In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2005
File not found.

















Corvette convertible, supersnelle brulboei

Wat doe je als je pakweg een euroton te besteden hebt en je echt toe bent aan een automobiele traktatie. Dan ga je lekker shoppen want voor dat geld is er heel wat lekkers te koop. Tot en met juli van dit jaar namen 28 van deze bofkonten de beslissing om zich op een heuse Corvette te trakteren.
Onlangs verscheen de convertible op de markt, geënt op de nieuwste (zesde) generatie van de meest pure Amerikaanse sportwagen van het moment: de Corvette convertible.



Toegegeven: als je niet van aandacht houdt moet je geen Corvette gaan rijden. Vooral in open sportjas is deze super Amerikaanse sportwagen een aandachttrekker van jewelste. Slechts weinigen kunnen de neiging weerstaan een nieuwsgierige blik te werpen op de berijder en zijn/haar eventuele passagier. Met de aanschaf van een Corvette maak je absoluut een statement. Je wilt wel eens wat anders dan een 911 en opvallen vind je geen punt. Feit is dat de laatste loot aan de Corvette stam een enorme stap vooruit is in bouwkwaliteit en snelheidsbeleving. Wat cijfertjes? De zesde generatie heeft een topsnelheid van 300 km/h en sprint van 0 naar 100 km/h in zo'n vier seconden. Voor wie dit nog nooit heeft meegemaakt zijn het wellicht wat abstracte cijfertjes maar geloof maar dat de hersens in je hoofd licht verschuiven wanneer je de koppeling lost bij maximaal gasgeven. Deze Corvette is zo adembenemend snel dat je beide handen krachtig aan het stuur moet houden om de auto in het goede spoor te leiden. Het geluid dat deze superauto daarbij produceert is absoluut adembenemend. Een brulboei voor op de weg. De acht cilinders met een gemeenschappelijke inhoud van zo'n zes liter stampen er vrolijk op los en laten maar al te duidelijk horen dat ze hun werk met verve doen.

Binnenin de auto is het allemaal wat krapjes wat voor een dergelijke supersportwagen geen uitzondering is. Diegenen die wat zwaarlijvig zijn voelen de wangen van de stoelen waarschijnlijk wat in hun zadeltassen priemen, geen prettig gevoel. Het head-up display dat een aantal noodzakelijke rijgegevens (snelheid, toerental maar ook de aanwezige doordat je je blik niet van de weg hoeft af te wenden om naar je snelheidsmeter te kijken. Een auto als de Corvette is natuurlijk niet gemaakt voor het praktische nut, daarvoor hebben de gefortuneerde eigenaren doorgaans vast nog een lekkere SUV of limousine in de kelder staan. Maar feit is wel dat de taartschep die aan de voorzijde van de auto zo ongeveer kauwgom van het asfalt raagt in Nederland niet erg praktisch werkt vanwege het grote aantal verkeersdrempels waar je met een Corvette maar stapvoets overheen kunt rijden. En dan nog raakt de spoiler vaak het wegdek. Je wordt bepaald alert op verkeersdrempels maar vroeg of laat kost het je, in een vlaag van onoplettendheid, een voorspoiler (of erger).Je koopt een Corvette omdat je heerlijk open wilt toeren en supersnelle ritten wilt maken. Als je naar de stad moet neem je gewoon een van de andere auto's uit de garage. Een Corvette convertible kost ongeveer 100.000 euro (inclusief BTW).

Opel Astra GTC 1.3 CDTi: grote jongen met een klein hartje
Al meer dan dertig jaar beheerst Opel verkooptechnisch gesproken in Nederland het klassement. Al meer dan drie decennia gaan de Astra's en Kadettjes als warme broodjes over de toonbank, maar juist de laatste jaren heeft het merk uit het Duitse Russelsheim het moeilijker vanwege de almaar aandringende concurrentie.



Hoe het ook zij, Opel doet het nog steeds goed in Nederland en dat heeft absoluut te maken met het goede imago dat de verschillende modellen hebben, de Astra voorop. Enige tijd geleden is deze compacte middenklasser helemaal vernieuwd en het moet gezegd dat de driedeurs versie, GTC genaamd, er gelikt uitziet. Wij reden de jongste loot aan de stam voorzien van een 1.3 liter common-rail dieselmotor. Een instapper dus.

Hij ziet er bepaald flitsend uit, deze GTC. Een schaap in wolfskleren als het ware want een erg grote cilinderinhoud heeft deze Astra natuurlijk niet. Toch zullen zijn 'looks' bepaald veel mensen over de streep trekken wanneer zij de aanschaf van een nieuwe auto overwegen. Hij ziet er in ieder geval heel wat sportiever uit dan de meeste van zijn concurrenten, de VW Golf inbegrepen. Heeft deze instap-Astra een vrij kleine cilinderinhoud, helemaal lam is hij er toch niet mee. Geholpen door de modernste motortechniek weet de kleine er toch nog wel iets van te maken, al moet je natuurlijk geen sportautoprestaties verwachten. Bepaald irritant is wel dat bij volle acceleratie de auto steeds wat terugvalt in snelheid wanneer van versnelling wordt gewisseld. Dit heeft te maken met de betrekkelijk kleine inhoud waardoor de motor niet erg soepel is en derhalve niet veel 'doet' als de turbo niet te hulp schiet. Wie beneden de 2000 toeren zakt is daardoor met een vleugellamme vogel op pad en dat is niet zo prettig. Ook andere turbodiesels hebben hiervan wat last maar daarbij maakt de grotere cilinderinhoud nog wat goed. Deze 1.3 liter motor kan dat helaas niet bolwerken. Toch schopt hij het als het allemaal echt moet tot bijna 175 km/h en dat valt dan weer niet tegen. In het interieur is het zakelijk en bijna koel wat de klok slaat. Typisch Duits, zullen sommigen zeggen, anderen roemen dit karakter juist vanwege het overzichtelijke geheel. Beide partijen vinden hier het gelijk aan hun kant. De vorm van de carrosserie brengt natuurlijk met zich mee dat het achterin niet verschrikkelijk ruim is. De achterruit ligt erg plat wat een minder goed zicht naar achteren genereert. Minder safe parkeerders wordt dan ook de installatie van parkeersensoren aanbevolen, het voorkomt onnodige schades. De stoelen van deze Astra hebben een tamelijk diepe zit waardoor je de neiging hebt wat in elkaar gedoken te zitten, de zijwangen staat fier rechtop wat prettig is in snelgenomen bochten. Ze houden je goed in hun greep.

