Contacta 2006
Groeiende belangstelling van buiten Zeeland
Steeds meer ondernemers kiezen voor de informele wijze van zakendoen
tijdens Contacta, de grootste bedrijvenbeurs voor Zuidwest Nederland. De twintigste editie die is gehouden
van 10 tot en met 12 oktober 2006 in de Zeelandhallen in Goes heeft bijna 4% meer bezoekers mogen ontvangen dan Contacta 2005.
"Exact 11.898 personen kozen voor ontmoetingen in een positieve zakelijke sfeer op de ruim 200 stands van Contacta",
vertelt beursmanager Jeanet Menheere. "Ook de belangstelling voor deelname groeit gestaag en met name vanuit België, Zuid-Holland
en West-Brabant. Gelukkig beschikken wij in 2007 over de nieuwe hal, ofwel over 4.800 m² meer vloeroppervlak. De ondernemers die wij
dit jaar vanwege de beperkte ruimte hebben moeten teleurstellen, zijn dan in ieder geval verzekerd van een plekje."
Primeurs Zeelandhallen
Met een gedistingeerde promotiestand waren de Zeelandhallen zelf voor het
eerst present met hun nieuwe partners, het befaamde cateringbedrijf Chalet Fontaine en Markant, organisator van hoogwaardige
(buiten)activiteiten. Met hen gaat de organisatie grootschalige evenementen in de nieuwbouw realiseren. De Zeelandhallen presenteerden
er onder meer hun nieuwe behuizing. Tijdens zijn officiële opening van de beurs heeft Riemer Rijpkema, verantwoordelijk vanuit de
holdingdirectie van Libéma voor de divisie Beurzen & Evenementen, de nieuwbouw toegelicht aan genodigden en standhouders.
Gretige aftrek vond de gedrukte evenementengids, die de Zeelandhallen op velerlei verzoek vanaf dit seizoen uitgeven.
Een lang verwachte primeur is de permanente ijsbaan die binnen het kader van de nieuwbouw in de toekomst gedurende de maanden december
en januari compleet met 'koek en zopie' in het complex wordt gerealiseerd. De baan zal geschikt zijn voor diverse vormen van
schaatsplezier, alsmede voor verschillende elementen uit de schaatsport.
Enthousiaste nieuwkomers
Op het gezellige terras in de Ondernemerstuin van de Kamer van Koophandel
en de beide Zeeuwse Ondernemersnetwerken was het goed vertoeven. Daar zijn heel wat contacten gelegd, verstevigd en vernieuwd.
Initiatiefnemers Ankie Meijer van Caljouw Rademaker Verhuizingen en Marco Rave van Deurwaarderskantoor en Incassobureau Timmermans &
Verdult zijn tevreden over de gezamenlijke presentatie van de Kamer van Koophandel en een vijftiental leden. "De belangstelling voor
deelname was zo groot, dat we leden moesten teleurstellen. Dat de verrassende tuin succesvol was, bleek uit het enthousiasme van de
bezoekers."
Jacqueline Begheijn van de Kamer van Koophandel Terneuzen voegt daaraan toe dat deze collectieve formule zeker voor kleine
ondernemers aantrekkelijk is: de investering is aanmerkelijk lager en bovendien profiteren de nieuwe deelnemers van de beurservaring van
hun collega's. Zij waardeert het spontane initiatief vanuit de leden voor de ondernemerstuin zeer. Voorzitter Aly Breemhaar van het
Ondernemersnetwerk Voor Vrouwen Zeeland (OVVZ) kijkt terug op een geslaagde eerste Contacta. "Wij bestaan nog maar een jaar en hebben
al ruim vijftig leden. Onze gezamenlijke presentatie heeft er zeker toe bijgedragen dat wij weer enthousiaste ondernemers aan onze
ledenlijst mogen toevoegen".
Ook diverse individuele nieuwkomers op Contacta, waaronder ondernemers van buiten de provinciegrenzen, kijken terug op een
netwerkevenement, waarop verscheidene interessante contacten zijn gelegd, die ongetwijfeld een vervolg zullen krijgen.
Jongeren Leren Werkenplein
Op dé ontmoetingsplaats voor werkgevers en werkzoekenden, het Jongeren Leren Werkenplein was het een komen en gaan.
Alle partners van het project 2e Kans Beroepsonderwijs in Zeeland zijn enthousiast over het resultaat van dit gezamenlijke initiatief
om 350 jongeren die 'aan de kant staan' tijdens Contacta aan een leerbaan te helpen bij een erkend leerbedrijf. De partners zijn de
Regionale en Agrarische Opleidingencentra, het CWI, de kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven, het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt
voortijdig schoolverlaten (RMC), de gemeenten, werkgevers en hun organisaties, zoals MKB-Zeeland en de vakbonden. In het
bijzonder roemen vertegenwoordigers zowel MKB-Zeeland, de ROC's en het Groen College en de Taskforce Jeugdwerkloosheid de aanzet
tot een verdere samenwerking, die uit hun gezamenlijke deelname is voortgekomen om zo te trachten de laatste jongeren die al langdurig
in de kaartenbakken zitten, aan een leerbaan op MBO-niveau te helpen. De deelnemers aan de pleinen van Reimerswaal, Schouwen-Duiveland,
Middelburg, Zeeuws-Vlaanderen en het Automotive plein zijn onverdeeld enthousiast over deze twintigste editie van Contacta die zij
kenmerkten als veelzijdig en van hoge kwaliteit.
Dezelfde geluiden lieten de vele bezoekers horen, die hun relaties ter plaatse hebben ontmoet en daarmee honderden bezoeken en duizenden
kilometers hebben bespaard.
Prachtig gebaar
Een opmerkelijke verschijning was Christa Breure,
die getooid in een speciaal t-shirt van de Ondernemer bij de deelnemers geld inzamelde voor een
grote hulpactie voor weeskinderen in Congo. De dankbare medewerkster van de Zeeuwse afdeling van Internationale Kinderhulp
Nederland haalde € 1675 op plus een indrukwekkende namenlijst die zij mocht nabellen.
Mediapartner
"De samenwerking met de Ondernemer, die voor de derde achtereenvolgende maal
onze exclusieve mediapartner was voor Contacta, is vlekkeloos verlopen. Een compliment is dan ook op zijn plaats",
besluit Jeanet Menheere.
Kijk voor meer informatie op www.zeelandhallen.nl
|