Toegevoegde waarde voor de logistiek
Jan Willem Bartz uit Hulst is bijna een jaar geleden de uitdaging van het zelfstandig
ondernemerschap aangegaan. Samen met compagnon Jos Snapper richtte hij het bedrijf Applaza op,
een innovatieve ICT dienstverlener die vanuit Eindhoven wordt aangestuurd en de focus heeft op
grotere bedrijven in binnen- en buitenland. De nieuwe onderneming ondersteunt haar klanten bij het
realiseren van een optimaal rendement op de goederenstroom. Dat geschiedt door de producten met
moderne informatietechnologie te identificeren en te volgen (tracking & tracing), door
informatiesystemen te integreren en door alle logistieke- en productieprocessen stap voor stap
te optimaliseren.
Hulstenaar Jan Willem Bartz, innovatieve ICT dienstverlener.
Bartz en zijn kompaan kunnen bogen op een rijke ervaring in de ICT wereld. Meteen na het
voltooien van zijn studie bedrijfseconomie aan de universiteit van Tilburg, belandde de
inmiddels 38-jarige Jan Willem Bartz in de ICT dienstverlening. Zijn laatste werkgever was Biomet,
wereldwijd producent en distributeur van orthopedische producten. ,,We bieden toegevoegde waarde aan
logistieke processen. Ik ben ooit begonnen als logistiek consultant en heb in de loop der jaren veel
als projectmanager gewerkt. Door mijn overstap naar Biomet werk ik ineens klant van
softwareleveranciers. Omdat ik dus ook aan de andere kant van de tafel heb gezeten, kan
ik me goed verplaatsen in de klant.
Ik heb zes jaar bij Biomet gewerkt en was daar verantwoordelijk
voor de ICT in Europa. Ik hield me vooral bezig met de implementatie van een standaard 'SAP-model'
bij alle Europese vestigingen. Door een continue optimalisatie van dit model waren we in staat onze
vestigingen efficiënter te laten opereren. Mijn laatste grote project was de implementatie bij Biomet
UK in Wales. De volgende klus was de 'roll-out' naar Spanje, maar de uitdaging was er niet meer.
Ik had geen zin om het kunstje nog eens te herhalen. Ik ben iemand die graag een winkel bouwt en
niet iemand die op de winkel past. Het is altijd al een jongensdroom van mij geweest om een eigen
bedrijf op te starten", aldus Jan-Willem Bartz.
Zijn onderneming koppelt bedrijfskundig inzicht aan uitgebreide kennis van moderne ICT hulpmiddelen,
zoals de bedrijfssoftware van SAP en Radio Frequency IDentification (RFID).
Inmiddels staan er al acht mensen op de loonlijst, terwijl over een jaar een aantal van twintig
is voorzien.
Eigen projecten
,,Momenteel detacheren we onze mensen bij diverse bedrijven,
maar in de nabije toekomst willen we met onze eigen consultants ook complete projecten gaan doen.
Daar heb je de nodige gekwalificeerde mensen voor nodig. Er wordt weer meer geïnvesteerd in ICT,
maar er is krapte op de arbeidsmarkt. Het is voor een kennisorganisatie als de onze dan ook niet
eenvoudig om aan goed gekwalificeerde medewerkers te komen. Gelukkig kunnen we door onze ruime
ervaring in de branche, goed inschatten of de sollicitanten over het juiste profiel beschikken.
Bij een ICT project is het belangrijk is dat je kwaliteit levert binnen de afgesproken termijn
en het overeengekomen budget.
Er is ons alles aan gelegen om ook onze toekomstige projecten binnen
die drie randvoorwaarden op te leveren", legt Bartz uit. Zijn bedrijf werkt samen met innovatieve
en gerenommeerde partners als SAP, Capgemini en Methec aan de ontwikkeling en toepassing van RFID
technologie, onder andere bij Biomet. Daarnaast implementeert de ICT-dienstverlener ook 'reguliere'
logistieke software van SAP bij DHL, Essent, Friesland Foods en Philips. Belangrijk zijn de
toepassingsmogelijkheden van innovatieve technologie.
De kunst is om de techniek te vertalen naar
de specifieke situatie van de klant. Het creëren van maatwerkoplossingen staat centraal.
Jan Willem Bartz, gehuwd met Els en vader van dochter Sam (5) en zoon Tom (3), heeft vooralsnog
geen spijt van zijn sprong in het diepe. ,,Qua persoon zit ik graag in de 'drivers seat'. In het
verleden was ik afhankelijk van de strategie die werd uitgestippeld door 'the board', als ondernemer
kan ik zelf sturen. Dankzij ons bestaande netwerk zijn de risico's dat we onze medewerkers niet
direct in kunnen zetten beperkt, al moet je wel goed de cashflow in de gaten blijven houden want
groeien kost nu eenmaal geld.
In principe gaat het om zaaien, groeien en oogsten. Na een half jaar
zaaien, zitten we nu in de groeifase. Over een aantal jaren hopen we te oogsten. Het afleveren van
goede projecten waardoor bedrijven efficiënter opereren is dankbaar werk. Een hoge klanttevredenheid
geeft veel voldoening."
Jan Willem Bartz zit in het bestuur van de Junior Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen. Bij het opstarten van zijn onderneming heeft hij geput uit de knowhow van deze netwerkorganisatie. ,,Er zitten veel competente mensen bij de Junior Kamer. Ik heb diverse nuttige gesprekken gevoerd met JK-leden, bijvoorbeeld met betrekking tot de juridische structuur van het nieuwe bedrijf."
Internet: www.applaza.nl
|