In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2005
File not found.

















Directievoorzitter van Efteling, Ronald van der Zijl:
'Steeds met nieuwe ideeën komen,
is belangrijk voor goed ondernemerschap'


Ronald van der Zijl, directievoorzitter van de Efteling, is één van de sprekers op het Regionaal Ondernemerscongres dat op 1 november wordt gehouden in het Chassé Theater in Breda. Op dit congres zijn verschillende topondernemers en directieleden uitgenodigd om een presentatie te geven over het succes van hun bedrijf.


Voor Ronald van der Zijl van de Efteling zijn bezoekersaantallen belangrijk, maar als ondernemer vindt hij omzet en marges minstens zo belangrijk.

Zoals elke ondernemer heeft ook Efteling-baas Ronald van der Zijl een drukke agenda. Maar tussen de bedrijven door heeft hij toch tijd om zijn visie op 'economische groei' toe te lichten. „Ondernemers willen steeds groeien, maar in deze tijd van economische recessie is het misschien even belangrijk dat de omzet en marges stabiel blijven".
De Efteling ziet de bezoekersaantallen al jaren stijgen. In 2000 trokken 2,9 miljoen bezoekers naar het park.
Een jaar later waren dat er 3,15 miljoen. Daarna volgde een topjaar: in 2002 vierde de Efteling haar 50-jarig bestaan én werd de nieuwe, attractie PandaDroom geopend. De media-aandacht die dit met zich meebracht, trok 3,43 bezoekers. Dat in 2003 minder bezoekers het park bezochten, lag in de lijn der verwachtingen. Dat jaar kwamen er 3,26 miljoen bezoekers naar het park. De stijgende lijn werd daarna weer opgepakt: in 2004 togen 3.3 miljoen bezoekers naar Kaatsheuvel. Ronald van der Zijl: „Deze bezoekersaantallen zijn belangrijk voor de Efteling, maar als ondernemer vind ik omzet en marges minstens zo belangrijk."

Elk jaar een nieuwe attractie is onbetaalbaar
De Efteling bestaat inmiddels 53 jaar, als de opening van het Sprookjesbos in 1952 als peildatum wordt genomen. Duik je verder in de jaartallen dan ligt de oorsprong eigenlijk in 1933, toen een trapveldje en speeltuin voor de buurtkinderen werd aangelegd. Het attractiepark werd door de jaren heen fors uitgebreid: aan het Sprookjesbos werden nieuwe sprookjes toegevoegd en grote attracties deden hun intrede. Ronald van der Zijl: „In 1981 realiseerden we de grootste omzetstijging ten opzichte van het voorafgaande jaar. Toen namen we de Python in gebruik. Dit was iets wat bezoekers van attractieparken nog niet kenden, het was iets geheel nieuws. De Efteling was de eerste op het vasteland van Europa die zo'n stalen constructie had. Hierdoor realiseerden we zo'n twintig procent meer bezoekers." Maar zo'n gouden greep is niet elk jaar weggelegd voor het attractiepark in Kaatsheuvel.

„We moeten blijven investeren, maar het is onbetaalbaar om elk jaar met zo'n nieuwe, grote attractie te komen. Om stabiel te blijven of zelfs te groeien, moeten we nieuwe activiteiten ontplooien. Dat hoeven niet altijd nieuwe attracties te zijn. In het attractiepark hebben we de afgelopen jaren bijvoorbeeld de Winter Efteling en de Zomeravonden (avondopenstellingen waarop bekende artiesten optreden) geïntroduceerd. Daarnaast is de Wereld van de Efteling sinds begin jaren negentig uitgebreid met een hotel met 440 bedden, een 18-holes golfbaan en het Efteling Theater."

Ondernemen is net beleggen
Het succes van de Efteling is van meerdere factoren afhankelijk. Zo werd gespeculeerd dat de komst van Disneyland Parijs het Brabantse attractiepark in moeilijkheden zou brengen. Niets was minder waar. Ronald van der Zijl: „Wij zijn heel blij met de komst van Disneyland. Het jaar 1993, waarin Disneyland haar deuren opende, was voor ons een topjaar. Er kwam meer bekendheid voor de attractieparken in het algemeen en het attractieparkbezoek werd gelegaliseerd als vakantiebestemming. Vroeger dachten mensen er niet over om hun vakantie door te brengen in een attractiepark. Nu wel." Ook het weer lijkt een belangrijke factor voor de Efteling, maar het is niet zo belangrijk als gedacht wordt. Ronald van der Zijl: „Niet het weer zelf is van belang, maar vooral de weersvoorspelling. Het besluit om naar de Efteling te gaan wordt meestal van tevoren genomen. Het is moeilijk om de plannen terug te draaien, terwijl de ouders het hun kinderen al beloofd hebben."
Op de vraag of Ronald van der Zijl nog een gouden tip heeft voor de ondernemers uit de regio moet hij het antwoord schuldig blijven. „Was het maar zo gemakkelijk. Dan zou iedereen die actie ondernemen. Ondernemen is net beleggen, je weet van tevoren niet welke actie loont." Hij benadrukt nog wel dat drift en passie belangrijke eigenschappen zijn voor het ondernemerschap. „Zonder passie kun je niet werken. Je moet er echt met hart en ziel voor gaan, anders wordt je bedrijf geen succes."


...organiseert
Goede wisselwerking tussen gemeentebestuur en bedrijfsleven

...onderneemt
De stap naar het zelfstandig ondernemerschap wagen

...begeleidt
Merendeel bedrijfsoverdrachten slecht voorbereid

...informeert
Contacta weer tot de nok toe gevuld

...viert
5 jaar de Ondernemer

...innoveert
Gemak dient de mens en wordt gewaardeerd

...initiëert
Personeelswissel bij Syntens

....zorgt
Seminar "Met zorg ondernemen"

...presenteert
De Contacta in de Zeelandhallen

...stelt
Inhaalverbod op de Zeeuwse hoofdwegen

...werkt
Deelnemende bedrijven presenteren prima gamma

...onderscheidt
Paviljoen Schouwen-Duiveland groter dan vorig jaar

...promoot
Zeeuws-Vlaamse eenheid

...automatiseert
ICT Plein op de Contacta 2005

...overhandigt
Kwaliteitsprijs voor Dim van Dijke.

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...vestigt
Contacta en Ondernemers Contact Goes

...beschouwt
Zeeuwse bedrijfsleven presenteert MVO Blikopener Manifest

...staat
Deelnemers Contacta 2005

...werpt
Instroomprobleem in de procesindustrie

...spreekt
In 't kort

...bedenkt
Nieuwe ideeën belangrijk voor goed ondernemerschap

...opent
Indrukwekkende speech bij opening academisch jaar

...confronteert
Infobijeenkomst Business On Stage

...veilt
Junior Kamer Walcheren organiseert de JKW-veiling

...rijdt
Corvette, Opel Astra en Toyota Avensis

...beweegt
Traditionele rolverdeling in de bouw op de schop?

...ontwikkelt
Dynamiek onder bedrijfsruimtegebruikers hoog

...creëert
Nieuwe generatie Zeeuwse kunstenaars

...bezoekt
Als ondernemer terug op de Contacta