Ook gedeputeerde Maria le Roy van economische zaken zal een toespraak houden,
terwijl Commissaris van de Koningin Wim van Gelder voor het eerst aanwezig zal
zijn bij de BOS.
Inmiddels wordt ook het overleg tussen de Zeeuws-Vlaamse burgemeesters en de
BOS-commissie opgevoerd. Per slot van rekening staan de burgervaders in de
schijnwerpers op de BOS 2005. Zij geven hun visie op de economische toekomst van
Zeeuws-Vlaanderen. De circa 450 aanwezige ondernemers bepalen vervolgens welke
urgemeester de economische toekomst in zijn gemeente het beste op de agenda heeft
staan. De BOS beleefde in 2000 zijn eerste uitgave, maar de historie dateert al
van 1993 toen voorloper BOV zijn intrede deed. Sinds het prille begin zorgde
organisator Junior Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen voor regionale ondernemers op het
podium. Met die traditie wordt dit jaar gebroken want de burgemeesters Lonink
(Terneuzen), Mulder (Hulst) en Sala (Sluis) hebben het voor het zeggen op de
bühne. Als het goed is weten de burgemeesters wat er leeft onder de ondernemers,
terwijl ze in feite ook zelf aan het roer van een (ambtelijk) bedrijf staan. De
burgemeesters mogen hun ideeën en concrete plannen uitleggen en toelichten met
behulp van een door hen uit te nodigen mystery guest. ,,De gesprekken met de
burgemeesters verlopen goed. Ze zijn enthousiast en hebben er duidelijk zin in.
We hebben ze de opdracht gegeven op zoek te gaan naar hun mystery guest. De
laatste jaren stonden de burgemeesters naast de ondernemer. Zij vervulden een
ondersteunende rol. Dit jaar willen we de burgemeesters actiever laten deelnemen
aan de BOS", aldus voorzitter Martin Thomaes.
De BOS-commissie 2005, staand v.l.n.r: Frank van de Vijver, Pepijn Nuijten,
Stijn Guilliet en Sven Langeberg; zittend v.l.n.r: Edwin Eggebeen, Maureen den
Hamer, Eric Verhaegen en voorzitter Martin Thomaes.
In de BOS-special van 'de Ondernemer' staan onder andere uitgebreide interviews
met de burgemeesters. Daarin zullen zij omschrijvingen geven van hun mystery
guest, zonder deze bij naam en toenaam te noemen. Intro op de BOS is een
audiovisuele presentatie waarbij filmpjes vertoond worden van Zeeuws-Vlaanderen
en haar burgemeesters.
Nadat in het jaar 2000 bedrijven bij elkaar op bezoek gingen en daarvan opnames
werden vertoond op het podium van het oude Zuidlandtheater, wordt vanaf 2001 in
het nieuwe Scheldetheater het competitie-element van de BOV heringevoerd.
Hoofdthema's zijn achtereenvolgens 'attractief werkgeverschap' (2001),
'veranderingsmanagement' (2002), 'fusies en overnames' (2003) en 'nieuwkomers in
Zeeuws-Vlaanderen' (2004). ,,Het thema over de economische toekomst van
Zeeuws-Vlaanderen spreekt aan. Iedereen heeft daar mee te maken. Het bepaalt de
keuzes van ondernemers. Momenteel gaat het economisch wat minder, maar de vraag
is hoe je daar mee om gaat."
Overleg tussen BOS-commissieleden en de Zeeuws-Vlaamse burgemeesters.
De JK is een club van ondernemende mensen tot en met 40 jaar waarbij
'learning by doing' centraal staat. ,,Bij de Junior Kamer draait het om
training, vorming en vriendschap. Je leert veel van de BOS, maar ook van
allerlei cursussen, trainingen en congressen waar we met z'n allen naar toe
gaan. Eind oktober gaan we naar het wereldcongres van de JK in Wenen", stelt
Martin Thomaes. Hoofdsponsors van de BOS 2005 zijn: Arbo Unie, ABN/AMRO,
Stoffels Cleaning, Deloitte, Adriaanse & van der Weel en 'de Ondernemer'.
www.bosjuniorkamer.nl