Veel dynamiek in de kanaalzone
De vorming van bedrijvenclusters, de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen,
de verschillende nieuwbouwprojecten èn de komst van een tunnel bij Sluiskil versterken de dynamiek in de kanaalzone. Gedeputeerde Poppelaars sprak
onlangs echter pessimistische woorden over de mogelijke komst van de tunnel. Probleem is een sluitende financiering.
Wethouder Adhémar van Waes: ,,Ik ben optimistisch over de tunnel bij Sluiskil."
De aanleg van een tunnel bij Sluiskil zou leiden tot een toename van verkeer door de Westerscheldetunnel
met 7 procent. De Tweede Kamer heeft bepaald dat het extra rendement aangewend wordt ten bate van de tunnel bij Sluiskil.
Het bedrag van 50 miljoen euro is echter lang niet toereikend want de tunnel kost in totaal ongeveer 300 miljoen euro. Daarvan zou
de regio 18 miljoen euro voor haar rekening nemen, waarvan de provincie de ene en Zeeland Seaports de nadere helft zou betalen. De gemeente Terneuzen
zou eveneens haar goede wil tonen via een financiële bijdrage. Verder is de regio Vlaanderen onlangs officieel akkoord gegaan met betaling van de meerkosten
van maximaal 25 miljoen euro voor de aanleg van een extra diepe ligging van de tunnel. Deze zou namelijk niet op de door Nederland gewenste 13 meter
kanaaldiepte komen, maar op de door Vlaanderen beoogde 16 meter. Het overgrote deel van de financiering zou moeten komen uit de verlenging van de
tolperiode van 30 naar 50 jaar, maar dat wordt inmiddels door zowel het Rijk als de Provincie als maatschappelijk onwenselijk gezien. Hetzelfde geldt
voor een verhoging van de tol. ,,Provinciale Staten heeft een motie aangenomen dat de tunnel bij Sluiskil zo noodzakelijk is, dat deze er ook echt moet
komen. Gedeputeerde Poppelaars heeft de opdracht gekregen om de financiering rond te krijgen. Er moet worden gezocht naar andere financiële bronnen.
Ik ben ervan overtuigd dat er desnoods een beslissing geforceerd wordt. De voorbereidingen voor de aanleg - zoals grondaankoop - zijn al in volle gang.
En over de diepte is een compromis met België bereikt. Rijk en Provincie moeten met een oplossing komen. Ik ben optimistisch over de tunnel en verwacht
dat over twee jaar gestart kan worden met de aanleg ervan. De oplevering zou dan medio 2011 zijn", aldus wethouder economie Adhémar van Waes van de gemeente
Terneuzen.
De Smidsschorrepolder, rechts komen de eerste kassen voor de glastuinbouw.
Glastuinbouw
Minder onzeker is de realisering van grootschalige glastuinbouw binnen de Terneuzense gemeentegrenzen.
In april 2004 heeft het ministerie van VROM, in de nota ruimte, de Kanaalzone aangewezen als concentratiegebied voor duurzame glastuinbouw.
Kort daarop werd de locatie opgenomen in het Integraal Omgevingsplan (IOP) Zeeland 2006-2012. De planuitwerking om gefaseerd grootschalige
glastuinbouw op de beoogde locatie te
realiseren is opgepakt door Zeeland Seaports. ,,De procedures zijn in een vergevorderd stadium. Deze maand komt het project in de provinciale Commissie
Omgeving. In 2007 wordt gestart met de Smidsschorrepolder, enkele jaren later gevolgd door de Autrichepolder en het zuidelijk deel van de Koegorspolder.
Het plangebied heeft een totale (bruto) oppervlakte van bijna 400 hectare. Daarvan is ongeveer 280 hectare bestemd voor kassen. De resterende oppervlakte
wordt gebruikt voor onder andere wegen en groenvoorziening. Met het naburige Yara Sluiskil wordt overleg gevoerd voor de levering van restwarmte en CO2 voor
de glastuinbouw, die veel dynamiek met zich meebrengt. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan duizend arbeidsplaatsen aan directe werkgelegenheid wordt
gecreëerd. Daarnaast levert de glastuinbouw ook de nodige indirecte werkgelegenheid op zoals op het gebied van dienstverlening en transport. Bovendien worden
in infrastructurele werken vele miljoen geïnvesteerd, alleen al op energiegebied 30 miljoen euro", zegt Van Waes.
Luchtfoto van de kanaalzone.
Ondertussen neemt de bedrijvigheid toe in Terneuzen. Naar verluidt gaat maandag 6 november de eerste paal de grond in van het Leisure Centrum in de
Koegorspolder, terwijl rond die tijd de parkeergarage voor het Scheldetheater zal zijn gerealiseerd. Door het versterken van clustervorming worden
bedrijven sterker aan de regio verbonden, zie het agricluster bij Carkill en Nedalco, het Valuepark bij DOW en de glastuinbouw bij Yara. De schil van
toeleveringsbedrijven rond de grote industriële ondernemingen breidt zich verder uit. Op bestaande en nieuwe bedrijventerreinen is er volop gelegenheid
voor nieuwe acquisitie. ,,De belangstelling voor het hoogwaardige nieuwe bedrijventerrein Handelspoort Zuid, een echte zichtlocatie, neemt toe. Inmiddels
is al sprake van een drietal opties op percelen van Handelspoort Zuid", stelt Van Waes.
|