Zeeland als logistiek en maritiem kenniscentrum
De ontwikkeling van logistieke en maritieme kennis is onmisbaar voor een regio als Zeeland. Op allerlei terreinen wordt er
in deze provincie dan ook geinvesteerd in de ontwikkeling daarvan. De Ondernemer sprak hierover met Theo Nieboer, directeur van Maritiem
Instituut de Ruyter en met Toine Huijsmans, voorzitter van het College van Bestuur van het ROC Westerschelde.
Toine Huijsmans en Theo Nieboer.
In de volksmond is Maritiem Instituut de Ruyter natuurlijk ook bekend als 'de zeevaartschool'. Hier worden de toekomstige stuurlieden
en werktuigkundigen opgeleid om de rivieren en de zeven zeeën te bevaren. Vernieuwing van het onderwijs staat daarbij hoog in het vaandel,
vertelt Nieboer. "Maritiem Instituut de Ruyter integreerde als eerste school van Nederland het mbo-onderwijs van ROC Zeeland en het hbo-onderwijs
van de Hogeschool Zeeland in één instituut." Aan de andere kant van de Westerschelde worden leerlingen procestechniek en
werktuigbouwkunde klaargestoomd voor de arbeidsmarkt, die zich deels in de havens bevindt. Ook hier worden nieuwe ontwikkelingen
niet uit de weg gegaan, vertelt Huijsmans: "Kijk bijvoorbeeld naar de deeltijdopleiding hbo-logistiek. Bij deze opleiding werkt Hogeschool
Zeeland niet alleen nauw samen met ROC Westerschelde, maar ook met de Katholieke Hogeschool Sint Lieve uit Gent. Dat levert grensoverschijdend
onderwijs, waar alle partijen van profiteren. Met Gent werken we overigens ook in ander projecten samen."
Chinese studenten
Ook grensoverschrijdend is de samenwerking van Maritiem Instituut de Ruyter met de universiteit van Sjanghai. Nieboer:
"De Hogeschool Zeeland verkocht het onderwijsprogramma voor de opleiding logistiek aan Sjanghai. Daarbij verzorgen onze docenten
een deel van het programma in China. Dat maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk dat onze studenten een deel van het programma straks ook in
China kunnen volgen of dat Chinese studenten hier stage lopen. Ook binnen het ROC Westerschelde zijn de ogen op China gericht, vertelt
Huijsmans: "We hebben een uitwisselingsprogramma, waarbij onze leerlingen procestechniek een maand wisselen met Chinese leerlingen. Als
je ziet wat onze leerlingen daar leren, alleen al over de cultuur in China, dat is onbetaalbaar." De ogen richten op China is noodzakelijk,
vinden zowel Nieboer als Huijsmans. "Dat deel van de wereld wordt steeds belangrijker. Onze huidige studenten zijn immers onze toekomstige
managers. Hoe meer kennis die hebben van Azie, hoe beter dat is."
Maintenance
Huijsmans is momenteel volop betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe opleiding: Maintenance,
Repair & Overhaul. Huijsmans: "Vooral bij erg dure producten, zoals vliegtuigen, wordt onderhoud steeds belangrijker. Bedrijven willen de
levensduur van dure productiemiddelen immers verlengen. Maar daarvoor moet je op een andere manier naar techniek gaan kijken.
Het gaat er dan niet alleen meer om hoe je bepaalde losse onderdelen aan elkaar last, maar ook om welke materialen je het beste kunt gebruiken
of welke software nodig is een machine optimaal te laten werken. In de nieuwe opleiding Maintenance, Repair & Overhaul integreren we daarom
verschillende disciplines zoals werktuigbouwkunde, procestechniek en ICT met elkaar. In Zuidwest-Nederland werken op dit moment vijf ROC's
en twee Hogescholen aan deze opleiding. Op termijn moet Zuidwest-Nederland op dit gebied een voorloper worden."
Centrum voor Logistiek
De samenwerking tussen de opleidingsinstituten en het bedrijfsleven wordt steeds intensiever.
Dit jaar leidde dat tot de beoogde oprichting van het Centrum voor Logistiek. Huijsmans: "Het Centrum voor Logistiek is
bedoeld als een samenwerkingsverband tussen ROC Zeeland, ROC Westerschelde, Zeeland Seaports en een groot aantal bedrijven.
Medewerkers van deze bedrijven krijgen de mogelijkheid om zich een dag per week bij te laten scholen op een van de ROC`s. Op
die manier slaan de deelnemende bedrijven twee vliegen in één klap. Ze krijgen beter opgeleid personeel én ze kunnen hun personeel
zo aan het bedrijf binden." Ook binnen de opleidingen wordt steeds meer samengewerkt met het bedrijfsleven, vult Nieboer zijn collega aan.
"Toen hier onlangs een containerschip doormidden brak, hebben we dat als praktijkcase gebruikt voor onze leerlingen. We analyseren dan hoe
zo'n schip was geladen, onder wat voor omstandigheden het voer toen het brak, wat er precies misging of hoe Zeeland Seaports met zo'n
situatie omgaat. Daar leren onze studenten ontzettend veel van. Bedrijven zien ook steeds meer hun maatschappelijke verantwoordelijkheden,
ook op het gebied van onderwijs."
|