In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2006
File not found.

















Superjachten voor the rich and famous

Wie in Vlissingen over de nieuwe Koningsbrug rijdt, heeft daar misschien wel eens een glimp van ze opgevangen: de superjachten van Amels. De cliëntèle van deze Vlissingse zusteronderneming van De Schelde zijn de superrijken der aarde. Zij bestellen hier hun luxe motorjachten van vijftig, zestig of zelfs tachtig meter, voorzien van alle gemakken en comfort. Een helicopterdek? Wordt geleverd als optie.



Privacy en geheimhouding zijn van groot belang in deze branche. Marketingmanager Victor Caminada zwijgt dan ook als het graf over wie die klanten van hem dan wel zijn. Zelfs de nationaliteit van zijn afnemers wil hij niet bekend maken. En alvorens een journalist voet aan boord mag zetten van een van de acht superjachten die Amels momenteel in aanbouw heeft, moet eerst schriftelijk toestemming worden gevraagd aan de advocaten van de opdrachtgevers. Die opdrachtgevers zijn -meestal- zakenlieden van over de hele wereld. Hun wens is een superjacht, varierend in lengte van zo'n vijftig tot ruim tachtig meter, dat is voorzien van een luxe waar de meeste mensen alleen maar van kunnen dromen.

Louis Vuitton
Voor de rijken der aarde is het kiezen tussen exclusiviteit of snelheid. Wie een exclusief voor -meestal- hem ontworpen jacht wil, moet rekenen op een totale doorlooptijd van vier jaar. Dat is lang. Daarom ontwikkelt Amels 'limited editions': schepen die in opdracht van de werf worden ontworpen en vervolgens in zeer beperkte oplagen in productie worden genomen. Nadeel is natuurlijk dat er verschillende van rondvaren, voordeel is dat de aflevertijd met twee jaar wordt verkort. Blijkbaar voor de cliëntèle van Amels tijd belangrijker dan exclusiviteit, want momenteel liggen er in het Vlissingse dok bijvoorbeeld twee identieke casco's van een van de 'limited editions': de Amels 171. Dit schip, met een lengte van 171 voet ofwel 52 meter, is ontworpen door Tim Heywood. Hij is wat je zou kunnen noemen de 'Louis Vuitton van de jachtbouw' en geldt als de absolute top in de branche. En inderdaad: een kennismaking met de 171 beneemt de adem. Het genuanceerde en vooruitstrevende lijnenspel is -ondanks de steigers die om het schip heenstaan- duidelijk zichtbaar en maakt indruk.

Witte overalls
Eenmaal aan boord van de in verschillende stadia van aanbouw zijnde schepen blijkt dat het lijnenspel niet het enige is waarin de 171 uitblinkt. Hoewel nog niet eens in de lak, wordt al snel duidelijk dat luxe en perfectie hier voorop staan. In de nog openliggende plafonds zijn de pijpen voor de airconditioning duidelijk zichtbaar. Medewerkers brengen de tientallen kabels aan, die straks moeten zorgen voor het perfect functioneren van de modernste apparatuur, waaronder een geavanceerde sprinklerinstallatie. Schilders plamuren het staal van de romp om het daarna te kunnen spuiten. Bij de hutten van de gasten plaatst een Duits sprekende meubelmaker het interieur, dat tot in de perfectie wordt afgewerkt. Normaal gesproken ontwerpt Laura Sessa het interieur, een Italiaanse topper op dit gebied. De eigenaar van dit schip gaf echter de voorkeur aan zijn eigen interieurarchitect. Geen probleem, Amels maakt het -uiteraard tegen meerprijs- graag voor hem mogelijk.

