Toenemende interactie tussen onderwijs en bedrijfsleven
Bedrijfsleven en onderwijs worden in de provincie Zeeland steeds beter op elkaar
afgestemd. Zo is er een toenemende de wisselwerking tussen zakelijk Zeeland en
de Hogeschool Zeeland.
Anja de Groene: ,,Fundamentele kennis moet naar ondernemers worden vertaald."
,,Er is steeds meer interactie met het bedrijfsleven. Er komen vragen uit het
bedrijfsleven die studenten van de HZ samen met docenten trachten op te lossen.
Daarbij werken we goed samen met organisaties als Syntens, MKB, VNO en TNO.
Vroeger liepen studenten tijdens hun studie slechts een keer stage in het
bedrijfsleven, terwijl er nu samenwerking is met de ondernemers. Er zijn echt
concrete projecten met ondernemers. De volgorde is nu anders. Een reder wil
bijvoorbeeld weten of hij op een andere manier het afval kan verwerken op zijn
schepen en legt deze vraag neer bij ons maritiem instituut", aldus dr. Anja de
Groene van de Hogeschool Zeeland.
Zij is lector duurzaamheid en water aan de HZ. Een lector is een professional op
een bepaald vakgebied. Doelstelling van de lectoraten is om het onderwijs te
innoveren op hogescholen en onderzoek te stimuleren. Daarbij gaat het vooral
om toegepast onderzoek, dat wil zeggen dat het tot concrete resultaten voor de
ondernemers moet leiden. De Hogeschool Zeeland heeft lectoraten op de gebieden
duurzaamheid en water, veiligheid, integrale innovatie en ondergronds
ruimtegebruik.
Kenniseconomie
,,Fundamentele academische kennis moet naar ondernemers toe worden vertaald.
Het belang van de kenniseconomie wordt steeds groter. De lectoraten zijn daar
een uitvloeisel van. Duurzaamheid is een breed thema. Het is bij ons toegespitst
op twee onderzoeksprogramma's: duurzaam ondernemen en duurzame polder", vertelt
de lector duurzaamheid. De HZ verricht inzake duurzaamheid onderzoeken, houdt
presentaties en organiseert workshops. Zo gaf Anja de Groene medio juni in het
gemeentehuis van Sint-Maartensdijk een presentatie aan Thoolse ondernemers in
het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Ze legt uit dat onderzoeksvraagstukken soms zo gecompliceerd zijn dat alleen
docenten zich ermee bezighouden. Als bijvoorbeeld de boeren in Tholen een
tekort aan zoet water hebben wordt aan de HZ gevraagd of uitgezocht kan worden
of en hoe er zoet water uit het Hollands Diep aangevoerd kan worden. Docenten
van de logistieke afdeling onderzoeken of er lege schepen zijn, waar ze kunnen
aanleggen en hoeveel tijd dat kost. De afdeling aquatisch ecotechnologie
bekijkt hoeveel water er aangevoerd moet worden en de afdeling economie
onderzoekt de kosten. ,,De Hogeschool Zeeland is goed in multidisciplinariteit.
Er kunnen daardoor vragen vanuit verschillende invalshoeken beantwoord worden.
Wij hebben 18 verschillende opleidingen, waaronder economische-, pabo-,
technische- en maritieme opleidingen."
Dr. Anja de Groene is lector duurzaamheid en water aan de Hogeschool Zeeland.
Valkuil
Traditionele valkuil bij duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen is
dat het de consument veelal weinig interesseert. Hij wil gewoon zo min mogelijk
betalen voor een product, of het duurzaam is of niet. Anja de Groene: ,,Ja dat
is een probleem, maar ik zie het zo dat we in de (nabije) toekomst niet zonder
duurzaam ondernemen en consumeren kunnen. De producent en consument zijn
bijvoorbeeld gebaat bij alternatieven om minder afhankelijk van de olie te
worden. Duurzaam ondernemen is zeker niet altijd duurder en gelukkig zijn vele
ondernemingen ermee bezig. We moeten anders omgaan met energie. Er kan niet
geproduceerd worden zonder energie zodat er dus alternatieven moeten komen. Er
zijn veel ondernemers die vooruit kijken en fatsoenlijk ondernemen. Bij
fatsoenlijk ondernemen gaat het ook om vragen als: 'hoe ga je met je personeel
om'. Er wordt zowel naar menselijke als milieu-aspecten gekeken. De overheid
heeft daar een hele belangrijke taak in. Ik vind bijvoorbeeld dat dieselfilters
verplicht moeten worden gesteld aan autofabrikanten, maar het ontslaat ook
consumenten niet van de verplichting om kritisch te zijn. Vliegtuigen verbruiken
bijvoorbeeld veel kerosine en dat is schadelijk voor het milieu. Waarom niet wat
minder vaak met het vliegtuig op vakantie gaan? De bedoeling van het lectoraat
duurzaamheid is ook om studenten gevoel voor duurzaamheid bij te brengen in hun
werk en in hun persoonlijk leven. Het onderwijs is een instrument om dit
bewustzijn te stimuleren."
Anja de Groene studeerde economie en bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam. Zij promoveerde in 1995 aan de Katholieke Universiteit Brabant op een
proefschrift over duurzaam ondernemen. Sinds september 2000 is zij als lector
duurzaamheid en water verbonden aan de Hogeschool Zeeland.
|