MKB, weinig ziekteverzuim: toch maatregelen treffen!
Per 1 juli 2005 is de Wetswijziging in wet- en regelgeving rond
arbeidsomstandigheden in gegaan, inmiddels ook wel de 'wetswijziging
liberalisering arbodienstverlening' genoemd.
V.l.n.r. Hans Lankhaar, Anne van Everdingen, Jan Borghols.
De nieuwe wetswijziging heeft enkele belangrijke gevolgen. Allereerst is er een
einde aan de verplichte aansluiting bij een Arbodienst gekomen. Ondernemers
hebben meer keuzemogelijkheden gekregen om Arbo- en reïntegratiedienstverlening
op maat van de eigen organisatie in te zetten. Werkgevers mogen een aantal taken
voortaan zelf uitvoeren maar kunnen ook beslissen daarvoor deskundige
ondersteuning in te schakelen. De Ondernemer ontmoet een reïntegratiebedrijf
(Serin), een inkomensverzekeraar (Centraal Beheer Achmea) en een Arbodienst
(Arbo Unie). Deze organisaties hebben de expertise en dienstverlening in huis om
ziekteverzuim terug te dringen. Het MKB kan bij hen alle diensten rond ziekte en
verzuim inkopen. Jan Borghols, algemeen directeur van Serin, mens en werk, Hans
Lankhaar, directeur bij Centraal Beheer Achmea en Anne van Everdingen,
arts/teammanager van Arbo Unie B.V. in Middelburg hebben alle drie hun sporen op
het gebied van verzuimbeheersing voor het MKB verdiend.
Jan Borghols vertelt dat Serin, Centraal Beheer Achmea en de Arbo Unie als
aparte organisaties werken maar zeker ook samenwerking zoeken. "Daarbij richten
we ons vooral op het MKB. Voor deze sector is het ziekteverzuim vaak moeilijk te
overzien. Zeker bij de kleinere bedrijven heeft een ziek personeelslid
behoorlijk wat impact. Een verzekeraar kijkt zakelijk naar de situatie. Hij
berekent wat het verzuim kost en hoeveel het kost om het verzuim terug te
dringen. Hierdoor kan de premie omlaag waardoor de verzekeraar zich concurrerend
kan opstellen. Vervolgens wordt de Arbodienst en het reïntegratiebedrijf
ingeschakeld. De Arbodienst is gespecialiseerd in de medische kant, het
reïntegratiebedrijf richt zich meer op organisatie en functie-inhoud.
Reïntegratiebedrijven, verzekeraars en arbodiensten kunnen in samenwerking het
MKB een zeer volledig en evenwichtig pakket aanbieden. De keus is aan de
ondernemer."
Dalend ziekteverzuim
Serin, Centraal Beheer Achmea en Arbo Unie zijn al langere tijd spelers op de
markt van de Arbo- en reïntegratiediensten. De drie hebben dan ook, dankzij hun
jarenlange ervaring, expertise in huis als het gaat om ziekteverzuim. Hans
Lankhaar vertelt dat er onlangs een onderzoek is geweest naar ziekteverzuim in
het MKB. "Het ziekteverzuim is gedaald. Het arbeidsethos is hoog in Nederland.
Het ziekteverzuim is dan ook voor het MKB geen issue. Toch weten wij uit onze
praktijk dat een bedrijf failliet kan gaan aan ziekteverzuim als de ondernemer
de zaken niet goed heeft geregeld."
Anne van Everdingen: "Vergeet niet dat er niet alleen een financieel probleem
is. In Nederland hebben we, over het algemeen, een goed werkklimaat. Werkgevers
en collega's voelen zich betrokken en hebben zorg voor de werknemer of collega
die iets mankeert. Gelukkig wordt er sinds de Regeling Poortwachter openlijker
gepraat over de reden van het verzuim. De bedrijfsarts kan de werknemer
begeleiden en houdt daarbij de kosten en baten voor de werkgever goed in het
oog. Juist in ongrijpbare gevallen kan de bedrijfsarts een cruciale rol spelen.
Hij of zij overlegt met de werknemer, werkgever en eventueel met de huisarts.
De Arbodienst houdt de kosten dan ook scherp in de gaten. Een interventie moet
écht iets opleveren voor de werkgever." "Ziekteverzuim: fout woord!"
De aanwezigen merken op dat het steeds minder geaccepteerd wordt dat iemand
totaal ongeschikt is om te werken. Hans Lankhaar: "We kijken steeds meer naar
iemands arbeidsgeschiktheid. Onze samenwerking sluit daar goed bij aan. We
laten niet iemand zomaar in de WAO verdwijnen." Jan Borghols merkt op dat het
woord ziekteverzuim geen goede term is. "Ziekte is een toestand en verzuim is
een keuze. Dat gaat niet samen. De mededeling; 'Ik ben ziek dus ik kom niet'
is dus een rare gevolgtrekking. Ziek en verzuim heeft niets met elkaar te maken.
