In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2005
File not found.

















Leo van Broek van Klasse Noten uit Burgh-Haamstede:
"Groei moet je goed voorbereiden"

Zo'n twaalf jaar geleden begon Alfred Sandee met het branden van noten, achter in de tuin, in het schuurtje van zijn ouders. Hij kon toen niet bevroeden waar deze liefhebberij op uit zou draaien. Inmiddels is Klasse Noten uit Burgh-Haamstede uitgegroeid tot een onderneming van formaat. Het eigen servicemerchandisingsysteem bleek een schot in de roos. Supermarkten staan in de rij om met Klasse Noten in zee te gaan. De omzet is in tien jaar tijd gestegen van 20 duizend gulden naar 6 miljoen euro.


Leo van Broek: "Ik ben er van overtuigd dat je als ondernemer achter je eigen ideeën moet blijven staan. Door mee te lopen met de meute red je het niet."

De activiteiten van Klasse Noten omvatten het branden van noten, het samenstellen van notenmelanges, het verpakken en distribueren van noten. Het bedrijf is gevestigd in Burgh-Haamstede. Daar heeft het bedrijf, naast het hoofdkantoor, een eigen notenbranderij en distributiecentrum. Het bedrijf heeft inmiddels vijftien medewerkers in vaste dienst.

Buikgevoel
Leo van Broek, sinds 1996 samen met Alfred Sandee de stuwende kracht achter Klasse Noten, doet het succesverhaal van Klasse Noten enthousiast uit de doeken. "Toen we begonnen hadden we de meest wilde plannen. Het is bijna een wonder dat we dit hebben kunnen realiseren. Ons gevoel heeft ons in al die jaren niet in de steek gelaten." Van Broek zelf spreekt over "een buikgevoel" als hij vertelt over de keuze van product-marktcombinatie. "Ons gevoel zei dat consumenten behoefte hadden aan goede, lekkere en vooral verse noten in de supermarkt. Wij hebben dan ook bewust ingezet op het leveren van hoge kwaliteit noten voor het topsegment van de markt. Deze kwaliteit was tot dan toe uitsluitend verkrijgbaar bij speciaalzaken of op markt. Wat wij deden was nieuw; we maakten goede en lekkere noten bereikbaar voor de klanten van supermarkten."

Servicemerchandising
Naast de keuze voor kwaliteit, zet Klasse Noten ook sterk in op service. "Wij werken volgens het zogenaamde servicemerchandisingsysteem. Dit betekent dat supermarkten door ons voorzien worden van duidelijk herkenbare schappen en door onze eigen medewerkers worden gevuld. Onze servicemerchandisers zorgen er als het ware voor dat onze noten netjes en in de juiste hoeveelheden in de winkel staan." Deze servicemerchandisers werken overigens vanuit een viertal strategische locaties in heel Nederland. Dat dit systeem werkt, blijkt uit overtuigende cijfers. "Niet zelden stijgt de notenomzet bij nieuwe klanten met meer dan helft." Door dit succes ging het balletje alsmaar sneller rollen. "We hebben periodes gehad waarin wekelijks vijf of zes nieuwe supermarkten zich bij ons aanmelden."


...informeert
Een nette planeet afleveren aan onze kinderen

...start
'Leuk om een bedrijf op te bouwen'

...innoveert
Kunstmest uit fosfaatrijk afvalwater

...stimuleert
ZIE 2005 positief ervaren

...onderneemt
"Groei moet je goed voorbereiden"

...verheldert
Hoe groei ik boven het maaiveld uit?

...feliciteert
Jong Management Zeeuws-Vlaanderen viert tienjarig jubileum

....rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...presenteert
Business Park Zierikzee

...presteert
Het bruisende hart van Zeeland

...onderzoekt
Succes trekt succes aan

...verenigt
Sterk door samenwerking

...viert
Tijd voor feest!

...recreëert
The City that never sleeps

...bouwt
Optelsom van fragmenten

...berekent
MKB, weinig ziekteverzuim: toch maatregelen treffen!

...profiteert
Veel belangstelling voor Contacta 2005

...feest
Al 15 jaar swingen langs de Walcherse kust

...ontwikkelt
BOS 2005: Economische toekomst

...combineert
Toenemende interactie tussen onderwijs en bedrijfsleven

...ondervindt
'Aan de detailhandel wordt meer verdiend dan in de detailhandel zelf'