Relingen polijsten
Een ander schip is al verder in de productiefase. Hier is het lakwerk al helemaal voltooid en het teakdek helemaal gelegd. Tientallen medewerkers werken koortsachtig in alle hoeken en gaten van het schip om het op tijd voor oplevering klaar te hebben. De drie achterdekken die ruimte bieden aan loungestoelen en eettafels, zijn zo goed als af. Een van de onderaannemers polijst hier een reling. Want goud mag dan 'uit' zijn en aan boord niet meer te vinden, ook roestvaststalen relingen moeten blinken. Bovenop het zonnedek treffen we het zwembad en de jacuzzi aan. In de nieuwste 'limited editions' van Amels, de 212, komt hier ook nog een bar met vier barkrukken in het water. Deze 'wet-feet-bar' is een nieuw snufje van Amels, dat zonder twijfel direct navolging zal krijgen van collega-jachtbouwers. Onderin die 212 komen straks ook vijf jetski's en twee bijboten van elk 8,5 meter lang. Met geairconditionde kajuit, uiteraard. Het kan immers warm zijn op de plaatsen waar het schip gaat aanleggen...

Aan het werk
Straks biedt zo'n 212 werk aan vijftien personeelsleden, die gezamenlijk de maximaal veertien gasten in de watten zullen leggen. Tot die tijd verdienen duizenden mensen er hun inkomen mee. Onder hen de onderwerpers, de leveranciers van het interieur, de metaalarbeiders die het casco maken, de schilders die het schip polijsten, schuren en spuiten en de mensen die de leidingen trekken, de installaties aanbrengen en de vloeren leggen. Alle mogelijke specialisaties komen daarbij kijken: van installatietechniek tot houtbewerking en meubelbouw, van technisch tekenen en scheepsarchitectuur tot werktuigbouw. Een groot deel van dat werk is dermate specialistisch dat het alleen in Nederland kan worden worden gedaan. "De kwaliteit en de inzet van de Zeeuwse mensen is voor ons een belangrijke reden geweest om ons hier te vestigen", sluit Caminada zijn rondleiding af.


...kiest
De Betho winnaar OCG-Trofee Goes

...ondersteunt
Toegevoegde waarde voor de logistiek

...beschermt
Octrooi-informatie opent ogen ondernemer

...organiseert
Workshops succesvol innoveren

...verzilvert
Nog innovatievouchers voor MKB-ers beschikbaar

...bezoekt
Startersdag op zaterdag 4 november in Hotel Goes

...oordeelt
Administratie wordt te vaak als bijzaak gezien

....combineert
Eigen zaak naast loondienst neemt toe

...plaatst
Personeelsadvertentie, werving én selectie in één moeite door

...ontmoet
Groeiende belangstelling van buiten Zeeland

...pioniert
'Laat zoveel mogelijk je eigen gezicht zien'

...start
'Ondernemingsplan is basis voor je bedrijf'

...spreekt
Minister-president Jan Peter Balkenende te gast

...voorspelt
In 2008 ploffen bureaucratische organisaties uit elkaar

...ontwikkelt
Veel dynamiek in de kanaalzone

Zeeland Seaports special

Zeeland Seaports: samenwerking erg belangrijk
ZPPC wil meer bestuurlijke steun voor havens Zeeland
'Zonder WCT worden we een niets-haven'
Superjachten voor the rich and famous
Zeeland als logistiek en maritiem kenniscentrum
Bedrijventerrein Sloepoort ontlast haven en kernen
Gerrit Duijnkerke
Iris Smithuis
Jappe Mulder
Rudy Koole
Petra Herreboudt
Marijke Dingemanse
Roep om technisch geschoold personeel

...lacht
Nacht der Narren in Terneuzen

Sports Utitlity Vehicle revealed

SUV's Populair maar ook verguisd
Frank van Doorn: "Ik kies in extremen."
Sander van Houten: "Ik vind die Tucson wel stoer..."
Audi
BMW
Cadillac
Chevrolet
Hummer
Hyundai
Jeep
Kia
Mercedes-Benz
Mitsubishi
Nissan
Opel
Subaru
Suzuki
Toyota
Volkswagen
Volvo

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...rapporteert
Vastgoedmarkten zijn weer in beweging

...wil inzicht krijgen
NVM BOG presenteert marktonderzoek onder winkeliers in zestig gemeenten