In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2006
File not found.


















Columns
drs. P.J.H. den Hartog
ir. Kairos Jeroen van Oyen
Hans van Dienst, Coos van den Ouden
Communicatie, wat is dat eigenlijk?
ir. Kairos Jeroen van Oyen
KAO communicatie, Middelburg Tel.: 0118 - 615048 E. kairos@kao.nl




Een ogenschijnlijk eenvoudige vraag. Maar een antwoord is, zoals vaker, complexer en leuker. Vrijwel iedereen is het erover eens dat communicatie een middel is om een doel te bereiken. Als we dat wat specifieker willen maken, dan gaan de meningen uiteenlopen. En daar zijn stereo-typen in te ontdekken. Bijvoorbeeld: communicatie wordt soms gezien als een boodschappenwagentje. Volladen, uitladen, klaar. Ofte wel: we leggen alles wat we kwijt willen in een boodschap, we strooien de boodschap uit over de doelgroep, we gaan over tot de orde van de dag. Da's inderdaad een bekend gedachtenpatroon, maar is het ook communicatie?

Stel: u bent op weg naar de supermarkt en merkt dat het boodschappenlijstje is verdwenen. In de supermarkt probeert u, denkend aan de komende week, uw kar met beleid en inlevingsvermogen te vullen. Eenmaal thuis gekomen blijkt dat uw wederhelft het met de inhoud van het pretpakket niet eens is. Volladen, uitladen, klaar is ineens heel anders geworden. Wat is nu het verschil? Communicatie is geen eenrichtingsverkeer, maar een interactief proces. De volgende keer gaat u samen. U staat uiteindelijk weer met een volle kar naast uw auto en uw partner vraagt: hebben we nu de honingmosterd meegenomen? Om die vraag te beantwoorden wordt het graven of uitladen, wat in beide gevallen veel tijd vergt. Ook hier is het niet volladen, uitladen, klaar. In communicatietermen: uw klant wil direct een specifiek antwoord op een specifieke vraag en geen zoekplaatje.

Hier valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen. Maar wat zou u denken van een kennismakingsgesprek, lopend door uw favoriete supermarkt? Dan kunt u ontdekken hoe u communicatie beleeft. En kan ik u laten meemaken wat er nog meer te beleven is met communicatie.




...onderneemt
Ondernemerscongres MKB-Zeeland

...werkt
Maatwerkoplossingen met polyester

...geeft advies
Innovatieteam Syntens adviseert advocatenkantoor

...organiseert
Zeeuws Innovatie Evenement 2006

...zoekt
'Een goede adviseur betaalt zich altijd terug'

...verkoopt
Wat levert uw bedrijf straks op?

...verhuist
Bedrijven verhuizen naar Zeeland

....spreekt
Spreekdag bedrijfsoverdracht

...tekent
Techniek heeft de toekomst

...opent
Kapelle heeft gunstig vestigingsklimaat

...en de Smokkelhoek
Revitalisatie Smokkelhoek gevierd met Open Dag

...heeft ruimte
Ruimte om te wonen en te werken

...groepeert
Steeds meer jonge ondernemers sluiten zich aan

...werkt met uien
Succesvol eerste jaar

...kweekt
Parels in de Oosterschelde

...proeft
Zeeuwse kreeft voor culinaire fijnproevers

...rijdt
Jaguar XJ sovereign diesel Vloeken in de kerk?

...verzorgt een lezing
Met visie voor de toekomst

...moet
Veranderen!

...op water
Succes is voor de volhouders

...moet innoveren
Kiezen of ka(b)belen

...op de markt
Probeer niet de grootste te zijn, maar wel de beste en de slimste

...zet door
Bedenk het voor je klanten zoals je het zelf zou willen hebben

...op boorplatforms
Wees innovatief en doe nooit concessies aan kwaliteit

...in Goes
Investeren čn exploiteren

...spreekt
De Beleggingsadviseurs

...vaart
Watersport Totaal & Maritieme Dagen wordt geprolongeerd

...en lifestyle
Veel bezoekers bij eerste WoningExpo Zeeland

...handelt
Grensverleggend ondernemen via internationale netwerken

...en vastgoed
Rijksgebouwendienst een belangrijke marktpartij