Als ik ziek ben en dat is objectief waarneembaar kan ik kiezen om te gaan werken
of de keus maken om thuis te blijven. Bij de toestand ziek zijn hoort niet
automatisch verzuim." Een werknemer zou zijn werkgever, volgens Jan Borghols,
moeten opbellen met de mededeling 'ik blijf thuis want ik heb buikloop' of wat
dan ook. "Thuis blijven is een keuze, gaan werken is een keuze." Anne van
Everdingen vindt, als bedrijfsarts, dat een werknemer aan zijn werkgever de
reden van verzuim duidelijk moet maken. "Als iemand zich met klachten meldt
dan ga je met elkaar in gesprek. Het gaat dan niet om aanwezigheid maar om
inzetbaarheid. En natuurlijk zijn er een heleboel redenen waarom iemand niet
inzetbaar is. Maar er zijn ook veel mogelijkheden om het werk wél te kunnen
doen. Dáár moet het gesprek over gaan." De drie zijn het erover eens dat
leidinggevenden in die gesprekken getraind kunnen worden. Jan Borghols vindt
'Wat mankeer je?'geen goede vraag. "Daar heb je als werkgever toch geen verstand
van. Stel de vraag: 'Waarom blijf je thuis?" Hans Lankhaar: "Dat is toch ook een
eerlijke vraag. In een kleiner bedrijf kent iedereen elkaar en weet of Jan écht
ziek thuis ligt of dat er misschien iets anders aan de hand is. Een werkgever of
collega's kunnen best begrip opbrengen en een tandje bijzetten om het werk van
doodzieke Jan op te vangen." Ze vinden dat ziekteverzuim vaak wordt misbruikt
als er een arbeidsconflict is.
"Geen burn-out maar ruzie met de baas"
Hans Lankhaar moet het van het hart dat werkgevers wat krampachtig reageren als
werknemers zich met psychische klachten melden. Ook Jan Borghols vindt dat zulke
werknemers niet zomaar weggestuurd moeten worden. "Huisartsen zijn op het gebied
van psychische klachten niet de échte deskundigen. Beweren dat iemand een
burn-out heeft terwijl hij als huisarts niet gekwalificeerd is om die diagnose
te stellen. Daar hebben de reïntegratiediensten en ook de Arbodiensten last van.
Soms hebben deze zogenaamde burn-out-patienten gewoon een arbeidsconflict. Ruzie
met de baas dus! Of misschien overspannen maar een burn-out komt zeer zelden
voor." Anne van Everdingen: "Laten we ook realistisch zijn. In het huidige
economische klimaat wordt keihard gewerkt en kan er veel stress op mensen staan.
Samen met de omgevingsfactoren kan de psychische belasting hoog zijn. Wat ga je
dan doen? Hoe pak je psychische klachten aan? Er zijn natuurlijk veel meer
variaties dan op de bank afwachten tot het over is." Zij ziet hier een duidelijk
taak van de Arbodienst. "Vergeet niet dat ook een werkgever van een werknemer
met psychische klachten begeleid kan worden. Hoe gaat hij in de toekomst met de
werknemer om?" Ze heeft een hoge pet op van de werkgevers. "Zij hebben een grote
verantwoordelijkheid ontwikkeld ten aanzien van het welzijn van de medewerkers.
Ik vind het belangrijk dat zij die rol blijven spelen. Je ziet wat voor
voordelen dat heeft. Taken uitbesteden kan een risico van polarisatie tussen
werknemer en werkgever met zich mee brengen. Dat hoeft niet maar het risico is
aanwezig dat polarisatie allerlei kosten, denk maar aan second opinions en
claims, met zich meebrengt. Dat risico moet onderkend worden." Ze wil niet terug
naar de vroegere GAK-toestanden en legt haar standpunt nog eens uit: "Een dokter
die zegt 'pluis of niet pluis'.Dat zou ik een hele verkeerde ontwikkeling vinden.
Als de verzekeraar erg op de kosten gaat zitten en vanwege de marktwerking
directiever inkoopt bij Arbodiensten, zou de werknemer dat als niet
onafhankelijk kunnen ervaren. De werkgever zou wel eens slechter af kunnen zijn."
De drie zijn van mening dat een open dialoog tussen werknemer en werkgever
essentieel is. Jan Borghols: "¬Het reïntegratiebedrijf, de arbodienst en de
verzekeraar kunnen als ketenpartners alle problemen die werkgevers en werknemers
tegenkomen aangaande ziekteverzuim tackelen. Door gebruik te maken van elkaars
sterke kanten kunnen wij onze klanten goed bedienen."
Het lijkt, zeker voor het MKB, onverstandig om het contract met de Arbodienst
stante pede op te zeggen. Allereerst moet er zekerheid zijn over een alternatieve
oplossing, de zogenaamde maatwerkregeling. Bij de maatwerkregeling kiest een bedrijf
er voor om de verschillende Arbotaken door afzonderlijke deskundigen te laten
uitvoeren in plaats van één Arbodienst. De keus voor de maatwerkregeling
kan niet gemaakt worden zonder de werknemers bij de keuze te betrekken. Het
bedrijf moet het over de maatwerkvorm van Arbodienstverlening eens zijn met de
werknemers. Dat kan via een CAO afspraak of via overeenstemming met de ondernemingsraad
of personeelsvertegenwoordiging. Het alternatief voor de maatwerkregeling is de
vangnetregeling, die identiek is aan de huidige wetgeving, ofwel voor de deskundige
ondersteuning van de Arbo en verzuimtaken heeft het bedrijf een contract met een
gecertificeerde Arbodienst.
Meer informatie:
www.serin.nl
www.centralbeheer.nl
www.arbounie.nl
|