Superjachten voor the rich and famous
Wie in Vlissingen over de nieuwe Koningsbrug rijdt, heeft daar misschien wel eens een
glimp van ze opgevangen: de superjachten van Amels. De cliëntèle van deze Vlissingse
zusteronderneming van De Schelde zijn de superrijken der aarde. Zij bestellen hier hun
luxe motorjachten van vijftig, zestig of zelfs tachtig meter, voorzien van alle gemakken en comfort.
Een helicopterdek? Wordt geleverd als optie.
Privacy en geheimhouding zijn van groot belang in deze branche. Marketingmanager Victor
Caminada zwijgt dan ook als het graf over wie die klanten van hem dan wel zijn. Zelfs de
nationaliteit van zijn afnemers wil hij niet bekend maken. En alvorens een journalist voet aan boord
mag zetten van een van de acht superjachten die Amels momenteel in aanbouw heeft, moet eerst
schriftelijk toestemming worden gevraagd aan de advocaten van de opdrachtgevers. Die opdrachtgevers
zijn -meestal- zakenlieden van over de hele wereld. Hun wens is een superjacht, varierend in lengte
van zo'n vijftig tot ruim tachtig meter, dat is voorzien van een luxe waar de meeste mensen alleen
maar van kunnen dromen.
Louis Vuitton
Voor de rijken der aarde is het kiezen tussen exclusiviteit of snelheid.
Wie een exclusief voor -meestal- hem ontworpen jacht wil, moet rekenen op een totale doorlooptijd
van vier jaar. Dat is lang. Daarom ontwikkelt Amels 'limited editions': schepen die in opdracht van
de werf worden ontworpen en vervolgens in zeer beperkte oplagen in productie worden genomen. Nadeel
is natuurlijk dat er verschillende van rondvaren, voordeel is dat de aflevertijd met twee jaar wordt
verkort. Blijkbaar voor de cliëntèle van Amels tijd belangrijker dan exclusiviteit, want momenteel
liggen er in het Vlissingse dok bijvoorbeeld twee identieke casco's van een van de
'limited editions': de Amels 171. Dit schip, met een lengte van 171 voet ofwel 52 meter,
is ontworpen door Tim Heywood. Hij is wat je zou kunnen noemen de 'Louis Vuitton van de jachtbouw'
en geldt als de absolute top in de branche. En inderdaad: een kennismaking met de 171 beneemt de
adem. Het genuanceerde en vooruitstrevende lijnenspel is -ondanks de steigers die om het schip
heenstaan- duidelijk zichtbaar en maakt indruk.
Witte overalls
Eenmaal aan boord van de in verschillende stadia van aanbouw zijnde schepen
blijkt dat het lijnenspel niet het enige is waarin de 171 uitblinkt. Hoewel nog niet eens in de
lak, wordt al snel duidelijk dat luxe en perfectie hier voorop staan. In de nog openliggende
plafonds zijn de pijpen voor de airconditioning duidelijk zichtbaar. Medewerkers brengen de
tientallen kabels aan, die straks moeten zorgen voor het perfect functioneren van de modernste
apparatuur, waaronder een geavanceerde sprinklerinstallatie. Schilders plamuren het staal van de
romp om het daarna te kunnen spuiten. Bij de hutten van de gasten plaatst een Duits sprekende
meubelmaker het interieur, dat tot in de perfectie wordt afgewerkt. Normaal gesproken ontwerpt
Laura Sessa het interieur, een Italiaanse topper op dit gebied. De eigenaar van dit schip gaf
echter de voorkeur aan zijn eigen interieurarchitect. Geen probleem, Amels maakt het -uiteraard
tegen meerprijs- graag voor hem mogelijk.
Relingen polijsten
Een ander schip is al verder in de productiefase. Hier is het lakwerk al helemaal
voltooid en het teakdek helemaal gelegd. Tientallen medewerkers werken koortsachtig in
alle hoeken en gaten van het schip om het op tijd voor oplevering klaar te hebben. De drie
achterdekken die ruimte bieden aan loungestoelen en eettafels, zijn zo goed als af. Een van de
onderaannemers polijst hier een reling. Want goud mag dan 'uit' zijn en aan boord niet meer te
vinden, ook roestvaststalen relingen moeten blinken. Bovenop het zonnedek treffen we het zwembad
en de jacuzzi aan. In de nieuwste 'limited editions' van Amels, de 212, komt hier ook nog een bar
met vier barkrukken in het water. Deze 'wet-feet-bar' is een nieuw snufje van Amels, dat zonder
twijfel direct navolging zal krijgen van collega-jachtbouwers. Onderin die 212 komen straks ook
vijf jetski's en twee bijboten van elk 8,5 meter lang. Met geairconditionde kajuit, uiteraard.
Het kan immers warm zijn op de plaatsen waar het schip gaat aanleggen...
Aan het werk
Straks biedt zo'n 212 werk aan vijftien personeelsleden,
die gezamenlijk de maximaal veertien gasten in de watten zullen leggen. Tot die tijd verdienen
duizenden mensen er hun inkomen mee. Onder hen de onderwerpers, de leveranciers van het interieur,
de metaalarbeiders die het casco maken, de schilders die het schip polijsten, schuren en spuiten en
de mensen die de leidingen trekken, de installaties aanbrengen en de vloeren leggen. Alle mogelijke
specialisaties komen daarbij kijken: van installatietechniek tot houtbewerking en meubelbouw,
van technisch tekenen en scheepsarchitectuur tot werktuigbouw. Een groot deel van dat werk
is dermate specialistisch dat het alleen in Nederland kan worden worden gedaan. "De kwaliteit
en de inzet van de Zeeuwse mensen is voor ons een belangrijke reden geweest om ons hier te
vestigen", sluit Caminada zijn rondleiding af.
|