Al met al is de Astra 1.3 CDTi een auto die zijn weg naar de klanten wel zal vinden. De auto ziet er puik uit en wie zich tevredenstelt met niet al te flitsende prestaties kan er prima mee uit de voeten.
De Opel Astra 1.3 CDTi is er vanaf 23.845 euro, inclusief BTW.

Toyota Avensis D-4D D-CAT: Japanse superdiesel
Toyota doet het wereldwijd verschrikkelijk goed.
Klaarblijkelijk heeft de aanpak om probleemloze auto's te maken vruchten afgeworpen, zeker nu diezelfde auto's ook nog eens een aardig verpakking hebben. Zoals de Avensis bijvoorbeeld. Onlangs werd een nieuwe topdiesel in deze middenklasser ge'ntroduceerd: een vierpits blok met een cilinderinhoud van 2.2 liter die een stoeterij van 177 paarden weet te mobiliseren. Daarnaast is deze motor ook nog eens erg schoon.



We kunnen er eigenlijk kort over zijn: Toyota heeft weer een fantastische prestatie geleverd met deze Avensis. De auto rijdt in een woord geweldig en met deze sterke dieselmotor in het vooronder levert hij bijna sportieve prestaties. Echt een heerlijk blok dat ook nog eens spaarzaam met het dure brandstofgoedje omgaat. Een gemiddeld verbruik van 1:14 moet zeker haalbaar zijn en dat is erg fraai voor zo'n forse auto met dit prestatiepotentieel.
Dat de Japanners zelf ook tevreden zijn over deze motor blijkt wel uit het feit dat dit zelfde blok ook in de nieuwe Lexus IS200 zal worden gebruikt wanneer deze wordt ge'ntroduceerd. En een Lexus, dat is altijd iets bijzonders.

Heerlijk aan deze Avensis is eigenlijk dat de auto zo gemakkelijk te berijden is. Alle knoppen zitten op logische plaatsen, de stoelen bieden voortreffelijke steun en de auto is lekker stil. Ook de bagageruimte is riant zij het dat twee kofferkrakende beugels de pret hier wat bederven. Rijden doet deze Avensis als de beste; hij hangt heerlijk aan het gas al moet je daarbij steeds de snelheidsmeter in het oog houden want je gaat gauw harder dan is toegestaan. Deze uitvoering van de Avensis schopt het tot een topsnelheid van zo'n 220 km/h, er zijn sportwagens die je met moeite - of helemaal niet - kunnen bijhouden.

De Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT kost vanaf 33.100 euro, inclusief BTW.


...organiseert
Goede wisselwerking tussen gemeentebestuur en bedrijfsleven

...onderneemt
De stap naar het zelfstandig ondernemerschap wagen

...begeleidt
Merendeel bedrijfsoverdrachten slecht voorbereid

...informeert
Contacta weer tot de nok toe gevuld

...viert
5 jaar de Ondernemer

...innoveert
Gemak dient de mens en wordt gewaardeerd

...initiëert
Personeelswissel bij Syntens

....zorgt
Seminar "Met zorg ondernemen"

...presenteert
De Contacta in de Zeelandhallen

...stelt
Inhaalverbod op de Zeeuwse hoofdwegen

...werkt
Deelnemende bedrijven presenteren prima gamma

...onderscheidt
Paviljoen Schouwen-Duiveland groter dan vorig jaar

...promoot
Zeeuws-Vlaamse eenheid

...automatiseert
ICT Plein op de Contacta 2005

...overhandigt
Kwaliteitsprijs voor Dim van Dijke.

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...vestigt
Contacta en Ondernemers Contact Goes

...beschouwt
Zeeuwse bedrijfsleven presenteert MVO Blikopener Manifest

...staat
Deelnemers Contacta 2005

...werpt
Instroomprobleem in de procesindustrie

...spreekt
In 't kort

...bedenkt
Nieuwe ideeën belangrijk voor goed ondernemerschap

...opent
Indrukwekkende speech bij opening academisch jaar

...confronteert
Infobijeenkomst Business On Stage

...veilt
Junior Kamer Walcheren organiseert de JKW-veiling

...rijdt
Corvette, Opel Astra en Toyota Avensis

...beweegt
Traditionele rolverdeling in de bouw op de schop?

...ontwikkelt
Dynamiek onder bedrijfsruimtegebruikers hoog

...creëert
Nieuwe generatie Zeeuwse kunstenaars

...bezoekt
Als ondernemer terug op de Contacta