
Voorzitter Karin van Rooyen van de Federatie Zakenvrouwen, waarvan Stichting Gaia
lid is, benadrukt het belang van het hebben van een groot, solide netwerk.
Haar woorden: "In de meeste gevallen is dat spelenderwijs ontstaan binnen het gezin",
verrassen een aantal aanwezigen zichtbaar.
Karin: "Als je van daaruit actief naar buiten treedt, groeit je netwerk gestaag
en als je ouder wordt, verandert je netwerk mee, het wordt net zoals jijzelf
specifieker. Echter, voorwaarde voor een solide netwerk is dat je het zelf
voortdurend onderhoudt! Het hoeft niet altijd direct te werken, dat kan ook via
via. Ongetwijfeld zul je eens merken dat ook voor jou, dankzij je netwerk,
deuren opengaan, die anders (veel langer) gesloten waren gebleven. Ondernemers
die aangesloten zijn bij een netwerkorganisatie halen veel voordeel uit hun
lidmaatschap. Door elkaar regelmatig te ontmoeten leggen zij de basis voor het
vertrouwen in elkanders onderneming en die contacten monden niet zelden uit in
het elkaar gunnen van opdrachten."
Kersenpit
De Federatie Zakenvrouwen Award, de vijfjaarlijkse prijs voor innovatief en
onderscheidend ondernemerschap is in november 2005 uitgereikt aan Rian van
Velzen-Bastiaansen, eigenaar van Nature's Choice uit Etten-Leur.
Rian licht toe dat het succes van haar bedrijf te danken is aan haar passie,
daadkracht en de innovatieve producten. "Het bedrijfsfundament van 'Nature's Choice'
ligt bij de uitvinding en introductie van 'De Hittepit' in 1994, een kussen
gevuld met kersenpitten die na verhitting in de magnetron/oven warmte en
verlichting brengen.
Het voeren van één product is kwetsbaar, ook al is het een bestseller.
Vandaar dat de 'badbruisbal' en nog 750 andere innovatieve healthware en bodycare
producten volgden. Inmiddels hebben we 40 gemotiveerde personeelsleden in dienst en
exporteren we wereldwijd naar 18 landen."
Vakantiegevoel
West-Brabant's meest creatieve ondernemer van het jaar 2005/2006 is John Goverde
van Pelikaan Reizen uit Zevenbergen. Dit 75 jaar oude familiebedrijf met vijf
vestigingen is een dynamische toeristische reisorganisatie die ondanks de onstuimige
tijd in deze branche een innovatief en creatief product op de markt weet te zetten.
John: "Naast individuele touringcarvakanties, organiseren we groepsreizen voor
uiteenlopende gezelschappen naar allerlei bestemmingen, maar ook bijzondere themareizen,
veelal met een religieus karakter. Zo maakten we in 2002 voor 2000 mensen een
bedevaartsreis op maat naar Rome. De onderscheiding heb ik ook te danken aan ons
gemotiveerde en creatieve team. Mede dankzij hen is Pelikaan Reizen al vele
jaren een allround en moderne reisorganisatie."
Voorzitterschap
Haar tweede decennium start Gaia onder een nieuwe voorzitter. Marianne Brouwers
heeft de voorzittershamer tijdens het diner overgedragen aan Aaltje Meijer.
Bedrijfsverloskunde
Na het hoofdgerecht is de microfoon voor bedrijfsverloskundige Guido Thys.
"Wat is een bedrijfsverloskundige? Iemand die zijn opdrachtgevers helpt waarde
ter wereld te brengen. Voor hun klanten, medewerkers en aandeelhouders",
legt Guido uit. Hoe je dat doet, maakt hij op humoristische wijze duidelijk
aan de hand van ruim 100 sheets.
"In een ruilproces draait alles om drie waardes: om producten, diensten en
informatie of een mengvorm ervan, om het comfort dat de leverancier de klant
biedt in de vorm van bijvoorbeeld helpdesks, ondersteunende websites en bijsluiters,
en om de individuele uitstraling van de medewerkers: vakkundig, betrouwvaar en
plezant. Je moet ervoor zorgen dat de klant het plezierig vindt om zaken met
jou te doen. Het comfort en de individuele uitstraling samen vormen de
gunbaarheidsfactor van de organisatie: Als die hoog is zal de klant het
ruilproces, de opdracht dus, aan de leverancier gunnen!
Elk bedrijf zou het comfort en de individuele uitstraling moeten benoemen.
Dat levert een onschatbare informatie op over hoe de organisatie werkelijk met
haar klanten omgaat, of zou moeten omgaan." Na dit waardevolle advies van Guido Thys
begeven de aanwezigen zich naar het dessertbuffet. Met sfeervolle pianomuziek op de
achtergrond worden nog heel wat ervaringen en visitekaartjes uitgewisseld.
|